Liljana i Boris Rogina osnivači su grupe Euronautic, tvrtke koja se bavi charter managementom, održavanjem te prodajom plovila na svjetskom tržištu. Ono što je zanimljivo u ovoj priči jest da je po svom osnovnom zanimanju Liljana specijalni pedagog, a Boris građevinar.
Evo njihove priče:
Jedrenjem su se počeli baviti iz zabave, kao hobi. Čarterom su se pak počeli baviti 2002. godine, sa četiri jednaka plovila, u Biogradu. U početku poslovanja najveće prepreke bile su nejasno zakonodavstvo, prebrzo mjenjanje zakona u najgore vrijeme, previsoke cijene usluga te preveliko dizanje cijena marina iz godine u godinu, kažu. Recept za pokretanje firme nije jednostavan, ali može se sažeti na: dobra ideja, upornost, dobar plan, vjera u posao, uživanje u radu. Početničkih grešaka je bilo puno a najveća je da su previše vremena gubili na nebitnim stvarima. „Da danas pokrećemo tvrtku, sigurno bismo bolje organizirali svoje vrijeme“, kažu.
Flota se danas sastoji od 52 plovila i podijeljena je u dvije baze: Biograd i Šibenik. Njihovi ciljni potrošači su dobri jedriličari i budući vlasnici plovila. Za njih, najveći uspjeh je povjerenje vlasnika koji kupuju nove, skupe brodove i daju ih upravo njima u čarter. Kao supružnici, zajedno su 24 sata dnevno: “Ali se odlično nadopunjujemo u poslu, uz dobru podjelu rada i organizaciju cijelog posla. Ciljevi su nam uvijek isti; zadovoljni vlasnici plovila i zadovoljni zaposlenici“, kažu dodajući kako Boris zna uvijek strpljivo slušati i posložiti argumente, dok se Liljana trudi za ljubaznu komunikaciju.
Za njih, idealan je zaposlenik onaj koji uživa u radu, trudi se, vidi što je potrebno poboljšati, daje prijedloge, ideje, komunikativan je, a često traže i nove zaposlenike. Sa svojim zaposlenicima redovito održavaju različite radionice: na teme marketinga, skipper treninga, priprema za sezonu.
Ključ uspjeha rada u turizmu je, poručuju, ljubazan i strpljiv odnos prema gostima, što zahtijeva stalno obrazovanje, nadogradnju znanja, nove tehnologije.
"Sa zaposlenima smo prijatelji: idemo svi zajedno na izlete, jedrenja, sajmove. Za vlasnike plovila u našoj floti organiziramo pravu dalmatinsko-jedriličarsku feštu; opet u cilju što boljeg odnosa, domaće atosfere, prijateljstva. Dobit firme ulažemo nazad u firmu, i dijelimo je sa svim radnicima", kažu.
Uz dobru komunikaciju jako je važno kvalitetno održavanje plovila, što iziskuje velika financijska sredstva i uloženi trud. "Tu nam u pomoć uvijek spremno pritekne Splitska banka, a i korisnici smo kreditnog proizvoda Trajna obrtna sredstva, koji nam je odobren po iznimno povoljnim uvjetima i u vrlo kratkom roku", dodaju i pritom naglašavaju važnost fleksibilnosti banke za male i srednje poduzetnike koji se trude stvarati novu dodatnu vrijednost u ovim turbulentnim vremenima. Usluge domaćeg i međunarodnog platnog prometa uz povoljne cijene i brzinu izvršenja naloga im uvelike pomažu u poslu kojim se bave.
Također ističu i kako se od 2008. osjeća kriza u investicijama u nautičkom turizmu, međutim kako je pozitivno to da su u vrijeme krize optimizirali svoje poslovanje donošenjem plana nižih troškova.
Jedriličari znaju biti dosta zahtjevni gosti, kažu Liljana i Boris Rogina. "Jednom smo imali grupu jedriličara iz Amerike, koji su imali jako neobične, specifične zahtijeve – npr. tražili su čaše za miješanje koktela, koje u tom trenutku nigdje nismo uspjeli naći – uz puno uloženog truda i snalaženja na razne načine, uspjeli smo udovoljiti svim njihovim zahtjevima. Za vrijeme jedrenja, gosti su nam svaki dan slali kratke poruke s fotografijama, uz puno pohvala. Za kraj svog putovanja, za zahvalu, poklonili su nam lososa iz Kanade i šampanjac", prepričavaju.
Govoreći o 'slabijoj' strani ovog posla, kažu da u zadnjih 10 godina razvijanja firme nisu imali vremena za jedrenje. "Sada, kada su stvari postavljene, ponovno možemo uživati u tom predivnom sportu", dodaju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu