Big data trend koji dolazi u trgovine, telekome i banke

Autor: Bernard Ivezić , 14. veljača 2013. u 20:30
Do 2016. godine tržište podaktovne tehnologije rast će 7 puta brže od ostatka IT-a, tvrdi IDC

Slične trendove možemo očekivati i u Hrvatskoj zbog prilagdbe postojećih IT sustava tvrde u IBM-u.

Big data, novi informatičko-poslovni trend koji suštinski mijenja poslovanje trgovačkih lanaca, banaka i telekom operatera, do 2016. godine rast će sedam puta brže od drugih IT tehnologija, tvrdi agencija IDC. Prema njihovoj procjeni globalno su tvrtke lani u big data investirale više od šest milijardi dolara, a do 2016. godine ta će se brojka popeti na 23,8 milijardi dolara.

Boris Žitnik, direktor i glavni analitičar tvrtke IDC Adriatics, kaže da je riječ o trenutno svega 0,3 posto svjetske potrošnje na informatiku. "Međutim, važna je prosječna godišnja stopa rasta od 31,7 posto u razdoblju 2012-2016, što je oko sedam puta brže od rasta ukupnog IT tržišta u istom periodu", naglašava Žitnik.

Trgovačka analitika

Big data je skup tehnologija koje omogućuju tvrtkama da analiziraju velike količine podataka i na temelju njih donose kvalitetne odluke. Žitnik dodaje da je na hrvatskom tržištu big data trenutno najinteresantnija sektoru financija, telekomunikacija i burzovno najatraktivnijim kompanijama.

No, navodi da će uključivanjem nestrukturiranih podataka i razvitkom inteligentne ekonomije potrebe za big data rasti i u drugim tržišnim vertikalama. Uz Facebook i Google, najpoznatiji korisnik big data tehnologije je američki trgovački lanac Wallmart, koji svakog sata obradi više od milijun kupovina i to pohranjuje u svoje baze podataka.

Time stvara više od 2560 TB podataka po satu, a te podatke treba dodatno obraditi kako bi se otklonile eventualne prijevare, osmislili adekvatni modeli nagrađivanja kupaca, optimizirala nabava i osmišljavale nove prodajne akcije. U Hrvatskoj sličnoj analitici teže svi trgovački centri, a posebno je tu aktivan Konzum te program MultiPlus. Lani je eBay u suradnji s grupom stručnjaka objavio procjenu po kojoj kompanije svakih četiri do pet kvartala udvostruče količinu svojih poslovnih podataka. Alen Gojčeta, voditelj tehničke prodaje IBM-a Hrvatska kaže da postoje dvije kategorije industrija koje će najviše profitirati od big data rješenja. "Industrije čije poslovanje dolazi u doticaj s velikom količinom raznolikih podataka, poput telekom-operatera, te one kojima je potrebna analitika urealnom vremenu u svrhu marketinga, poput trgovačkih lanaca, ili u svrhu prevencije određenih zloporaba kao što su tvrtke iz financijskog sektora i organizacije koje se bave nacionalnom sigurnošću", kaže Gojčeta. Naglašava da industrija očekuje da će u roku kraćem od pet godina više od polovice svih svjetskih podataka biti pohranjeno na big data tehnologijama. "Slične trendove možemo očekivati i u Hrvatskoj, jer predstoji nam razdoblje prilagodbe analitičkih sustava, kako onih za generalnu namjenu, tako i onih koji će koristiti samo određene prednosti big data tehnologija, poput brzine obrade ili analize nestrukturiranog sadržaja od slika pa do skenirane dokumentacije", kaže Gojčeta.

Među većim isporučiteljima bog data tehnologija su Poslovna inteligencija, Comminus i Adacta. Inače, Comminus je lani s Hrvatskim uredom za osiguranje ugovorio isporuku sustava poslovne inteligencije i skladišta podataka koje će činiti nacionalni sustav za induciranje prijevara u osiguranju motornih vozila. Milan Listeš iz Adacte istaknuo je da je u području big data vrlo važan izbor tehnologije, jer su kompanije do nekih od svojih glavnih otkriča došle potpuno slučajno. Listeš je tu izdvojio Viagru koju danas Pfizer prodaje kao ljek za potenciju, a do toga je došao istražujući zašto se njihov ljek za srce prodaje bolje od previđanja.

Rast interneta

Veliki igrači prisutni u trgovačkim lancima poput SAP-a tvrdi Uroš Boečanin iz te tvrtke razvili su svoje tehnologije. SAP-ov odgovor je Real-Time Business platforma koja povezuje različite poslovne podatke i pomaže menadžerima u donošenju odluka.

Dražen Oreščanin, predsjednik Uprave Poslovne inteligencije naglašava da se korištenjem big data tehnologija može povećati prihode, a taj pristup koriste i neke manje domaće tvrtke poput UX Passiona. Ratko Matavdžić iz Projekture ističe da potražnju za big data potiče i sve veći broj uređaja spojenih na internet.v

Analiza Twitter profila

UX Passion pokazao kako kreativno iskoristiti big data

Twiplomacy je jedan od primjera kako big data tehnologija može dovesti do novih kreativnih rješenja. Zagrebačka tvrtka UX Passion se lani udružila s PR agencijom Burson-Marstellerom i napravila istraživanje o tome kako svjetski lideri koriste Twitter. U UX Passionu kažu da su analizirali i unijeli 8712 setova podataka s 264 Twitter profila i više od 800 različitih slikovnih podataka. S Twittera su podatke prenosili u Excel, a zatim u WordPress. Vizualno jednostavan prikaz rezultata analize prikupljenih podataka, što je jedan od glavnih ciljeva u korištenju big data tehnologija, otkrio je da Barack Obama preko Twittera surađuje sa samo tri svjetska lidera: norveškim, britanskim i ruskim. Hrvatska vlada pak 50 svojih Twitteraša pozvala je na Twitter druženje.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Ljudi božji, toliko grešaka u pisanju nisam već dugo vidjela. Kao da su nepismeni pisali i revidirali ovaj tekst. Dajte bar provjerite prezimena ljudi, ako već ne provjeravate tekst.

New Report

Close