Svi već imamo glavobolju od svakodnevnih priča o krizi koja se oduljila i problemima koji ne jenjavaju. Nad cijelim svijetom nadvio se snažan osjećaj nesigurnosti, prije svega zbog produbljivanja dužničke krize u Europi, sve većih poreza i rezova u potrošnji, usporavanja rasta čak i najrazvijenijih svjetskih ekonomija te sukoba na Bliskom istoku.
U takvim uvjetima Hrvatska, kao i veći dio Europe, završava ovu godinu s minusom. Zabrinjava dodatno što analitičari tek u 2014. godini prognoziraju blagi oporavak. I što bismo sada trebali napraviti? Očajavati zajedno ili naprosto tražiti i naći rješenja kojima bismo razvedrili nebo nad Hrvatskom? Premda je teško biti pozitivan i stvarati dodanu vrijednost u moru negativnih vijesti i otežavajućih okolnosti, to nije nemoguće.Sjećam se komentara urednika jednog cijenjenog domaćeg poslovnog časopisa koji je, na vijest da je Ericsson Nikola Tesla polovicom ove godine ugovorio najveći posao u svojoj povijest u Rusiji, napisao: "Da je neki hrvatski nogometaš potpisao ekskluzivni ugovor s najboljim ruskim nogometnim klubom, to bi bila udarna vijest. Nažalost, kada neka domaća tvrtka pobijedi konkurenciju na ruskom tržištu, to nikoga ne zanima."Slažem se u potpunosti. U našoj zemlji radije se bavimo onim od čega ne živimo i što nam ne osigurava kruh niti budućnost. Bilo bi za promjenu puno bolje kada bismo prepoznavali kvalitetne kompanije, inovativne ljude i timove, izvoznike koji pronalaze tržišta za svoje proizvode, rješenja i usluga, te vizualizirali visokoobrazovane stručnjake koji imaju visoku cijenu na tržištu rada.
Bilo bi to u najmanju ruku korektno jer od onoga što hrvatski izvoznici izvezu korist imaju svi – kompanije, ali isto tako država, zajednica i građani. Junaci modernog vremena sve su više gospodarstvenici koji uspiju zadržati poslovni rast, razvoj i izvoz te povećati broj zaposlenika. Rječnikom stare Grčke ili Rima, to su moderni Odiseji ili Spartaci. Brzorastuća gospodarstva već znaju da se budućnost kreira danas pa su tome prilagodili i svoje strategije koje poseban fokus daju poticanju izvoza. Planovi ulaganja u razvojno istraživačke i inovacijske aktivnosti govore o snažnoj strateškoj opredjeljenosti tih zemalja. Tako naprimjer Kina planira do 2020. u svoje RDI aktivnosti ulagati čak 5 posto svog BDP, EU kroz svoj "Obzor 2020" govori o 3 posto BDP u takve aktivnosti, a Hrvatska? Nažalost, mi smo trenutačno na 0,7 posto i nema jasne strategije oko značajnog Vlade jer je stabilan i predvidljiv regulatorni okoliš od ključne važnosti za investicije u energetici, gdje se na povrat uloženog čeka i desetljećima.
Mislim da je to zabrinjavajuća činjenica. Sve drugo se nekako može zanemariti, no ako nemamo strategiju razvoja i pozicioniranja zemlje u područjima i industrijama, poput ICT-a, teško da ćemo za pet ili deset godina moći raditi i ono što danas smatramo našom industrijom s najvećim potencijalom. Uspjeh ili neuspjeh ovisi o tome hoćemo li se ili ne brzo moći preusmjeriti na pametnu industriju budućnosti. Moramo osloboditi energiju, optimizam i inovativnost ljudi da bismo kreirali nove poslovne modele te nove načine rada i rukovođenja. Hrvatska, zemlja u kojoj je rođen Nikola Tesla, sigurno ima kvalitetne i kreativne pojedince. Na primjeru Ericssona Nikole Tesle možemo vidjeti da strateškim umrežavanjem, tehnološkim liderstvom, timskim radom i zalaganjem stručnjaka možemo naći svoje mjesto u svijetu.
Gordana Kovačević, predsjednica Uprave Ericcson Nikole Tesle u novom broju The Economista "Svijet u 2013."
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Ja pak mislim da gđa. Kovačević ima pravo i da jasno vidi stvari jer zaista je činjenica da veliki ugovori naših nogometaša, neopravdano,zauzimaju naslovnice naših novina i web portala. Naravno da i nogomet može biti izvozni proizvod, ali danas u Hrvatskoj od tog izvoznog proizvoda korist ima samo nekoliko ljudi. Zašto država “žmiri” na takve sive zone?
Ta činjenica i to što je trenutačno vodeći izvozni proizvod lom zlato poražavajući su za našu zemlju. Ljudi stvari se događaju oko nas, drugi idu naprijed a mi zaostajemo. Treba pokrenuti gospodarstvo. Zato bih se složio sa gđom Kovačević da Hrvatska svoj razvoj mora bazirati na strategiji koja prije svega vodi računa o stvaranju infrastrukture koja će pomoći da i ostali industrijski sektori hrvatskog gospodarstva postanu konkurentni na tržištima regije i svijeta. Vrijeme interneta i visokih tehnologija u kojem živimo nameću ICT kao nasušnu potrebu u svim sektorima od poljoprivrede do brodogradnje.
Zašto nogometaši ne bi bili odličan hrvatski izvozni proizvod? Zašto od izvoza nogometaša ostali ne bi imali koristi? Zar u nogometu nema inovacija,razvoja,rasta,izvoza, tržišnog pozicioniranja ect? Da li je samo riječ o običnoj ljubomori zato što niste udarna vijest ili ljubomori zato što niste na naslovnici, ili je možda riječ o korporativizmu tipa „No Logo“ kakav je opisala Naomi Klein?
Simptomatična je usporedba „ junaka modernog vremena“( čitaj :uspješnih korporativnih izvoznika) sa Spartom i Odisejem! Upravo usporedba sa Spartom i Odisejem, pokazuje kakav je nipodaštavajući pristup korporacija do srednjih i malih poduzeća i poduzetnika. Zanimljiva je usporedba sa Spartom i Odisejem i sa aspekta militantnosti. Naime, poznato je da je Sparta bila vojno uspješna, dok je njen vječni konkurent Atena bila uspješna u brodogradnji i postala najveća pomorska sila. Dok je Sparta bila neuspješna u miroljubivom liderstvu nad ostalim grčkim gradovima državama, Sparta je to liderstvo uvijek vojno morala dokazivati i realizirati.
Usporedba sa Odisejem ( „sinom boli“, kako se prevodi ime Odisejevo)je poučna jer pokazuje lukavstvo uma. Poznato je kako je Odisej prvi realno ustupio na ukleto tlo, postavljajući štit na zemlju i stupivši na štit a ne na zemlju. To nije učinio Protesilaj koji je stupio na tlo i prvi umro. Korporacije stupaju na nova tržišna tla nekako kao Odisej, dok nogometaši , mali i srednji poduzetnici riskiraju kao Protesilaj!
Gđo KOvačević….svaka Vama čast ali ova država najprije mora vratiti suverenitet u prehrambenom sektoru….i energiji…
Stvoriti dosta firmi u raznovrsnim sektorima a onda će ICT procvasti….još više
Država nipošto ne smije biti samo ICT orijentirana…ICT je skoro uslužna djelatnost koju je jako teško definirati…
Pretjerujete sa tim sektorom…i to Vam govorim ja koji desteljeće i pol zuarađujem u tom sektoru….
A složio bih se i sa gdinom Santinijem i rekao bih da moramo stvoriti opet veće sustave ali u našem vlasništvu a ne da nam dolaze manageri stranih firmi…
Te zemlje koje uzimate kao primjer(Kina i slični) su teški nacionalisti ,odnosno protekcionisti u ekonomiji
Uključite se u raspravu