Ili novi program AZTN-u, ili ništa od jamstava i potpora

Autor: Ksenija Puškarić , 18. ožujak 2013. u 22:01
Sadašnji program restrukturiranja ne jamči održivost/PIXSELL

Zamjerke Olgice Spevec odnose se na činjenicu da HŽ Putnički promet nije spreman za opstanak na tržištu bez potpora.

HŽ Putnički promet mora do kraja ožujka Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) dostaviti novi Program restrukturiranja ili ove godine neće moći računati niti na državne potpore za promet, o kojima zapravo ovisi, niti na državna jamstva za kredit od 220 milijuna eura za nabavku 44 nova vlaka.

Ozbiljne primjedbe
Agencija pod ravnanjem Olgice Spevec ima ozbiljne primjedbe na postojeći Program restrukturiranja jer on, prema nekim tumačenjima, ne jamči dugoročnu održivost te tvrtke. Iako se neslužbeno može čuti kako u HŽ Putničkom prometu zbog odbijenice iz AZTN-a vlada prava panika, iz te tvrtke tek šturo poručuju "kako su u tijeku izmjene i dopune programa restrukturiranja i da, s obzirom da se radi o dokumentu koji spada u kategoriju poslovne tajne, ne mogu dati druge informacije".U AZTN-u pak potvrđuju da su krajem prošle godine primili program restrukturiranja HŽ Putničkog prometa i otvorili postupak njegove ocjene.

"Tijekom postupka, Agencija aktivno surađuje s poduzetnikom i Ministarstvom pomorstva, prometa i infrastrukture na doradi programa u skladu s pravilima o izradi programa restrukturiranja za poduzetnike u teškoćama. Budući da postupak traje, Agencija nije u mogućnosti komentirati detalje iz programa", stoji u službenom odgovoru iz AZTN-a. Kako Poslovni dnevnik neslužbeno doznaje, najveće zamjerke odnose se na činjenicu da HŽ Putnički promet nije sposoban za tržište, na opstanak bez potpora, te da kao takav nije u mogućnosti dobiti jamstva za kredit od čak 220 milijuna eura koliko bi trebala stajati 44 nova vlaka, 32 elektromotorna i 12 dizelelektričnih za koje je već raspisan međunarodni natječaj.

Rigorozna pravila
Inače, dodjela potpora je od ove godine posebno rigorozna zbog pristupanja Hrvatske u Europsku uniju. Prema ugovorima koji će se od 1. srpnja primjenjivati Europska komisija može nad potporama koje se dodjeljenja prije pristupanja, ali koje se primjenjuju i nakon ulaska u članstvo Unije tražiti nadzor. To vrijedi za sve instrumente državnih potpora, otpis potraživanja, pretvaranje potraživanja u kapital, jamstvo, subvencije, itd. U slučaju HŽ Putničkog prometa to se odnosi na potpore i jamstva za kredit za nove vlakove. U posljednjih pet godina HŽ Putnički promet je ukupno iz proračuna dobio 2,143 milijarde kuna. Ove je godine za tu tvrtku u proračunu namijenjeno 355 milijuna kuna, te dodatnih 30 milijuna kuna bilo je namijenjeno za financiranje modernizaciju voznog parka.

No, zbog rebalansa i ta su sredstva sada upitna.Inače, u postojećem Programu restrukturiranja HŽ Putnički promet se obvezao do 2016. povećati prihode za 23 posto i smanjiti ovisnost o potporama za 45 posto, uz značajna investicijska ulaganja i smanjenje broja zaposlenih na 1698 radnika sa 2223. Koliko će biti radikalne izmjene u Programu, na HŽ nitko ne želi niti natuknuti dok se promjene ne predstave socijalnim partnerima.A promjene će svakako zanimati i Končar, koji se samostalno javio na natječaj za vlakove, obzirom da je Gredelj u predstečajnoj nagodbi. Osim Končara, u utrci su, doznajemo, i Siemens, Škoda, američki Bombardier i švicarski Stadler.

Komentirajte prvi

New Report

Close