Priču za rubriku 'Ja, poduzetnik' piše Neno Surić, vlasnik turističke agencije Bremen:
Moje djetinjstvo i mladost sam do svoje dvadesete godine života proveo u Njemačkoj, i taj period je u bitnom definirao moj današnji privatni i poslovni život.
Pečat na moju odluku da budem samostalan je svakako pridonijela činjenica da sam kao mladić radio u restoranu svojih roditelja u Njemačkoj, a kasnije u njihovom pansionu na Makarskoj rivijeri. Nisam radio samo zato što sam morao, već sam bio i jako dobro plaćen (što su moji roditelji na sreću naučili u Njemačkoj). Ja sam svoj džeparac naravno imao i bez rada, ali s radom je to bio već ozbiljan novac, od čega sam sebi mogao kupiti godišnje, na primjer, manji motor ili otplatiti polovicu solidnog rabljenog auta i slično.
Moj prvi privatni posao je bila videoteka Casablanka koju sam otvorio 1986. u Splitu, a uložio sam svoju ušteđevinu od ca. 5000 DEM u 100 videokazeta i uređenje iznajmljenog poslovnog prostora. Prvih godinu dana nije bilo vidljivog profita, sve što se zarađivalo ulagalo se u nove filmove, čak sam i zaradu iz drugih izvora dodatno ulagao u nove filmove. I tada odjednom, negdje nakon dvije godine poslovanja, moja čista mjesečna zarada je iznosila malo manje od mog početnog uloga u posao. Nikada nisam sanjao da je videoteka moj krajnji poslovni cilj, pa sam 1989. otvorio turističku agenciju Adria Holiday Club, paralelno vodeći i videoklub i agenciju.
Nažalost, dolazi rat i zatvaram agenciju, pa od 1994. do 1997. radim kao direktor u većoj turističkoj grupaciji koja je imala novac za gradnju svojih poslovnih pozicija za vrijeme poslije rata. Tijekom tih godina dok sam bio posloprimac, shvatio sam da za mene „biti samostalan znači stil života“ a ne samo izazov profita i stvaranja. Nisam mogao prihvatiti samo profit kao pokretačku snagu cijele priče, tu je moralo biti i nešto više od toga. Za realizaciju svoje ideje, projekta i sna potreban je cijeli radni vijek, stoga nisam više mogao čekati pa sam otvorio ponovo svoju agenciju Bremen d.o.o. 1997. godine.
Osjećao sam da nema budućnosti za firmu ukoliko nema domaćeg, sigurnog kupca te sam odlučio razviti ski program i luksuzna individualna putovanja. Naša odluka je bila specijalizacija u ponudi pa se naš prvi katalog i zvao „Najljepši wellness hoteli na snijegu“. Dobrim pregovorima smo otvorili mogućnost da hotel 4* sa polupansionom za 2 odrasle i 2 djece ne košta više od apartmana i sa tom formulom smo u roku 4 sezone imali gotovo tisuću gostiju na skijanju.
Kada jednom dođeš u situaciju da imaš proizvod koji si razvio, prilagodio svom stilu i odjednom imaš prihode koji su veći od rashoda, na način da možeš sebi omogućiti odlazak na svjetske sajmove i kada možeš proširiti tim djelatnika, stvari se počinju na neki način sami po sebi razvijati, naravno u pozitivnom smislu. Radeći jako dobro incentive na snijegu, stekli smo po inerciji nove kontakte i njihove potrebe za sličnim evetnima po cijelom svijetu.
Radili smo evente u gotovo svim zemljama Europe, Dubaiju, Maroku, Južnoj i Sjevernoj Americi, itd. U to vrijeme smo skupili brojne slike i iskustva koja će ostati veliki kapital naše tvrtke, koja želimo implementirati u buduću ponudu našeg turizma u regiji. Kao vjerni partneri austrijskog turizma pozvani smo prije 6 godina na veliki golferski event u Kitzbuehelu, na kojem su sudjelovali turistički agenti iz cijelog svijeta. S obzirom da tada nisam znao što je golf, nisam sudjelovao na turniru ali sam bio na početničkoj prezentaciji. Trebalo mi je ukupno 5 minuta da shvatim da Bremen želi biti dio te priče, nemaš pojma kako, ali znaš da tu ima prostora i za tebe. Shvatili smo da želimo našu tvrtku predstaviti svim golferima pa u tom smislu već 2 godine organiziramo najpopularniji golf event u Hrvatskoj. Finale cijelog eventa se održava svake godine u listopadu na golf igralištu Adriatic u Savudriji, a večernji event u hotelu Kempinski. Tijekom vikenda se oko 200 ljudi druži i zabavlja, a usput se razgovara malo i o sadašnjim i budućim poslovima. Naravno, igra se golf turnir na kojem možete osvojiti putovanje na Karibe, golfersko krstarenje i niz drugih nagrada. Bez našeg golferskog eventa naša tvrtka nikada ne bi napravila toliko kontakata na globalnoj razini kao što je to uspjela kroz golf, a u budućnosti te su mogućnosti neograničene.
U suradnji sa sinom Dujom koji se priključio firmi nakon završenog fakulteta u Londonu, razvijamo poseban program prodaje (popunjavanje hotelskih kapaciteta) za manje hotele i vile u luksuznom segmentu. Nas zanima popunjenost, ali još više ostvareni financijski efekt u odnosu na potrebe investitora. Naš tim vrlo brzo može optimalno napraviti mrežu kupaca po svijetu te postići dobre rezultate u popunjenosti. Uz nekoliko hotela i vila, kao što je hotel Life u Zečevu ili vile Zlatna Zraka u Primoštenu, za koje imamo fiksne ugovore o suradnji, imamo čak i jedan za hotel/dvorac Les Crostes u francuskoj Provansi.
Svi gore navedeni poslovi i uspjesi su nas naveli da počnemo razmišljati o strateškim ulaganjima u dugoročne projekte koji su već jedno vrijeme čekali na realizaciju. Odradili smo dosta projekcija i razgovarali puno o mogućnostima financiranja, Svi su nam govorili nije vrijeme, recesija je, banke će Vas opeljušiti, a zapravo se desilo suprotno jer smo u Splitskoj banci dobili pravog partnera za daljnje poslovanje. Razmišljali smo koja opcija financiranja nam je najisplativija, tražili smo modele, razgovarali sa razlicitim bankama, a onda su nam odgovorni u malom poduzetništvu SB predložili varijentu financiranja kroz HBOR model ulaganja u turizam po izuzetno povoljnim uvjetima I što je za nas jednako vazno, u stvarno kratkom roku smo imali odobrenje kredita ćim smo zapravo brod mogli staviti u funkciju vec prošlo ljeto. Investirali smo u novi projekt pod nazivom „Summer Blues“, mega katamaran za dnevne izlete, evente i team buildinge. Kapacitet katamarana je 80 putnika i 5 članova posade. Naše tržite na kojem djelujemo je relativno veliko: Split, Makarska, Brač, Hvar, pa za veće evente čak i Dubrovnik i Korčula.
Kako bi nas cijeli poslovni plan bio zaokružen paralelno smo odlučili investirati sredstva u uredjenje apartmana u sklopu hotela Lav te smo od Splitske Banke ponovno dobili podrsku i realizirali dugoročni investicijski kredit
S obzirom da naš investicijski ciklus ima svoju drugu fazu, racionalnim pristupom, kvalitetnim poslovnim promišljanjem, jakim pozicioniranjem na tržištu I prepoznavanjem tržišnih prilika, otvaraju nam se nove mogučnosti. Svjesni svojih kvaliteta I partnerskim odnosom s našom poslovnom bankom pripremamo I daljnje korake za širenje poslovanja, a posebno me veseli da unatoč sveopćem defetizmu I pesimizmu, jasno pokazujemo da se u RH moze I isplati ulagati, posebno u originalne ideje. Ali to podrazumijeva na prvom mjestu ulaganje u sebe, vlastiti kadar i znanje, a onda se takva kvaliteta mora prepoznati.
Djelatnici Splitske banke su nam otvorili pristup najpovoljnijim kreditima u turizmu, naučili smo s njima puno novih stvari oko planiranja u financijama i na kraju krajeva, oni su nas uvjerili da vrijedimo puno više nego što smo i sami mislili. S novostečenim iskustvima vjerujemo da su ispred nas kroz koju godinu nove investicije.
U godinama našeg razvoja razvijao se i širio tim ljudi koji radi u našoj tvrtki, od mene i moje supruge u početku do danas kada nas ima 8 stalno zaposlenih i 8 stalnih sezonaca. Zajednički smo stvorili jednu čvrstu zajednicu koja je puno više od običnih kolega u poslu, dobivši veliku sigurnost da smo tu jedno za drugo. Danas znam da je nemoguće imati firmu po mjeri kakvu želiš, posao se razvija, ideje se razvijaju, ti se mijenjaš, a mlađe kolege donose novi vjetar. U naš uspjeh u budućnosti ne sumnjam, želja mi je prisjetiti se s vremena na vrijeme izvornih početaka i razloga koje su nas činili sretnim.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.super članak, jedino se nikad ne može smetnuti s uma da je ovakva priča moguća samo u oblastima marketinga, turističkim agencijama i slično, te da takve priče nikad neće pomaknuti ekonomiju u kojoj je neodrživa gotovo svaka proizvodnja.
a hbor vrlo lako dijeli kredite za turizam, i za dobre i za nejasne projekte, a nikad nisam čuo da su dali ijedan kredit proizvodnji i općenito industriji, čak i u onim oblastima gdje poduzetnici imaju 100% garantiran izvoz.
Uključite se u raspravu