Piše: Luka Baranović, Manager u Odjelu za poslovno savjetovanje, Deloitte
Procesi odlučivanja u digitalnom dobu ubrzani su do mjere da je proizvod ili uslugu moguće plasirati na tržište u roku samo jednog dana ili ih povući iz prodaje u roku tjedan dana. Uspjeh i neuspjeh nikad nisu bili tako polarizirani. Snažna penetracija pametnih telefona i tablet računala, kao i rašireno korištenje društvenih mreža taj su proces još više ubrzali. Prijenos informacija i komunikacija između potrošača nikad nije bila lakša. Također, provjera konkurentskih ponuda pomoću mobilnog uređaja postala je sastavni dio procesa kupovine.
Tako je, primjerice, praćenje sentimenta potrošača na društvenim mrežama postalo jedan od glavnih pokazatelja za donošenje odluka vezanih uz prodajne kampanje. Sve navedeno zahtjeva prilagodbu poslovnih modela, jer su se period prihvaćanja proizvoda, kao i njegov životni ciklus dramatično se skratili.
Izazovi ne nastaju isključivo kao posljedica povećanja sofisticiranosti kupaca, oni se javljaju i zbog činjenice da digitalna tehnologija povećava kompetitivnost između poduzeća. Tako, primjerice, poduzeća koja nekada nisu međusobno konkurirala danas postaju direktni konkurenti. Ovakav razvoj događaja nisu uspjeli izbjeći niti etablirani takmaci na tržištu te su i oni u velikoj mjeri izloženi efektima digitalne ekonomije i u skladu s time, pod su pod sve snažnijim pritiskom konkurenata.
Potreba za promjenom i prilagodba postala je konstantna i sveprisutna. Također, dolazi i do promjene odgovornosti pojedinih odjela unutar poduzeća. U ovakvoj tržišnoj situaciji inovacija je postala glavni faktor razlikovanja na tržištu, a u stopu je prati veliki zaokret u načinu razmišljanja, odnosno orijentacija korisniku.
Promjene za prilagodbu digitalnom svijetu
Na razini organizacija ovi su trendovi su vidljivi već neko vrijeme. Tako primjerice: raste značaj funkcije člana uprave zaduženog za informacijske tehnologije, a njegova uloga dobiva na kompleksnosti te se od dosadašnjeg fokusa na upravljanje podacima širi i na upotrebu istih. Slično, uslijed razvoja CRM sustava. dolazi do promjena i na području marketinga, koji od korisnika podataka postaje vlasnikom podataka, koji postaju sastavni dio svakodnevnog rada i odlučivanja. Kako bi se prilagodili digitalnom svijetu područje marketinga i područje informacijskih sustava postaju bliski suradnici.
Inovacija utkana u srž poduzeća
Poduzeća bi trebala imati strategiju strukturiranu na način koji bi poticao inovacije, kao i pronalazak područja na kojima su one moguće. Inovacija u svojoj biti nadilazi odjel istraživanja i razvoja. S druge strane, ukoliko se strategija ne bude disciplinirano provodila, njezin doseg ostaje sličan dosegu novogodišnjih odluka – nestaje kod prvog izazova. Potpora inovaciji treba krenuti malim koracima, vođenim ciljem na horizontu. Jedna od presudnih stvari u slučaju inovacije je korporativna kultura pojedinog poduzeća, jer ona potencijalno može negativno utjecati na inovaciju.