Malo je onih koji se u krizi uopće upuštaju u otvaranje tvrtke, a još manje onih koji se mogu pohvaliti da i unatoč njoj uspješno razvijaju poslovanje i ostvaruju zavidan rast. No da je i to moguće dokazao je Marko Blažević, direktor agencije za marketinške komunikacije i dizajn 3u1 Media. Ta je tvrtka, naime, sa 150.000 kuna prihoda koliko je ostvareno 2011. godine, lani svoj promet uspjela povećati na više od 800.000 kuna, dok ove godine žele doseći milijun. Trudom i upornošću u par godina stvorili su zavidan portfelj klijenata kao što su Henkel, Persil, ili Helf, a među nekim od projekata kojima se mogu pohvaliti su i izrada vizualnog identiteta za Pravosudnu akademiju, kampanja "Muškarci ne plaču" za polikliniku Moderna dijagnostika te kampanja za polikliniku Bilic vision. No tu nikako ne staju te planiraju širenje na tržište EU.
Velika odricanja
Blažević kaže kako je tajna uspjeha zapravo vrlo jednostavna. Svima koji se spremaju upustiti u poduzetničke vode poručuje : "Nek se pripreme na krvav rad, nespavanje i neviđanje bližnjih. Nagrada je neprocjenjiv osjećaj uspjeha nakon dobro odrađenog posla i zadovoljan osmijeh klijenata." A sve je počelo 2009. kada je Blažević nakon rada u marketinškoj agenciji s partnerom Vladimirom Reškovićem došao na ideju da otvore full service marketinšku agenciju."Predvidjeli smo da će velikim agencijama u krizi pasti obujam posla, da će doći do smanjenja broja zaposlenika, a da će se neke zatvarati, prvenstveno zbog velikih troškova poslovanja. Tu smo vidjeli priliku da uđemo na tržište", priča Blažević. "Planirali smo da će kriza trajati dvije godine, da ćemo za to vrijeme plasirati se na tržištu, izgraditi brend i ime, listu klijenata, a onda kada krene na bolje i kada se tržište oporavi bit ćemo u dobroj poziciji", kaže.
No iako je kriza potrajala dulje, njihova su se predviđanja obistinila. Najveće agencije uspjele su opstati, ali značajno su im se smanjili prihodi dok ih je dosta manjih zatvoreno. Zato su u 3U1 Mediji odlučili klijentima ponuditi cjelokupnu uslugu po nešto nižim cijenama, a to su uspijevali smanjujući nepotrebne troškove na minimum. Početak nije bio nimalo lak."Imali smo probleme s kojima se susreću sve nove tvrtke, a to je neprepoznatljivost i čuđenje niskim cijenama. No nikada nismo cijenu rušili ispod tržišne, što je danas na žalost česta praksa kod, primjerice, izrade web stranica. Tvrtke nude izradu web stranica za 700 kuna dok mi najjeftinije naplaćujemo oko 3000 kuna, a velike agencije i višestruko puta više", priča Blažević dodajući kako takve "tvrtke" zapravo varaju klijente, jer prodaju gotove šablone kao originalne stranice. "Klijenti to u početku ne prepoznaju, a kasnije se razočaraju pa se na kraju obrate nama za pomoć", ističe.
Pomoć rodbine i prijatelja
"Klijente smo tražili preko rodbine i prijatelja i polako se širio krug onih koji su bili zadovoljni cijenom i kvalitetom naše usluge. Nije bilo godišnjih odmora, nije bilo vikenda, konstantno smo radili. Svaki posao se prihvaćao i pristupalo mu se maksimalno ozbiljno. Primarno smo vodili računa da klijent bude zadovoljan i da nas usmenom predajom preporuči dalje. A kada smo počeli zarađivati uložili smo i u internet oglašavanje", prisjeća se Blažević koji je imao sreću da s partnerom u biznis krene svojim kapitalom i bez kredita."Uložili su u prostor i opremu. Krenuli smo iz podruma, a sada uređujemo prostor na više od 100 kvadrata", kaže. Osim toga, zaposlili su i nove ljude, a ove godine planiraju zaposliti još dvoje. "Imamo razvijenu mrežu suradnika, programera, fotografa, dizajnera, a broj suradnika ovisi o količini posla. Trenutno radimo na pet ili šest projekata koje ja vodim", priča dodajući kako se na natječaje uglavnom ne prijavljuju jer su uglavnom rezervirani za velike agencije i članove Dizajnerskog društva.
"Nemamo vremena, a ni prevelike volje za to. Naročito kad vidimo kakvi radovi pobjeđuju. Jasno je kako stvari stoje pa pokušavamo da naši klijenti šire glas o nama. To se dosad pokazalo kao uspješno", priča Blažević čija je agencija trenutno radi na izradi web stranice za Agenciju za kvalitetu i akreditaciju u zdravstvu i socijalnoj skrbi."Riječ je o vrlo zahtjevnom projektu na kojeg smo trenutno maksimalno usredotočili i bi trebala biti pokrenuta internetska stranica", kaže Blažević. "U našoj agenciji radimo sve, od idejnog rješenja logotipa, vizualnog identiteta, izrade web stranice, planiranja oglasne kampanje, idejnog rješenja oglasne kampanje, izvedbenog rješenja oglasne kampanje, tiska, zakupa medija, i to sve radi nas troje uz naše stalne suradnike", objašnjava nam Blažević te dodaje kako i u prodaji i u komunikaciji s klijentima najviše ciljaju izradu kreativnih rješenja, jer to donosi najviše novca. U to spadaju dizajn i web dizajn te programiranje, a novac donosi i event menadžment koji je, doduše, u današnje vrijeme rjeđi nego prije, ali ga ipak ima.
Pohod na Benelux
"Sada nam je prioritet fokusiranje na prodaju naših usluga i educiranje klijenata o novim trendovima. Do sada za to nismo imali previše vremena jer smo bili zaokupljeni klijentima. Svakodnevno se otvaraju nove agencije i situacija je teška, ali uz restrukturiranje kanala prodaje mogli bi doći do novih klijenata, zaposliti nove ljude i time doći do novih poslova", kaže Blažević, a osim na hrvatsko tržište sve se više okreću i širenju poslovanja na Europu. "Radimo s dva klijenta iz Njemačke, a sada nam je cilj proširiti se i na zemlje Beneluxa. "Tamo ima puno prostora za naš profil agencije i lako bi se mogli plasirati cijenom i kvalitetom. No kod naših agencija još nema svijesti o tom tržištu kao potencijalnom", smatra Blažević dodajući kako bi im ulazak u Europsku uniju mogao olakšati posao, jer će kao i izvoz roba, i izvoz usluga biti jednostavniji, a samim time biti će jednostavniji i pristup klijentima. S druge strane, dodaje Blažević, pojačat će se konkurencija s istoka, jer će istočni susjedi biti jeftiniji, dok će u Hrvatskoj cijene usluga rasti. "Da me se sada pita vjerojatno bih ponovio sve jer mogu reći da je do sada bila jedna luda vožnja, a kako planiramo tek smo počeli", zaključuje Blažević.
Izazovi
Država ne pomaže dovoljno
Blažević se žali kako su uvjeti za poduzetnike u Hrvatskoj nepovoljni, a često i obeshrabrujući pa misli da bi država trebala poduzeti nešto da to promijeni. "PDV je visok. Visoki su troškovi poreza na dobit, doprinosa i ostali nameti ali se sve na kraju uspije poplaćati. Nismo nikada vadili novac iz tvrtke, sve reinvestiramo u daljnje poslovanje, tehnologiju, opremu i edukaciju. Smatram da treba smanjiti namete i povećati subvencije, posebno za mlade i start-upove", ističe.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.[emo_palacg]
Uključite se u raspravu