Za otprilike mjesec i pol dana koncern Agrokor će na jednoj od najjačih svjetskih mreža za otvorene inovacije NineSigma oglasiti svoj prvi zahtjev u kojem traži rješenje inovatora i znanstvenika.
Što će to točno biti, još nije određeno, ali nije isključeno da prvi zahtjev možda dođe upravo iz PIK-a Vrbovec, koji je prvi na listi Agrokorovih kompanija u kojoj ovih dana stručnjaci NineSigme kreću s edukacijama. Agrokor je jednoipolgodišnji ugovor s NineSigmom potpisao početkom veljače, čime se pridružio vodećim multinacionalkama koje koriste usluge tzv. otvorenih inovacija. Pojednostavljeno, riječ je o mreži koja okuplja više od dva milijuna znanstvenika koji nude pomoć u pronalaženju inovativnih rješenja za različite industrije. O tome što ugovor sa Amerikancima znači za koncern, pojasnio nam je Tomislav Smolić, izvršni direktor Agrokorovog sektora za razvoj i istraživanje.
Pripreme za potpisivanje ugovora s NineSigmom trajale su godinu dana. Zašto tako dugo i je li bilo zahtjevno?
Nije bilo jednostavno. To je velik i zahtjevan projekt koji pretpostavlja promjenu inovacijske kulture u čitavom Agrokoru. Najprije smo koncept otvorenih inovacija morali prezentirati u svim našim kompanijama te procijeniti stupanj inovacijske kulture koji nije isti u svakoj od njih. Morali smo pritom dobiti podršku ključnih menadžera na svim razinama upravljanja. Osim pristupa globalnoj inovacijskoj zajednici, projekt podrazumijeva i izgradnju interne mreže znanja što znači da smo morali izgraditi unutarnju kolaboracijsku platformu – to je neka vrsta Agrokorove društvene mreže. Usto smo razvili informatičku aplikaciju kroz koju svaki od naših 40 tisuća zaposlenih na jednom mjestu može iznijeti svoju ideju.
Zašto Agrokoru treba ulazak u mrežu NineSigma?
Relevantni podaci iz Europe pokazuju da je inovacijski kapacitet poluga broj jedan za rast i razvoj kompanije i to ispred ispred organskog rasta i rezanja troškova. Zato i vrijedi parola: 'Innovate or die'. Agrokor kontinuirano ulaže u istraživanje i razvoj te u nove tehnologije jer jedino time omogućava razvoj novih proizvoda. Ključni trenutak za svaku kompaniju je brzina i kontinuirani izlazak na tržište s novim proizvodom jer njihov je životni ciklus zapravo vrlo kratak. Ledo svake godine jednu četvrtinu asortimana sladoleda zamjenjuje novim proizvodima. Svake godine je jedan od tih proizvoda među top tri najprodavanija sladoleda. U četiri od zadnjih pet godina Ledo je dobitnik prve nagrade za inovativnost i to od Svjetske udruge proizvođača sladoleda.
Koliko ipak ti novi proizvodi mogu zbuniti potrošače? Što je sa starim, dobrim poznatim proizvodima?
To ovisi od industrije do industrije. Od Leda se inovativnost očekuje jer je to takav biznis i kupci to žele. S druge strane, to kod Zvijezde nije slučaj jer su ulje i margarin nešto konzervativniji proizvodi.
Kako izgleda koncept otvorenih inovacija u praksi?
Zajedno s NineSigmom detektirat ćemo probleme, razvrstati ih te odlučiti koje ćemo objaviti na globalnoj inovacijskoj mreži. Kad dobijemo prve ponude rješenja, odabrat ćemo ono koje nam najviše odgovara. U konačnici NineSigma posreduje pri sklapanju Agrokorovog ugovora s inovatorom a to može biti istraživački projekt, otkup licencije, konzalting ili neki drugi vid suradnje.
Agrokor pristupa mreži gdje su prisutne vodeće svjetske multinacionalke. Koliko je ona sigurna da vaš problem ili zahtjev za inovacijom ne ukradu drugi konkurenti?
Cijeli se koncept zasniva na povjerljivosti informacija. Kad bi se dogodio samo jedan slučaj curenja informacija ili krađa ideje to bi značilo propast koncepta. Uz to, informacije koje se na mreži dijele u prvoj fazi nisu povjerljive i razmjenjuju se na vrlo površan način. Tek u idućem koraku, kad dobijete grupu ideja o rješenju problema, odaberete kandidata i s njim krenete u pregovore. Tu sklapate direktan ugovor i o detaljima vašeg projekta zna samo on.
Možete li navesti neki konkretan primjer uspješno realiziranog projekta preko platformi otvorenih inovacija?
Dobar je primjer P&G-ovog Pringlesa. Njihova je direktorica marketinga došla na ideju da se na svakom pojedinom komadu čipsa ispiše poruka. To se svima u kompaniji svidjelo, ali je trebalo pronaći rješenje u praksi. Pitanje su stavili na platformu nakon čega im se vrlo brzo javio jedan obrtnik iz Italije koji je imao postrojenje za tako nešto. Stvar se riješila brzo, a da su išli uobičajenim putem, morali bi tražiti posebnog dobavljača te zajedno investirati golem novac u istraživanje. To je tipičan primjer i poanta koncepta otvorenih inovacija, da izvan granica vaše industrije u nekoj drugoj tehologiji i tehničkoj disciplini nađete rješenje za vaš problem.
Koliko će suradnja s NineSigmom donijeti konkretne financijske koristi Agrokoru?
Trenutno radimo na odabiru projekata. Još ne znamo koje i koliko ćemo ih pustiti na platformu. Ne znamo ni koliko će nam rješenja biti ponuđeno i koliko ćemo ih morati platiti. Zasad nije moguće egzaktno reći kako će ovaj ugovor utjecati na brojke o poslovanju. Ali postoji jedna studija, švicarske tvrtke Syngenta, o tome koliki je utjecaj ovakvog koncepta na rast i razvoj kompanije. U toj tvrtki koja se bavi agrobiznisom došli su do zaključka da su tijekom tri godine provođenja programa otvorenih inovacija ostvarili povrat na investiciju od čak 182 posto i to na temelju niza benefita. Od izbjegavanja pravnih sporova kod licenciranja, povećanja produktivnosti njihovih istraživača, koristi od interne kolaboracije do pronalaženja talenata izvan agrobiznisa itd. Same platforme otvorenih inovacija pak objavljuju da je uspješnost realizacije traženih rješenja od 40 do 60 posto.
Koliko su inovacije i razvoj važni za Agrokor?
Za Agrokor, čije su tvrtke lideri u svim biznisima u kojima posluje u regiji, ulaganje u istraživanje i razvoj esencijalno je i nužno da bismo mogli ostvariti rast. Mi smo toga svjesni i zato smo i odlučili tražiti novi inovacijski model. Mi nismo multinacionalka koja može ulagati tako velika sredstva u istraživanje i razvoj pa je za nas koncept otvorenih inovacija vrlo pogodan model.
Vlasnik Agrokora Ivica Todorić spada u nešto stariju generaciju domaćih biznismena. Kako on reagira na nove ideje, inovacije?
Ivica Todorić je čovjek ideje. On je natprosječno perceptivna osoba za sve što je novo i ima naglašen osjećaj za nove trendove. Ne samo da je otvoren za nove ideje već ima i vrlo visoka očekivanja od suradnika, pogotovo od nas koji radimo na razvoju novih proizvoda. Vrlo često je i osobno uključen u razvoj novih proizvoda, neki put mi se čini da nama iz 'razvoja' zavidi što nema vremena za to jer je to njegova najveća strast. Kreativac je, a njegova je kreativnost utkana u temelje Agrokora. Često se dogodi da se, dok radimo na nekom problemu, on pridruži s potpuno drukčijom perspektivom i sve preokrene.Suradnju s NineSigmom prepoznao je odmah kao novu realnost, a i tražio je od nas da pokrenemo novu inovacijsku strategiju.
Kakva je ona dosad bila? Koliko je ovo važan korak za budući razvoj?
Agrokor je i dosad surađivao s istraživačkim institucijama u Hrvatskoj i inozemstvu, kao i s konzultantima. Takva suradnja je pomalo ograničavajuća jer do suradnika dolazite samo osobnim kontaktima. Putem NineSigme probleme postavljamo na svjetsku platformu gdje dolazimo do dva milijuna znastvenika, a mogućnost da će vam se javiti pravi partner povećava se na n-tu potenciju. To je najveća prednost koju ćemo dobiti.
Kako je to voditi brigu o inovacijskom potencijalu više od 50 tvrtki iz sustava Agrokora?
Moja pozicija podrazumijeva da se bavim iniciranjem i upravljanjem strateškim projektima i timovima. Ni ja, niti moj uži krug suradnika, ne bi ga mogli raditi da nemamo dobre timove u tvrtkama koncerna. Ti su timovi najveći oslonac u našem radu jer novi proizvodi ne nastaju u uredima nego u laboratorijima. Na svoje sam suradnike iznimno ponosan. Podržavam ih, koliko god mogu, jer o tome ovisi budućnost razvoja cjelokupnog koncerna.
Nazivi programa
Agrokor na platformu NineSigme ulazi pod nazivom 'Svijet, naš laboratorij'. Zanimljivi su i nazivi programa vodećih multinacionalki: Connect&Develop (P&G), Sharing is Winning (Nestle), Challenges and Wants (Unilever), My Starbucks Idea (Starbucks), Lego Cuusoo (Lego) itd. Tako će i Agrokorov, na engleskom – "World, our Laboratory", biti uskoro otvoren za sve znanstvenike umrežene u NineSigmi.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu