Simpatizerima BlackBerryja oduvijek se činilo da su pogrdno-katastrofični napisi dio specijalnoga rata koji protiv njegova proizvođača, kanadskog Research In Motiona (RIM), vode Apple i Samsung. Svjetski su mediji u posljednje dvije godine iznosili apsurdne tvrdnje o skoroj propasti RIM-a – nedavno preimenovanog u prepoznatljivije ime BlackBerry – temeljeći ih na padu prodaje u Sjedinjenim Američkim Državama i Velikoj Britaniji te na gubitku tržišnog udjela.
Dok su potkraj 2008. RIM i Nokia ostvarivali 75 posto profita na svjetskom tržištu mobitela, prošlog je proljeća Appleu i Samsungu pripadalo 95 posto profita na tom sektoru.
Iako je, međutim, velik broj zapadnjačkih korisnika raskinuo pretplatu na BlackBerry internetsku uslugu, u svjetskim je okvirima broj pretplatnika rastao. Unatoč pojavi Appleova iPhonea 5, BlackBerry je jesenas isporučio dvjestomilijunti "smartfone", a broj korisnika BlackBerryja narastao je na 80 milijuna. Dioničare je više od smanjenja tržišnog udjela zabrinjavao pad vrijednosti dionica. U godini dana od proljeća 2011. dionice su otklizale za 80 posto, izazvavši smjenu za kormilom kompanije, čije je vođenje preuzeo Thorsten Heins.
Čekanje se isplatilo
Ne bi li odagnao slutnje o svom potonuću, BlackBerry je u proteklih godinu dana mukotrpno radio, proizvevši operativni sustav BlackBerry 10 i dva nova modela. Kad je 30. siječnja, nakon dvije odgode, napokon održana prezentacija, kroničari TK scene s olakšanjem su konstatirali da kanadski div nije spao na patuljka.
Sudeći prema predstavljenim značajkama operativnoga sustava i uređaja, zaposlenici kompanije svojski su se potrudili na novim proizvodima, koji djeluju dotjerano i zaokruženo. Model BB10, koji se prvi našao u trgovinama, opremljen je ekranom promjera 4,2 inča osjetljivim na dodir i virtualnom umjesto fizičke tipkovnice. Iako je za starije zaljubljenike toga brenda fizička tipkovnica QWERTY vrijednost koje se ne žele odreći, oni koji su iskušali BB Z10 ističu da je na njemu jednako lako pisati kao i na modelima s tipkama.
Korisnici koji se ne kane navikavati na virtualnu tipkovnicu moraju pričekati do travnja, kad će se u prodaji pojaviti drugi novi model. BB Q10 ima 3,1-inčni ekran koji je također osjetljiv na dodir, ali je zadržao i fizičku tipkovnicu.
Dobar početak prodaje
Još su značajnije novosti "unutar" uređaja. Iako BB10 ne donosi revoluciju na području operativnih sustava, uvelike poboljšava iskustvo korištenja BlackBerryja. Ugrađeni BB-ov browser, koji sporošću i zapinjanjem izluđuje korisnike starijih modela (osim onih koji imaju ugrađenu G3 tehnologiju), na novim je uređajima izuzetno brz.
Recenzenti koji su isprobali pisanje na novim BlackBerryjima kažu da je program za predviđanje teksta vrlo napredan. Usvaja korisnikov stil pisanja i ne predlaže mu samo riječi nego i cijele rečenice.
Jaka strana modela BB10 je BlackBerry Hub, sustav trenutačnog "porukiranja". Hub ujedinjuje elektroničku poštu, BB Messenger, Twitter, Facebook i LinkedIn, ostavljajući mogućnost razdvajanja prispjelih sadržaja u zasebne kategorije. Novost je i unaprijeđeni BB Messenger. Ne samo što omogućuje videopozive, nego i prikazivanje dokumenata na ekranu, tako da ih može vidjeti sugovornik. Još jedna nova funkcija je BlackBerry Balance, koja omogućuje stvaranje dvaju identiteta na istom uređaju. To dopušta korisniku da odvoji privatnu od profesionalne upotrebe "pametnoga telefona".
