Niskobudžetne zrakoplovne tvrtke pokorile su Hrvatsku, preko njih leti sve više putnika, a nedavno je i britanski Monarch Airlines najavio da će na proljeće, osim za Dubrovnik, početi letjeti i za Split.
Izuzme li se Zagreb, na većini aerodroma low-cost operateri čine više od polovice ukupna prijevoza putnika. Prema podacima šest hrvatskih aerodroma, u Hrvatsku leti 18 niskobudžetnih avioprijevoznika, povezuju našu zemlju sa 50-ak destinacija u Europi, a lani su prevezli 1,55 milijuna putnika. Većinu za turističke sezone, no sve je veći promet i u ostatku godine.
Zračna luka Split
Po broju niskobudžetnih operatera, ali i broju destinacija s kojima ga povezuju, šampion je Split. Dalmatinska je metropola preko 12 prijevoznika povezana sa 32 destinacije u Europi. Ukupno je na taj način prevezeno 519.970 putnika, što čini 37 posto ukupna lanjskog prometa u Zračnoj luci Split, objašnjava Lukša Novak, direktor Zračne luke Split. U Splitu ove godine očekuju rast broja takvih putnika za 10-ak posto, čemu bi uvelike trebao pridonijeti Monarch.
Zračna luka Zadar
Zračna luka Zadar 2012. godine ostvarila je najveći rast broja putnika. Brojke su rekordne čak i u odnosu na razdoblje prije 1990., a najveću zaslugu za to imaju niskobudžetni operateri, prije svega Rynair. Na aerodrom u Zemuniku u sezoni slijeće i njemački Germanwings, no irski prijevoznik, koji je i pionir u ovakvom načinu zračnog transporta putnika, čini najveći dio ukupna volumena prijevoza s oko 200 tisuća prevezenih putnika. Od ukupno 368.738 putnika, koliko ih je prošlo preko Zadra u prvih 10 mjeseci 2012. godine, čak 65 posto odnosi se na low-cost operatere. Zadar će u idućem razdoblju dobiti još više na važnosti za zračni prijevoz jer u rano proljeće, potkraj ožujka ili u travnju, Rynair tamo otvara svoju bazu. Time će se broj linija toga niskotarifnog operatera iz Zadra povećati s postojećih devet na 16. Od proljeća ove godine Rynair će ukupno iz Hrvatske (Zadar, Rijeka i Pula) imati ukupno 27 linija, a prema najavama iz irske tvrtke, planira se prevesti više od pola milijuna putnika. Uspostavljanje baze u Zadru značit će da će na Zemuniku biti stacioniran jedan Rynairov zrakoplov, a ponekad i dva. U Zadru će stalno biti u pripremi i pet-šest kabinskih ekipa (piloti i stjuardese) te jedan manji tehnički tim, ukupno 30-ak Rynairovih zaposlenika. No, u Zemuniku procjenjuju da će uspostavljanje te baze donijeti manje njihovoj Zračnoj luci, a više lokalnim tvrtkama vezanima uz popratne djelatnosti zračnog prijevoza. Riječ je o oko 300 novih radnih mjesta.
Zračna luka Pula
I Pula je jedna od Rynairovih uzdanica: irski je prijevoznik na istarski poluotok tijekom 2012. dovezao 42.432 putnika, što je dvaput više nego u godini prije. Zračna luka Pula lani je zabilježila ukupno 367.445 putnika, od čega se na niskotarifne operatere odnosi njih nešto manje od 62 tisuće ili 17 posto ukupna putničkog prometa. Drugi najznačajniji low-cost operater u ovoj zračnoj luci je njemački Germanwings, koji je lani prevezao gotovo 10 tisuća putnika.
Zračna luka Dubrovnik
Dubrovnik je također jedna od najomiljenijih destinacija low-cost kompanija. Tijekom 11 mjeseci 2012., za koliko su dostupni podaci, tamo je letjelo njih osam. Zanimljivo je da ih se čak pet odnosi na britanske, koje su uglavnom dovozile turiste iz te zemlje na jug Hrvatske. Ukupno su lani u Dubrovnik došla 457.642 putnika niskobudžetnim prijevoznikom, što je 31,3 posto svih putnika. Najviše ih je letjelo EasyJetom, njih 144.933, a slijedi Monarch sa 73.459. Usporedbe radi, valja spomenuti kako je najfrekventniji opći prijevoznik lani u Dubrovniku bio nacionalni Croatia Airlines, koji leti više puta svaki dan tijekom cijele godine, sa 392.211 putnika.
Zračna luka Rijeka
Riječka zračna luka, koja je pozicionirana na otoku Krku, u prvih je 10 lanjskih mjeseci, za koje postoje službeni podaci, imala 72.497 putnika. Prema riječima Marija Pašćenka, komercijalnoga direktora ZL-a Rijeka, od toga broja njih 75 posto odnosi se na niskobudžetne prijevoznike. Na Krk slijeću Rynair, Germanwings, Norwegian i Danubewings. Prema najavama, Rijeka bi od irskog niskotarifnog prijevoznika trebala od proljeća dobiti još dvije linije. Od 31. siječnja dvaput tjedno, četvrtkom i nedjeljom, Ryanair će letjeti na liniji za Oslo, a od 1. travnja ponedjeljkom i petkom za Bruxelles (tj. Charleroi). Ryanair će, s novim linijama za Njemačku, ove godine u Rijeci gotovo udvostručiti kapacitete u odnosu na 2012.
Zračna luka Zagreb
Zračna luka Zagreb specifičan je slučaj: na 'niskobudžetne putnike' odnosi se manje od 10 posto putnika (low-cost kompanije i u inozemstvu, istina, izbjegavaju glavne nacionalne aerodrome zbog viših troškova). Od ukupno 2,34 milijuna putnika, koliko ih je preko ZLZ-a prošlo u 12 mjeseci 2012., njih samo 9,9 posto, ili oko 225 tisuća, odnosi se na takve operatere. U protekloj godini na Pleso su slijetala četiri niskotarifna prijevoznika (Germanwings, EasyJet, Vueling te norveški Norwegian Air Shuttle). U zagrebačkoj zračnoj luci očekuju u 2013. smanjenje broja takvih putnika, ali i zrakoplovnih operacija. Prema preliminarnim procjenama, ove godine će biti 5,6 posto manje putnika preko lowcost kompanija i 7,9 posto manje zrakoplovnih operacija. No, kako bi ove godine koncesijska prava nad Plesom trebala preuzeti francusko-hrvatska tvrtka ZAIC, mogući su i novi poslovni planovi. Vodeći ljudi ZAIC-a nedavno su, naime, najavili da i dalje namjeravaju na Plesu razvijati niskobudžetne letove, no nisu precizirali kako to kane učiniti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu