Od 1. travnja distribuciju za Perutninu Ptuj na hrvatskom tržištu odrađivat će koncern Agrokor.
Bila bi ovo samo još jedna vijest o poslovnoj suradnji između dvije kompanije da se istovremeno ne radi i o vrlo ozbiljnom narušavanju odnosa između koncerna Ivice Todorića i grupe Vindija Dragutina Drka. Vindija, u sklopu koje posluje najveća domaća peradarska industrija Koka, ljuti je konkurent Perutnini Ptuj (tj. njezinoj tvrtci Pipo iz Čakovca) a posljednjih je godina strateški partner Todorićevom koncernu. Vindija je jedan od najvažnijih dobavljača Agrokorovom Konzumu, ne samo po pitanju pilećeg i purećeg mesa, nego i mlijeka. Podsjetimo, Vindijin i Agrokorov odnos još je više učvršćen 2007. godine kad je najveća domaća mljekarska industrija Dukat prodana francuskom Lactalisu, što se nije svidjelo Agrokoru. Više od pola godine tada Dukata nije bilo na Konzumovim policama i u tom je razdoblju Vindija zauzela glavnu poziciju u tom trgovačkom lancu. Iako trenutno Konzum najviše pilećeg i purećeg mesa uzima od Vindije, pitanje je kako će ta suradnja izgledati nakon 1. travnja. Neslužbeno doznajemo da su u Vindiji na nogama, no sve ovo Dragutin Drk nije htio komentirati.
Prošle subote oglasio se i Sindikat hrvatskog vozača u kojem su zabrinuti zbog otkaza za 133 radnika koji trenutno rade u logistici Perutnine u Čakovcu. Sindikat je i izravno prozvao Agrokor zbog "pritiska na Perutninu da donese ovakvu odluku". Tvrde i da je Perutnina donedavno snažno ulagala u logističke centre diljem Hrvatske da bi ih sad odlučila prodati, a posao dati Todorićevom koncernu. U Agrokoru nisu htjeli komentirati ugovor sa Perutninom sve dok on još nije potpisan. Poručeno nam je kako je bez obzira na to – Vindija i dalje jedan od njihovih najvećih dobavljača. No, prema onome što je za Poslovni dnevnik rekao prvi čovjek Perutnine Ptuj Roman Glaser ugovor o distribuciji itekako je važan za obje grupacije. "Perutnina Ptuj, najveći regionalni proizvođač hrane u segmentu mesa peradi i Agrokor, najveći regionalni proizvođač hrane, koji je ujedno i najveći trgovački lanac, usuglasili su se da će zajedno upravljati poslovnom funkcijom distribucije. U ovoj fazi tvrtke su donijele odluku za hrvatsko tržište. Oba koncerna od ovog posla očekuju puno: prije svega povećanje učinkovitosti te racionalizaciju, snižavanje troškova, optimizaciju poslovanja i smanjenje rizika te efikasnijeg upravljanja distribucijom u uvjetima kad Hrvatska postaje punopravna članica Europske unije.
Što se pak tiče potencijalne suradnje u regiji, to je stvar budućih analiza, dogovora i ukupnih iskustava. Od aktualne koncentracije distribucije oba koncerna imaju velika očekivanja", kaže Roman Glaser. Konkretno, meso će za Perutninu distribuirati PIK Vrbovec i Ledo. Ono što je posebno zanimljivo jest i činjenica da Perutnina od polovice prošle godine traži strateškog partnera koji bi ju dokapitalizirao sa 30 milijuna eura. Na naše pitanje je li na tu temu bilo razgovora i sa Agrokorom, Glaser nam je odgovorio: "Direktno s Agrokorom o dokapitalizaciji nismo razgovarali, poslovna suradnja na području distribucije s planiranom dokapitalizacijom nema nikakve veze." Dodao je i da imaju već desetak potencijalnih investitora te da nije riječ o financijskim investitorima već velikim poduzećima iz sektora peradarstva. Tržišni udio Perutnine u Hrvatskoj je veći od 20 posto, dok Kokin iznosi oko 70 posto. Grupacija Perutnina je tijekom 2012. godine u regiji ostvarila prihod od 262,8 milijuna eura ili oko 1,94 milijarde kuna. Samo Koka je lani (bez Vindije) ostvarila prihod od 1,33 milijarde kuna (tu još treba dodati Vindon koji je, prema posljednjim službenim podacima za 2011. godinu, imao 160 milijuna kuna prihoda). Inače, odluka da distribuciju predaju u ruke Agrokora, ticat će se i koprivničke Podravke za čiju je mesnu industriju Danica dosad Perutnina-Pipo distribuirala meso. Vrlo vjerojatno će si Podravka do travnja morati naći novog distributera.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.U toj priči nedostaje najbitnije, da je u pozadini zapravo još jedna polagana priprema za preuzimanje Merkatora.
Suradnja (distribucija i kupovina proizvoda) s najvećim Merkatorovim dobavljačima izbiti će glavne primjedbe slovenskoj javnosti i nj. političarima da će, preuzimanjem Merkatora od Agrokora, Slovenski proizvođači izgubiti kupca i distribuciju, koju, eto objeručke nudi sada Agrokor. Lukavo.
A upravo i gube još jedan veliki argument kojeg su lani vikali na sav glas, a to je prezaduženost agrokora. Kao da je njihov merkator nešto bolji po tom pitanju. Zapravo i tu se stvari okreću za 360 stupnjeva. Dobit Merkatoru drastično pada, monetizacija nije uspjela, zaduženost je visoka, dok s druge strane dokap Leda je je bio odličan, Agrokor se značajno razdužio i sjajno pripremio za još jedan dodatan argument za dobrog kupca za Merkator. U međuvremenu tržišna kapitalizacija merkatoru je drastično pala pa će i cijena preuzimanja biti znatno niža.
Trgovina u regiji ( kao i u cijelom svijetu) nema alternative do li se okrupniti, jer se inače ne može oduprijeti maržama največih trgovačkih lanaca. Zato je jedini mogući smjer ili će Merkator kupiti Konzum ili će Konzum kupiti Merkartor. U zadnje vrijeme sve ide “na mlin” Todoriću, kriza se produbljuje, Slovenci su napravili mnogo pogrešaka i političkih kad je u pitanju merkator i u vođenju firme, s druge strane Agrokor polako plete mrežu.
Uključite se u raspravu