Hrvatsku dijele tek četiri mjeseca do trenutka kad će postati dio jedinstvenog europskog tržišta, a pitanje svih pitanja jest: jesu li domaće tvrtke spremne.
Michel Barnier, povjerenik Europske komisije za unutarnje tržište i usluge, koji je u petak boravio u Zagrebu i sastao se s nekoliko ministara, 15-ak zastupnika te guvernerom HNB-a, djelovao je zadovoljno i poručio da je "impresioniran kvalitetom pripreme Hrvatske za ulazak u EU", a europsko tržište, kaže, treba gledati kao priliku. No, takvo mišljenje ne dijele domaći gospodarstvenici i stručnjaci, sudeći prema raspravama na jednom od panela konferencije o EU tržištu i ulasku Hrvatske, održanom u petak prigodom Barnierova posjeta. Dužnosnici koji su otvorili konferenciju bili su optimistični (Vesna Pusić i Ivan Vrdoljak), ali ne i panelisti. Ravnateljica Ekonomskog instituta Zagreb Sandra Švaljek iznijela je poražavajuću statistiku izvoza. "Naš udio izvoza u BDP-u je 40 posto, od čega se na robni izvoz odnosi tek 20 posto. Dvije trećine od toga ili oko šest milijardi eura odnosi se na europsko tržište.
To je u odnosu na ukupni uvoz Unije tek 0,013% i zapravo pokazuje da nemamo puno za ponuditi europskom tržištu", rekla je Švaljek. Darinko Bago, prvi čovjek Končar Elektroindustrije i predsjednik Hrvatskih izvoznika, kaže da je problem u mentalitetu. "Samo 8% tvrtki izvozi. Ankete Hrvatskih izvoznika pokazale su da poduzetnici i nemaju namjeru izlaziti na strana tržišta, dobro im je u Hrvatskoj. Pritom čak 40% anketiranih smatra da im je Zagreb dovoljno tržište. U nas i dalje traje deindustrijalizacija jer od milijun i pol zaposlenih njih samo 200 tisuća radi u prerađivačkoj industriji", rekao je. "Mislim da je u našem gospodarstvu trenutno najveći problem psihologija i moramo mijenjati sustav vrijednosti. Ankete među stipendistima u Končaru pokazuju da nitko ne želi biti menadžer zbog percepcije da je to nešto loše", poručio je Bago. Ivica Mudrinić, prvi čovjek HUP-a i predsjednik Uprave T-HT-a, upozorio je da hitno moramo rasteretiti gospodarstvo raznih davanja, srezati birokratske blokade kojima se koče investicije te tvrtkama osigurati da mogu naplatiti potraživanja.
"Zašto kod nas nema ulaganja? Zato jer se ne isplati! Gledamo vojsku od 370 tisuća nezaposlenih, a protiv smo zakona o strateškim investicijama ili bilo kakvih drugih promjena. Dijagnoza je poznata. Hrvatskoj treba volja i snaga da provede promjene jer ćemo nastaviti kliziti dalje", rekao je Mudrinić. Siniša Rodin, profesor s Katedre za europsko javno pravo na Pravnom fakultetu, bio je nemilosrdan. "Mentalitet da će država riješiti probleme ili donijeti poslove tvrtkama kao u doba bivše države je prošlost. Podravka je paradigma našeg mentaliteta. Bilo bi logično da su njezini proizvodi prisutni u radijusu od 100 do 200 kilometara oko Koprivnice, od Mađarske do Austrije.
Da, imate Vegetu u dućanu u Grazu, ali na polici s orijentalnim proizvodima. Zašto? To su ostaci inercije planske privrede. Već 10-ak godina imamo bescarinski režim s EU, pa ako nisu bili u stanju dosad prodati juhu u vrećici, neće ni za narednih nekoliko mjeseci. Španjolska juha u vrećici je vrlo dobra, a tri puta je jeftinija", rekao je Rodin. To je izazvalo Bagu da ga upita je li on ikada prodao neki proizvod, no Rodin se nije smeo. "Veliko tržište će nam biti dostupnije ali nećemo to znati iskoristiti", zaključio je. Inače, pitali smo povjerenika Barniera kako stoje pregovori koje EK već neko vrijeme vodi sa članicama CEFTA-e, što bi trebalo olakšati pristup tom tržištu i kad uđemo u EU. Svjesni su, kaže, da nas to muči i nastoje naći "ravnotežu sa sudjednim zemljama", da se nastavi trgovinska razmjena, ali dogovora još nema.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Nema to veze sa EU, mi smo uzasno nekonkurentna zemlja, i tako je to vec dugo… EU ili ne EU, mi jednostavno nemamo nikakvih proizvoda za ponuditi, ili ih je jako malo.
U skladu s time, ako su nam zelje da zivimo vecim standardom od realnog dostiznog, onda se moramo zaduzivati za uvoz.
Ovakvu situaciju imamo zbog niza ekonomskih politika i svih vlada do sada, izmedju ostalog. Zapitajte se zasto u ovu zemlju ne zele investirati ni domaci ni strani investitori, pa cete vidjeti zasto je kako je.
Industrijski razvoj je spor i traje dosta, nista nejde preko noci. Nazalost, ova zemlja postaj beznadna kaljuza…
ma taj rodin može lupetat na faksu studentima jedno a onda dok ti isti studenti dođu u RL odjednom shvate da ih na faksu uče hrpu besmislica i da su u biti nespremni za bilo kakav ozbiljan posao. Zato nam je i društvo takvo, ljudi u koje smo uložili najviše naše obraovanje stvara od njih birokrate a ne poduzetnike i inovatore. Neka se konačno napravi anketa koliko je dipl, ekonomista napravil kakvo poduzeće i napravilo nešto a svake godine izađe ih na tisuće.
i onda tko je kriv, neki profesori koji maltretiraju s glupostima, i tako dalje, izbacuju polu proizvode od ljudi na burzu
Podravka zakon juha najbolja na svjetu
Živimo u Torontu, Kanada. Mi ovdje već godinama možemo i kupujemo Padravkine juhe, a Vegeta se dobije u svim velikim i malim dućanima. O Kraševim proizvodima da ne govorim. Njih također ima svuda i vrlo su konkurentni. Jedino čega sada više nema na ovom tržištu su nažalost Hrvatska vina kojih je bilo u izobilju u sedamdesetim i osamdesetim godinama.
Ljudi koji su uvozili ta vina su uglavnom pomrli. Ili su se povezali sa Hrvatima iz Nappa Valley pa uvoze kalifornijska vina i grozde. To je lakse i vece su marze. Hrvatska vina se nikada u Kanadi nisu dobro prodavala izvan hrvatske zajednice. Nikada nisu imali dobar omjer cijene i kvalitete pa ih nije prihvatila sira publika, za razliku od recimo Chileanskih i Juzno Africkih.
Drugo, Kanada ima vrlo restriktivne zakone kada je u pitanju prodaja i distribucija alkohola. Zabranjeno je prodavati alkohol preko provincijske granice. Ako netko uveze vino u ON, on ga moze prodavati direktno kupcima samo u ON.
Podravke i Krasa ima jer su interesantni nekim vecim etnickim grupamam u Kanadi, ne samo Hrvatima.
Podravke ima jer je kupuju Poljaci, Rusi, Ukrajinci. Njih ima dosta. Krasevih proizvoda ima jer su popularni medju arapima i Irancima. Nema Iranske prodavnice u kojoj nema bajadere.
Uključite se u raspravu