Tvornice automobila bude nadu španjolskoj industriji

Autor: The New York Times , 08. siječanj 2013. u 21:00
11 posto na 2,2 milijuna eura, porast će, predviđa se, proizvodnja automobila u Španjolskoj

Ford u Valenciji proizvodi novi Kangoo, Renault će otvoriti još 1300 radnih mjesta, Volkswagen gradi novu tvornicu pokraj Barcelone…

Unatoč gospodarskom mrtvilu koje je obavija od početka globalne financijske krize, Španjolska ima barem jednu svijetlu točku: ta država i njezina sposobna, ali premalo zaposlena radna snaga, ponovno bude nadu u europsku automobilsku industriju. Zbog četverogodišnje gospodarske krize i najviše stope nezaposlenosti u Europi španjolsko je tržište rada postalo toliko primamljivo – da ne spominjemo i 40 posto jeftinije od Njemačke i Francuske, najvećih proizvođača automobila u Europi – da su Ford i Renault nedavno najavili širenje proizvodnje u Španjolskoj. Čak i prije tih najava drugi su proizvođači automobila obećali da će ove godine u unapređenje tvornica i proširenje poslovanja na španjolskom tržištu uložiti čak dvije milijarde eura. Neki stručnjaci tvrde da je upravo takvo jačanje konkurentnosti i ulaganja ono što španjolskome gospodarstvu treba da se oporavi i učvrsti svoj položaj u eurozoni. Španjolska više nema vlastitu valutu koju može devalvirati radi smanjenja cijena izvoza, pa mora pronaći vlastitu konkurentsku prednost u smanjenju troškova rada. Mnogi ekonomisti tvrde da brojna društva više ne mogu preživjeti takve bolne prilagodbe. No, Španjolska se tome opire, barem kako se zasad čini.

Sve konkurentniji
Trgovinski se deficit smanjuje: prema upravo objavljenim vladinim podacima, u prvih deset mjeseci 2012. godine smanjio se za 28 posto, na 28 milijardi eura, u usporedbi sa 2011. godinom. Riječ je o najnižoj razini od 1972. godine. Iako je za poboljšanje trgovinskih pokazatelja dijelom zaslužan i pad uvoza, riječ je i o simptomu povećane konkurentnosti jer poslodavci mogu smanjiti plaće bez straha od nasilnih društvenih nemira. Vodstvo automobilskih tvrtki prepoznalo je da će financijska kriza ugroziti sektor u kojemu je proizvodnja već od 2000. do 2007. godine bila u padu, kad je španjolsko gospodarstvo raslo zahvaljujući procvatu tržišta nekretnina. "Godine 2008. odjednom smo shvatili da poprilično zaostajemo u konkurentnosti te da moramo ozbiljno poraditi na poboljšanju, osobito u pogledu radnika i logistike", kaže José Manuel Machado, direktor Forda za Španjolsku te predsjednik ANFAC-a, Španjolskog udruženja proizvođača automobila i kamiona.

Ford iz Belgije u Valenciju
ANFAC je u prosincu predvidio da će 2013. godine proizvodnja automobila u Španjolskoj porasti za 11 posto, na 2,2 milijuna vozila. U automobilskome sektoru u Španjolskoj zaposleno je 280.000 radnika, među kojima su i dobavljači dijelova za automobile, a on čini desetinu ukupne gospodarske proizvodnje. Otprilike 85 posto radnika zaposleno je na neodređeno vrijeme. "Kad pogledate proizvođače automobila i dobavljače u Španjolskoj, vidite da je od početka krize otpalo dosta sala, a sad je ostao samo jak kostur i mišići", kaže Marc Sachon, profesor operativnog menadžmenta na fakultetu IESE u Madridu. "Ford i Renault ponovno dokazuju da tvrtke mijenjaju svoj proizvodni trag u Europi te da se odmiču od lokacija s visokim troškovima." Opel, koji je dio koncerna General Motorsa, u prosincu je potvrdio da će 2016. zatvoriti tvornicu u Bochumu, a ta je odluka potresla Njemačku, inače najveće tržište automobila u Europi. PSA Peugeot Citroën također je u napetim pregovorima sa sindikatima nakon što je u srpnju koncern najavio da će 2014. godine zatvoriti tvornicu u Aulnay-sous-Boisu u blizini Pariza. Za razliku od njih, proizvođači su na španjolsko tržište u protekle dvije godine dodali desetak novih modela. Ford je u prosincu uveo proizvodnju nove verzije Kangooa, manjeg dostavnog vozila, u tvornici u blizini Valencije. Tvornica u Valenciji također će imati koristi od opsežna plana reorganizacije koji je Ford najavio u listopadu, a uključuje zatvaranje tvornica u Velikoj Britaniji i Beligiji. Ford tvornicu u Belgiji planira zatvoriti do kraja 2014., a nakon toga zatvorit će se i 4300 radnih mjesta i većina će se posla prebaciti u Valenciju. U studenome je Renault predstavio plan ulaganja u tvornice u Španjolskoj, Francuskoj i Turskoj, unutar kojega bi se u Španjolskoj otvorilo 1300 novih radnih mjesta.

Ulaže i Volkswagen
Volkswagen, najveći proizvođač automobila u Europi, također širi svoje poslovanje u Španjolskoj. Tvrtka je u listopadu najavila ulaganje u tvornicu u Martorellu u blizini Barcelone vrijedno 800 milijuna eura. U toj se tvornici sastavljaju Seati i sportski Audi Q3. I Seat i Audi dio su Volkswagenove grupacije. Prošle su godine Nissan i Iveco također najavili povećanje ulaganja u Španjolsku: Nissan 300 milijuna eura, a Iveco 500 milijuna eura. Tijekom nedavnog posjeta Renaultovoj tvornici u Palenciji premijer Mariano Rajoy pozdravio je investicijski plan francuskog proizvođača, napomenuvši da "konačno može prenijeti dobre vijesti". Zatražio je da se Renaultu i drugim tvrtkama omoguće "sve prednosti" kako bi se proizvodnja širila. "Cilj je poduprijeti industrijsku granu koja je ključni čimbenik u industrijskom i društvenom razvoju Španjolske te omogućiti klimu povjerenja", rekao je Rajoy.

Ništa bez izvoza
Međutim, ANFAC od vlade i dalje traže financijsku potporu vrijednu 500 milijuna dolara, uglavnom u obliku novih poreznih olakšica. To bi Rajoy teško mogao ispuniti s obzirom na to da je pod pritiskom da podigne porezni dohodak radi sanacije proračunskog deficita, kao što je dogovorio s europskim kolegama. Iako je proizvodnja automobila u Španjolskoj u rukama stranih tvrtki, njihova je prisutnost potaknula razvoj velike mreže dobavljača dijelova, a većina se također uspješno širi u inozemstvo. Irizar, španjolski proizvođač autobusa, početkom ove godine isporučit će prvu narudžbu autobusa u SAD. Irizar već ostvaruje više od 80 posto prodaje izvan Španjolske. Iako José Manuel Machado, direktor Forda za Španjolsku i čelnik ANFAC-a, ponosno navodi da se opseg proizvodnje automobila u Španjolskoj vratio na razine prije krize, to jest na tri milijuna vozila godišnje, neki analitičari smatraju da je riječ o zanesenim predviđanjima. Dodaju da bi barem dio potražnje trebao doći iz same Španjolske, no prodaja automobila u Španjolskoj prošle je godine pala na oko 700.000 vozila, koliko je Španjolska prodavala prije 25 godina. Kako se očekuje da će država do kraja 2013. godine biti u recesiji, ne očekuje se nagli porast domaće prodaje. Izvoz trenutačno čini 90 posto proizvodnje automobila u Španjolskoj, a to znači "da ste u dugoročnom smislu otvoreni prema drugim rizicima, s kakvima se japanska automobilska industrija suočila zbog aprecijacije jena", kaže profesor Sachon. Kako bi se diverzificirao španjolski izvoz, Sachon ističe da zemlja treba više izvoziti prema jugu, u Afriku, gdje ima i lak geografski domet. "Kinezi su otkrili da je Afrika novo tržište za njihova vozila", kaže Sachon, "pa me stvarno iznenađuje da Španjolska dosad nije bila zainteresirana za Afriku.'

Jeftini i fleksibilni

Nizak trošak rada po satu

Prema podacima Eurostata, trošak jedinice rada u Španjolskoj od 2008. pao je za četiri posto. Najnoviji podaci upućuju na to da prosječan trošak rada po satu u Španjolskoj iznosi 20,60 eura, prema njemačkih 30,10 i francuskih 34,20 eura. Za razliku od mnogih drugih industrijskih grana u Španjolskoj, u autoindustriji ne postoji kolektivni sporazum sa sindikatima, što znači da svaki proizvođač može dogovarati satnice sa zaposlenicima u skladu s promjenama potražnje. Tvrtke su zauzvrat svojim zaposlenicima obećale da neće biti masovna otpuštanja kao u drugim dijelovima gospodarstva (stopa nezaposlenosti dosegnula je 25 posto). Od početka krize tvornice automobila otpustile su devet posto radnika, a prosjek španjolske industrije je 21 posto. "Izgubili smo nešto radnih mjesta, no u usporedbi s drugim sektorima pružili smo ponosan otpor", kaže Manuel García Salgado, voditelj automobilskoga sektora u Unión General de Trabajadores, jednom od dvaju najvećih sindikata u Španjolskoj. Proizvođači automobila, kaže, iznimno cijene to što su fleksibilni.

Raphael Minder, The New York Times

Komentirajte prvi

New Report

Close