Kod namirnica za koje je nultu stopu PDV-a početkom ove godine zamijenila 5-postotna cijene su uglavnom odreagirale, ali porast cijena je ipak prigušen.
Primjerice, kruh i žitarice u veljači su u odnosu na kraj 2012. skuplji u prosjeku 2 posto, a u odnosu na lanjsku veljaču 4,1 posto. Skupina proizvoda koje državna statistika prati u kategoriji mlijeko, sir i jaja u prosjeku je od početka godine do kraja veljače poskupjela tek neznatnih 0,2 posto, ali na godišnjoj razini cijena joj je viša za 5,5 posto. Nasuprot tomu, u ugostiteljstvu, odnosno uslugama posluživanja hrane i pića, na koje je radi potpore turizmu opterećenje PDV-om od ove godine smanjeno sa 25 na 10 posto, reakcija je praktički posve izostala. Točnije, izostala je u smislu korekcije cijena naniže. U odnosu na kraj 2012. cijene hrane i pića u restoranima i kafićima ostale su iste, a na godišnjoj razini, prema lanjskoj veljači, ugostiteljske su usluge (koje čine nešto više od tri posto košarice proizvoda i usluga za izračun indeksa potrošačkih cijena) u prosjeku poskupjele 2,6 posto.
Prilikom najave smanjenja poreza bilo je i najava da će se, po uzoru na Francusku, od ugostitelja i turističkih tvrtki tražiti da snize cijene i da razliku PDV-a iskoriste za konkurentnost a ne da je uzmu sebi. No, u međuvremenu se startalo s fiskalizacijom u prometu gotovinom pa se prešutno pristalo na to da niži PDV zapravo kompenzira trošak uvođenja fiskalnih blagajni koje de facto znače proširenje porezne osnovice za dio prometa koji se dosad skrivao od poreznika.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Ni ne treba očekivati pad cijena jer je situacija u ugostiteljstvu strašno loša. Odnos ulaznih i izlaznih cijena se u 10-15 godina jako pogoršao. Ulazne cijene su skočile cca 200-220%, a prodajne 50-ak%. I ako na to dodamo razliku u poreznom terećenju, dobro da itko i radi. Naročito ako imamo u vidu cijelu Hrvatsku. Ne može se gledati prosjek sa Korza, Rive ili Trga. Dosta je njih radilo sa nulom, ili čak ukalkuliranim minusom, jer su to obiteljski poslovi i više članova je zaposleno. Osim toga u objekte je, nerijetko, investirana i životna štednja pa bi izlazak iz posla bio apsolutni gubitak.
Što to onda znači ? Da dućane i kafiće treba oslobodit svih poreza da bi mogli radit ? I PDV-a i na plaće i doprinosa ?
Hoćemo im uvest i subvencije ? Ako može za brodogradnju i poljoprivredu, zašto ne bi subvencionirali i kafiće i male dućane. Ma ima se para u proračnu, nije beg cicija….
Ok, porezi možda jesu preveliki, ali kako ih spustit ako će svi nastavit varat. I zašto bi neki ugostitelj ili dućandžija uopće prestao varat ako se spuste porezi.
Ne može me nitko uvjerit da će fiskalna za 60 kn/mjesečno nekome ugrozit biznis. Ako hoće onda taj biznis iovako nije imao smisla.
I kad se uvodio PDV 1999. hrpa malih dućana je zatvorila vrata. Sa 1.1. trebali su platit PDV na kompletnu zalihu u dućanu, a mnogi to nisu imali i samo su zatvorili vrata. Znam ja jednog takvog, još je ogorčen i nakon skoro 15 godina na PDV. Kažem ja njemu, a zašto nisi prestao naručivat robu pred kraj godine, rasprodao i ostavio minimalnu zalihu na 31.12., a nakon NG imao zatvoren dućan na par dana i naručio robu uz odgodu plaćanja i ponovo napunio police i krenuo ponovo.
I on me bijelo gleda. Čovjek si je zatvorio biznis iz čiste gluposti.
A u istom prostoru mu je susjed otvorio isti biznis nakon par mjeseci i sad se mrze međusobno jer je ovaj uvjeren da je nemoguće imat dućan nakon uvođenja PDV-a i da je susjed nekog potplatio.
” NIKAD GORE ”
” DOTUKLA IH FISKALIZACIJA – ZATVARAJU DUČANE , PA IDU NA BURZU “:
http://danas.net.hr/novac/mali-trgovci-vec-zatvaraju-ducane-pa-idu-na-biro
ako je tako uspješna fiskalizacija zašto je toliko obrta i kafiča zatvoreno ?
Zašto su išli dignuti 2 miliarde dolara kredita u USA ?
10/25 = 40%,
da li bi nekoga iskreno iznenadila informacija da ispostavi da je 40% ukupnog ugostiteljskog prometa RH bilo prijavljeno, a 60% odrađeno na crno?
Po svemu što znamo možda je smanjena stopa PDV-a u stvari kompenzacija za forsiranje prijavljivanja prihoda maskirana u povećanje konkurentnosti, pa ne treba očekivati pad cijena, niti su fiskalne blagajne za išta “krive”,
i to je ok na žalost, karte na stolu, kako su trebale biti od početka.
Uključite se u raspravu