Znamo li kakva su iskustva putnika u redovnom avio-prometu, teško nam je zamjeriti bogatašima što koriste priliku za veću udobnost. Zrakoplovni prijevoznici naplaćuju pravo bogatstvo za kartu, a povrh toga imaju drskost "odrapiti" putnike s taksama za prtljagu i druge sitne usluge. Slijede obavezan dolazak u zračnu luku dva sata prije polijetanja, naporna sigurnosna provjera i glavna nagrada – ulazak u prekrcani zrakoplov, gdje putnike čekaju skroman objed i dva decilitra osvježavajućeg napitka. Da bi izbjegli strku i neugodnosti, bogati i slavni lete u vlastitim mlažnjacima. S luksuznim interijerima uređenima po vlasnikovim speficikacijama, letjelice kao što su Boeing, Airbus, Embraer ili Gulfstream čine putovanja udobnijima i ugodnijima. Tajkuni su svoje krilate mezimce opremili kožnm sjedalima, elegantnim prostorijama za sastanke, otmjenim spavaćim sobama i garažama za vlasnikove limuzine. Idući puta kad budete letjeli u ekonomskoj klasi, zacijelo ćete se sjetiti ovih letećih ljepotana.
Boeingove leteće palače
Boeing je najpopularnija marka poslovnih zrakoplova za svjetske milijardere. Bogataši od Sjedinjenih Država do Jugoistočne Azije imaju u svojim flotama neke od modela ovog američkog proizvođača. Roman Abramovič, Mark Cuban te zajednički Larry Page i Sergey Brin imaju Boeinge 767, vrijedne između 120 i 170 milijuna dolara. Primjerak u vlasništvu ruskog naftom obogaćenog tajkuna izvana izgleda uobičajeno, ali njegova je unutrašnjost opremljena kestenovinom i ukrašena zlatom. Također, kapacitet koji inače iznosi između 180 i 300 mjesta smanjen je na 33 tako da se u njemu mogu raskomotiti elitni putnici, kao što su igrači Abramovičevog nogometnog kluba, europskog prvaka Chelseaja. Avion je moguće vidjeti na zračnoj luci u Lutonu, oko 65 km sjeverno od Londona, gdje ruski milijarder provodi većinu vremena. Još jedan vlasnik Boeinga 767, Teksašanin Mark Cuban, ugradio je u unutrašnjost posebno prilagođena sjedala da bi se u njih mogli smjestiti najviši i najkrupniji košarkaši njegove NBA momčadi Dallas Mavericksa. I Cuban može opravdati avion tolikih dimenzija potrebama prijevoza momčadi. No, teško je ocijeniti što će tolika letjelica osnivačima Googlea, Larryju Pageu i Sergeyu Brinu.
Idealan za razmetanje
Boeing 747 još je jedan model omiljen među superbogatašima. Boeing 747-450 nije zamišljen kao privatni avion, ali ako ste hongkonški kralj nekretnina Joseph Lau i imate pet milijardi dolara, nabavit ćete baš glomazni Boeing 747-450 za 153 milijuna dolara i koristiti ga za vlastite potrebe. Avion je to koji prima 450 putnika i takav je idealno sredstvo za razmetanje financijske moći ekstremno bogatog pojedinca. Sultan od Bruneja kupio je novi Boeing 747-430 za 100 milijuna dolara i ugradio u njega otmjen interijer s prestižnim dodacima kao što su umivaonici od čistog zlata i kristali Lalique, što ga je koštalo još 120 milijuna dolara. Sultan ima još nekoliko aviona, ali ovaj je zvijezda njegove flote. Donald Trump je prije dvije godine nabavio Boeing 727-23 od suosnivača Microsofta Paula Allena za 100 milijuna dolara. Potom mu je uvećao faktor luksuza tako što ga je obojao, ukrasio ga vrijednim slikama, postavio kristalne svjetiljke i ugradio zlatne kopče na pojasevima. Danas Trumpov zrakoplov prima 23 putnika, a prepoznatljiv je po Trumpovom devet metara dugom 120 centimetara visokom logu napravljenom od 23-karatnih zlatnih listića.Mukesh Ambani, predsjednik indijskog diva Reliance Industryja, sa 22 milijarde dolara jedan je od najbogatijih ljudi na svijetu. S takvim si je praktično neograničenim sredstvima mogao priuštiti "leteći hotel" Boeing Business Jet-2, vrijedan 73 milijuna dolara. Na korisnoj površini od 93 četvorna metra, nalaze se spavaća soba, prostorija za sastanke i direktorski ured. Mukeshov brat Anil Ambani, predsjednik konglomerata Anil Dhirubhai Ambani Groupa, vlasnik je francuskog Dassault – Falcona 7X, kao i proslavljeni režiser Steven Spielberg. Dassaultov reprezentativni poslovni mlažnjak pojavio se na tržištu 2005. i košta 50 milijuna dolara, a sretne putnike prebacuje na udaljenost od 10.500 kilometara.
Tko leti Airbusom
Za Airbusov se model opredijelio indijski magnat Vijay Mallya, predsjednik konglomerata UB Group, u sklopu kojega je i Kingfisher Airlines. S obzirom na profesionalnu povezanost sa zrakoplovstvom, neizbježno je i sam Mallya vlasnik privatnog mlažnjaka. Airbus A318 ACJ koštao ga je u početku 81 milijun dolara, ali ga je pretvaranje unutrašnjosti u luksuzni leteći dom olakšalo za još 40 milijuna dolara. Njegov prilagođeni zrakoplov prima 24 putnika i leti između Bombaja i Sjedinjenih Država sa samo jednim zaustavljanjem radi punjenja rezervoara. Meksički poslovnjak Jorge Vergara, vlasnik nogometnih klubova CD Guadalajare i Chivas USA, ponosi se svojim 49 milijuna dolara vrijednim Embraer Lineageom 1000. Ovaj je avion nastao preoblikovanjem putničkog aviona Embraer 190, iz kojeg je izvađena većina sjedala, dok su u interijer ugurani spavaća sobu i kupaonica. Tu su i dodatni rezervoari za gorivo, koji ovom avionu brazilske proizvodnje omogućuju domet od 9000 kilometara. Kineska filmska zvijezda Jackie Chan dobio je Embraer Legacy 650 na poklon od brazilskog proizvođača, postavši njegov međunarodni "maneken". Na bokovima aviona naslikani su zlatni i crveni zmajevi, a na repu se nalazi Chanov logo, tako da nitko u zračnoj luci nema dvojbe oko identiteta vlasnika.
Kapaciteti puni za idućih osam godina
Airbus S.A.S. dio je europskog koncerna European Aeronautic Defence and Space Company (EADS), a sjedište mu je u Toulouseu. EADS-eva divizija Airbus sastoji se od Airbus komercijalnog i Airbus vojnog segmenta te razvija, proizvodi i prodaje komercijalne zrakoplove, vojne i zrakoplove za posebne namjene. Kompanija je proizvela i plasirala na tržište prvi zrakoplov s elektronskim sučeljem, Airbus A320 i najveći svjetski zrakoplov, A380. Nedavno je objavljeno da je prema poslovnim rezultatima Airbus prepustio Boeingu poziciju najvećeg proizvođača aviona, no ima zajamčenu svijetlu budućnost, s obzirom na narudžbe koje mu popunjavaju osmogodišnje proizvodne kapacitete.Prošle je godine Airbus isporučio 588 zrakoplova i ugovorio 833 nove isporuke, značajno nadmašivši prvobitno ciljanih 650. U 2011. prihod mu je bio iznosio 33,10 milijardi eura, a neto profit 1,61 milijardi eura. Na čelu Airbusa od lipnja 2012. je Francuz Fabrice Brégier, a kompanija trenutno zapošljava oko 59.000 ljudi u šesnaest sjedišta u četiri europske države – Francuskoj, Njemačkoj, Velikoj Britaniji i Španjolskoj. U zadnje je dvije godine Airbus zaposlio 10.000 novih radnika, nadoknadivši radnu snagu izgubljenu tijekom krize između 2007. i 2009. godine.
Ponos Zapadne obale preuzeo svjetski vrh
The Boeing Company je američka multinacionalna zrakoplovna i vojna kompanija sa sjedištem u Chicagu, Illinois. Osnovao ju je William E. Boeing 1916. godine u Seattleu, savezna država Washington na pacifičkoj obali.Boeing je tradicionalno među najvećim svjetskim proizvođačima zrakoplova, a prošle je godine preuzeo titulu vodećeg od najvećeg konkurenta Airbusa. Prošle je godine Boeing isporučio 601 avion i ugovorio 1203 nove isporuke. U 2011. ostvario je prihod od 68,74 milijarde dolara te profit od 4,1 milijarde. Kompanija izvozi u 150 država svijeta te je najveći američki izvoznik. Proizvodna linija sastoji se od putničkih zrakoplova, vojnih aviona i opreme, obrambenih sustava, svemirskih sustava i računalnih usluga. Od 1990., američki se predsjednici voze u Boeingu. Famozni Air Force One, Boeing 747-200B, temeljito je preuređen i opremljen sustavima za sigurno komuniciranje, elektronskom opremom i sposobnošću punjenja rezervoara u letu. Od 2005. na čelu je Boeinga W. James McNerney. Kompanija zapošljava 174.225 ljudi, zaposlenih u pet divizija – Boeing komercijalni zrakoplovi (BCA), Boeing vojska, svemir & sigurnost (BDS), Inženjerstvo, operacije i tehnologija, Boeing kapital i Boeing grupa – zajedničke usluge.
Nestrpljivo čekaju Gulfstream G650
Velik broj bogataša trenutno iščekuje isporuku novog modela američkog Gulfstreama G650. Ovaj će avion biti tehnološki najnapredniji i najbrži privatni avion na svijetu, dosežući brzinu od 1100 km/h. Dvjesto je ljudi na listi čekanja, a među njima su holivudski producent David Geffen i osnivač eBaya Pierre Omidyar, a navodno i ulagač Warren Buffet, modni guru Ralph Lauren i televizijska ikona Oprah Winfrey. Tolika je potražnja za modelom G650, da se mjesto na listi čekanja kupuje po šest milijuna dolara. Sam avion košta desetak puta više.
Bombardier BD-700 – Gatesov "globalni ekspres"
Bill Gates se služi 45 milijuna dolara vrijednim kanadskim Bombardierom BD-700, zvanim Global Express, čiji je uobičajeni kapacitet za između osam do 19 putnika, a domet do 11.500 kilometara. Gatesova verzija prilagođena je za osam putnika i 10.000 kilometara leta, što znači da može preletiti udaljenost između Los Angelesa i Moskve, odnosno Tokija i New Yorka.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu