Plan financiranja ovogodišnjih potreba države za otplate dugova i pokrivanje proračunskog manjka nakratko je bio poremetio pad državnog rejtinga. Nakon ishitrene prosinačke najave da Vlada odustaje od izlaska na inozemno tržište ministar financija Slavko Linić vratio se ipak prvotnom planu da se i ove godine znatno osloni na vanjsko zaduživanje prodajom obveznica. Pripreme za prvu operaciju zaduživanja u 2013. su počele, a izdanje se očekuje do kraja ožujka. Prema neslužbenim informacijama Poslovnog dnevnika, za taj su posao angažirana četiri savjetnika. Uz Deutsche Bank, JP Morgan i Merrill Lynch, ovaj je put u krugu aranžera i Goldman Sachs. Kao što se planiralo još u studenome kad su investicijske banke na poziv Ministarstva financija dostavile i ponude za aranžiranje, ponovno se ide na dolarsko zaduženje. Približno isti je i ciljani iznos izdanja od oko 1,5 milijardi dolara, s tim da upućeni tvrde da bi on mogao biti i do dvije milijarde dolara ako situacija na financijskim tržištima bude povoljna kao što je trenutno slučaj.
Neki financijaši stoga žale što je došlo do zastoja koji je pomaknuo prvotni tajming izdanja za oko dva mjeseca. Pritom se cilja na stalno prisutne političko ekonomske rizike koji mogu poljuljati raspoloženje na tržištima (trenutno su u fokusu investiotra skori talijanski izbori), ali većina ih ipak vjeruje da se u idućih mjesec dana uvjeti financiranja, odnosno traženi prinosi i/li premije rizika neće bitnije promijeniti. Ako je suditi prema nekoliko najsvježijih operacija dolarskih zaduženja usporedivih zemalja, to bi za Hrvatsku doista značilo nominalno jeftinije zaduženje od dosadašnjih, iako je u međuvremenu, prema S&P-u i Moody’su, iz donjeg investicijskog rejtinga pala na spekulativni.
U posljednjih desetak dana, naime, čak su tri zemlje regije testirale raspoloženje međunarodnih investitora. Nakon Mađarske, učinile su to i Rumunjska i Srbija. Dok je Mađarska prodajom obveznica dospijeća 5 i 10 godina na tržištu prikupila čak 3,25 milijardi dolara i time odradila glavninu ovogodišnjih potreba financiranja, izdanja Rumunjske i Srbije bila su veličine po 1,5 milijardu dolara, i to na rok od 10 godina (Rumunjska) i 7 godina (Srbija). Iako su u slučaju Rumunjske obveznice najdulje ročnosti, ona je pri tom zaduženju ostvarila uvjerljivo najnižu cijenu i premiju rizika. Povrh referentnog američkog duga platila je premiju od 250 baznih bodova (2,5 postotna boda), dok je npr. kod 10-godišnjih mađarskih obveznica premija rizika bila gotovo jedan postotni bod veća, a Srbija je 7-godišnje zaduženje realizirala uz 3,8 postotnih bodova premije. Mjereno prinosima do dospijeća, investitori su rumunjske obveznice bili spremni kupovati uz prinos od 4,5 posto, kod mađarskog duga tražili su prinos do dospijeća na razini 4,2 posto (na 5 godina) i 5,4 posto (na 10 godina), dok im je u slučaju Srbije i njihova 7-godišnjeg duga traženi prinos bio 5,15 posto.
Cijene hrvatskoga duga na sekundarnom tržištu trenutno su bliže usporedivim obveznicama Rumunjske negoli Mađarske. One trenutno impliciraju nešto manje od pola postotnog boda veću premiju rizika, a to sugerira da bi investitorima na 10-godišnje zaduženje trebala ponuditi prinos od oko 5 posto. Iako se još ne zna pouzdano na koji će se rok za oko mjesec dana obveznicama zadužiti Vlada, Hrvoje Stojić, glavni ekonomist Hypo Alpe-Adria banke smatra kako bi najbolji izbor bio upravo rok od 10 godina. Kraći rok ušao bi u poveliku ‘gužvu dospijeća’ inozemnih obveznica jer, primjerice, 2017. godine već imamo dospijeće postojećeg izdanja od 1,5 milijardi dolara, 2018. na naplatu stiže izdanje vrijedno 750 milijuna eura, 2019. ponovno 1,5 milijardi dolara, 2020. 1,25 milijardi USD, 2021. opet milijarda i pol… Osim tog,a dodaje Stojić, u prilog izboru 10-godišnjeg roka ide i krivulja prinosa koja upućuje na povoljniju situaciju s premijom rizika kod duljih rokova.
Valja se nadati da novih odgoda plana inozemnog zaduženja neće biti, mada u pogledu refinanciranja ove godine nema pritisaka dospijeća vanjskih dugova, a refinanciranje domaćih ne smatra se većim problemom sve dok je u sustavu 5 milijardi kuna viška likvidnosti. Što skoriji izlazak na ino tržište trenutno je poželjan prije svega zbog deficita koji je u prvom kvartalu uobičajeno izraženiji. Ove godine siječanj se s 2,6 milijardi kuna deficita ili četvrtinu planiranog za 2013. prilično istaknuo.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Liniću mogao si mi posudit koji mil.[emo_smijeh].
I onako ćeš opet ići za koji mjesec pa ću ti vratiti.[emo_novac]
Mozemo mi kritizirati ovu vladu koliko hocemo ali predhodnu treba osuditi jer nas je sustavno unustavala punih 17 godina,sad je normalno da se sve raspada,jer se samo krpa ,a nista ne gradi iz pocetka.Danas je tesko obicnim radnicima jer oni imaju minimalne place i ceh placaju za velike,pitam se samo kad ce se to sve vec jedanput okrenuti ,da se placa prema onome koliko zaradjujes,,
I jedna i druga strana su bile unutar prošlih 17 godina.
Plaće će rasti kada porastu inovacije i izvoz.
One će pak rasti kada se smanji veliki dio poreza.
Pa sad budi pametan.
Mozemo mi kritizirati ovu vladu koliko hocemo ali predhodnu treba osuditi jer nas je sustavno unustavala punih 17 godina,sad je normalno da se sve raspada,jer se samo krpa ,a nista ne gradi iz pocetka.Danas je tesko obicnim radnicima jer oni imaju minimalne place i ceh placaju za velike,pitam se samo kad ce se to sve vec jedanput okrenuti ,da se placa prema onome koliko zaradjujes,,
@Marx
Imas dobar komentar… isto i ja kazem…
No, ovo samo znaci da svjesno idemo prema potpunoj imploziji. Godpodarstvo pada, porezi rastu, a sve samo da se iscijedi zadnja kap za jevni sektor veci od Kine…
Mi vise nemamo ni za kamate, kamoli glavnicu. vrtimo se ukrug, a kad predjemo 60% gdpa javnog duga, gotovi smo. Izvjesno je da ce rejting pasti i dalje. Mi nemamo nikakav izvor rasta ekonomije, i tu je kriticni problem. Takodjer, ekonomija niti ne moze rasti pod ovakvim pritiskom poreza.
Kazu, drzava se mora zaduzivati… zasto? Zasto ne odrezete visak? Ova i bivsa vlast su potpuna katastrofa, i mi cemo propasti i kroz dno, u crnu rupu… Treba nam tehnicka vlast koja ce provesti stranek ne mogu.
Jos jedno pitanje-ako trebamo restrukturirati budzet, zasto umjesto 2% kod mmfa uzimamo krede za 6, 7%? Ta razlika u kamati pada an nas porezne obveznike, a ovdje se pokazuje kao “pobjeda” sto mozemo bez mmfa…bez mmfa smo mogli prije, sada je prekasno. Sve je to politikanstvo!
Uključite se u raspravu