Privlači li vam ovo pažnju?

Autor: Majda Žujo , 18. ožujak 2013. u 20:30
Dizajn je sinteza informacija o sadržaju proizvoda/FOTOLIA

Markom i pakiranjem stječe se pažnja potrošača, identificira proizvod, stvara interes, generiraju psihološke konotacije proizvoda te specificiraju njegova korisna svojstva.

Uz marku i cijenu, izgled nekog proizvoda, odnosno njegovo pakiranje često je presudan čimbenik u odabiru pri kupnji. Markom i pakiranjem stječe se pažnja potrošača, identificira proizvod, stvara interes, generiraju psihološke konotacije proizvoda te specificiraju njegova korisna svojstva.

A istraživanja pokazuju i da postoji velika vjerojatnost da će pakiranje koje izazove pažnju potrošača dovesti i do njegove kupnje.Prema ekonomskim stručnjacima, primjerice, u supermarketu koji sadrži 15.000 proizvoda, prosječni kupac prođe pored 300 proizvoda u minuti. Polovicu svih kupnji pri tome učini po impulsu, pa efikasna ambalaža na potrošača djeluje kao spot od pet sekundi. To znači da su potrošači ipak voljni platiti malo više za uvjerljivost, izgled, pouzdanost i ugled boljeg pakiranja. "Ambalaža može iznimno utjecati na prodaju proizvoda zato jer je to ono finalno izravno sredstvo komunikacije između brenda i potrošača na mjestu prodaje, tamo gdje se donose finalne odluke o kupnji. Ambalaža omogućuje da se proizvod istakne na polici među ostalima i da uspješno ili manje uspješno komunicira vrijednosti brenda ciljnoj skupini", smatra i Miran Tomičić, kreativni direktor reklamne agencije Bruketa&Žinić OM. 

Primjer vina Stina
On kaže kako ambalaža novim proizvodima pomaže da se istaknu, a starim, uz pomoć povremenog redizajna ili limitiranih izdanja, pomaže kako bi se osvježili i podsjetili potrošače na svoje vrijednosti, jer inače padaju u zaborav i konkurencija ih prestiže. A da to nije tako samo u teoriji govore i mnogobrojni primjeri iz prakse, kako na domaćem, tako i na stranom tržištu."Najaktualniji primjer je Stina vino koje je s minimalnim ulaganjem i pametnim brendingom na temelju kojeg je nastala i ambalaža, postigao velik uspjeh, posebice na međunarodnim vinskim sajmovima nakon kojih je došlo do međunarodne distribucije. To je etiketa prema kojoj nitko nije ravnodušan, pa se time istaknula među brojim drugim vinima i potaknula ljude da ga uopće kušaju te da postavljaju pitanja", ističe Tomičić, a slična iskustva imaju i u Agrokoru. "Svi proizvodi PIK Vrbovca redizajnirani tijekom prošlih godina polučili su ogroman uspjeh, svakako zbog njihove visoke kvalitete, ali i dizajna koji jasno izražava sve ove njihove karakteristike", tvrdi Tea Kličinović, dizajn direktor Agrokorovog korporativnog dizajna dodajući kako je i opsežan redizajn K plus robne marke pokazao izvrsne rezultate.

"Uspjeh dizajna nikad nije slučajan, on je rezultat opsežne analize, razumijevanja marketinga, prodaje, tehnologije", smatra Kličinović napominjući kako je dizajn znanstveno bazirana disciplina koja je i racionalna i kreativna. "Zadatak dizajna je da potpuno osigura komunikaciju na relaciji proizvođač/proizvod-potrošač. Dizajn stoga mora biti što informativniji, čitljiviji, vidljiviji i pragmatičniji. Dizajn u biti ističe atribute kvalitete proizvoda koje kupac u protivnom često ne prepoznaje, no pritom je bitno da dizajn ne smije zavaravati kupca. Primarni cilj dizajna nalaže da zadovolji potrebe kupca, te ga motivira. Dizajn je ujedno i izvrstan alat za razumijevanje zahtjeva tržišta, stalno ga je potrebno unaprjeđivati i preispitivati", dodaje ona no ističe kako kupce prije svega privlači kvaliteta, a dizajn je prva stepenica njene komunikacije. "Svakako su trend zdravi i što prirodniji proizvodi, kupac sve više pazi što unosi u sebe, pa i dizajn odabirom stila, boja, poruka i materijala prati ove smjernice, neovisno o obliku", ističe Kličinović dodajući kako trendovi koji prate dizajn ovise o mogućnostima, a pri tome je svaka sredina drukčija i specifična.

Konkurentnost dizajna
"S obzirom da smo mi regionalna kompanija, stalno vodimo računa o konkurentnosti našeg dizajna, te često naglašavamo i karakteristike sredine u kojoj proizvode stvaramo. Dizajn je u stvari sinteza informacija o sadržaju prozvoda. Sve je bitnija sama informacija o benefitima proizvoda, jasno formulirana. Najbitnija je autentičnost dizajna. Biti originalan među mnoštvom  proizvoda dostupnih na tržištu danas je pravi izazov, i vječni trend", kaže Klićinović, dok Tomičić važnim smatra i to da dizajn ambalaže odgovara realnim potrebama brenda, da odgovara na njegove stvarne tržišne izazove i konkurentsko okruženje, te da ne bude samo 'trendy' radi trenda. Ako bi generalizirali i isticali trendove, kaže Tomičić, onda bi danas najvažniji trend bio taj da ambalažu promatramo kao potpuno brend iskustvo koje će više angažirati potrošača, potaknuti ga na neku igru ili reagirati na neke specifične okolnosti. "Poput Heinekenove STR boce koja svijetli pod UV rasvjetom pa se uočava u noćnim klubovima. Zatim Nobilinove tablete za pospješivanje probave na čijem pakiranju je nacrtana meta i svakim uzimanjem tablete vi bušite omot i figurativno ciljate tešku hranu u vašem organizmu. Ili primjerice 3M čepići protiv buke za uši čija je ambalaža napravljena sa simpatičnim čepom u obliku okrugle tipke za stišavanje glasnoće – tako da svaki put kad otvarate kutiju izgleda kao da stišavate zvuk. I slično", zaključuje Tomičić.

Definicija

Ambalaža štiti i prodaje proizvod 

Ambalaža je jedan od najvažnijih sastavnih dijelova proizvoda, onaj koji može uvelike odrediti tržišni uspjeh, a istodobno osigurava da sve karakteristike proizvoda ostanu nepromijenjene, bez obzira je li riječ o metalnom stroju ili kratkotrajnom mlijeku. Ambalaža definira sve proizvode – bez obzira na materijal od kojeg su izrađeni – koji se upotrebljavaju za skladištenje, rukovanje, isporuku i  predstavljanje robe. Ambalaža štiti proizvod od svih vrsta utjecaja, od mehaničkih i klimatoloških do kemijskih i mikrobioloških, ali štiti i okoliš od mogućeg štetnog utjecaja robe. Ambalaža svojim oblikom, teksturom, grafičkim rješenjem i identifikacijom komunicira s potrošačem te aktivno sudjeluje u prodaji robe. Dakle, ona mora omogućiti jednostavnu i udobnu  uporabu, biti atraktivna i suvremena, te prilagođena kupovnoj moći potrošača, potrošačkoj kulturi i navikama te mora biti  usklađena sa standardima i propisima.

Zadatak dizajna je da osigura komunikaciju na relaciji proizvođač/potrošač, dakle mora biti što vidljiviji i pragmatičniji

Tea Kličinović, Agrokor

Ambalaža novim proizvodima pomaže da se istaknu, a starima, uz pomoć povremenog redizajna, pomaže kako bi se osvježili

Miran Tomičić, Bruketa&Žinić OM

Komentirajte prvi

New Report

Close