BlackBerry Content Store solidan je pokušaj nadmetanja s Appleom na području ponude medijskih sadržaja ugovorenih s vodećim glazbenim produkcijskih kućama.
Glavni izvršni direktor Heins oduševljen je početnim rezultatima prodaje BlackBerryja Z10 u Kanadi i Velikoj Britaniji. "Nijedan dosadašnji model BlackBerryja nije išao tako dobro prvog dana prodaje u Kanadi kao BB Z10", istaknuo je. "U Velikoj Britaniji prvi tjedan prodaje modela BB Z10 bio je gotovo triput bolji od dosadašnjeg prvog tjedna prodaje nekog našeg modela."
Preuranjeno oduševljenje?
Dionice BlackBerryja, međutim, ne odražavaju Heinsovo oduševljenje. Nakon kratkotrajna uspona odmah nakon prezentacije novih modela i OS-a, pala je za 27,4 posto. No, i to je bilo dvostruko više od njihove najniže vrijednosti zabilježene prošlog rujna. Neki analitičari procjenjuju da je BB Z10 preskup za tržišta u usponu, gdje se nalazi 50 od 80 milijuna BlackBerryjevih korisnika (u Velikoj je Britaniji cijena uređaja bez ugovora oko 4100 kuna). Analitičarka Goldman Sachsa Simona Jankowski, pak, i dalje preporučuje kupnju dionica BlackBerryja i predviđa njihov rast do 19 dolara u idućih 12 mjeseci.
Privrženost određenoj marki "pametnoga telefona" za mnoge je ljude pitanje osobnog identiteta i ima mnoga vjerska obilježja. Jezgro fanova iPhonea neće zbog novog BB-a promijeniti "klupske boje", kao što ni hard-core korisnici BB-a nisu napustili svog ljubimca ni u jeku ekspanzije Applea ili Samsunga. No, novi će BB steći poklonike među "neutralcima", a korporativni korisnici neće se sramiti kad im poslodavac uruči Z10 i Q10. v
Glavni aduti brenda
Jako dobro zaštićeni podaci
BlackBerry, marka "pametnoga telefona" koju od 2003. izrađuje istoimena kanadska kompanija (do 30. siječnja zvana Research in Motion), šesta je najzastupljenija marka na tržištu mobilnih uređaja i četvrta na području "smartphonea". Osim razmjene e-mailova u realnom vremenu, BlackBerry korisnicima nudi visokozaštićenu podatkovnu komunikaciju putem vlastitog enkriptiranog sustava. Za pristup tom centraliziranom sustavu korisnici preko svojih lokalnih davatelja usluga proizvođaču plaćaju BlackBerry internetsku uslugu po cijeni od približno 13 eura. Ta usluga omogućuje trenutačnu razmjenu e-maila, upotrebu BB Messengera i još nekoliko aplikacija. I bez BlackBerry usluge moguće je koristiti velik broj značajki uređaja, ali ne one po kojima se taj brend izdvaja od konkurencije. Primjerice, moguće je primati i slati elektroničku poštu preko browsera, no ta je opcija sporija i neudobnija. Blackberry internetska usluga dostupna je u 91 država, uključujući Hrvatsku, a nudi je više od 500 operatera.
'Crackberry'
Pametni telefon kao droga
BlackBerry omogućuje ljudima "multitaskanje" od jutra do mraka. Vezanost mnogih korisnika uz BlackBerry nalikuje na ovisnost, pa je u SAD-u skovan izraz CrackBerry, aluzija na crack kokain. Izraz je uvršten u Websterov New World College Dictionary i proglašen najboljom novom riječi 2006. godine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu