Prošle je godine u Hrvatskoj prodano 31.360 novih osobnih automobila, što je za 10.201 automobil, ili 24,5 posto, manje nego 2011. godine, pokazuju podaci agencije Promocije Plus, koji se oslanjaju na evidenciju MUP-a o novim registracijama. Tako je nakon rasta 2011. godine u kojoj je broj prodanih automobila bio veći za 7,6 posto u odnosu na 2010., tržište novih automobila u Hrvatskoj lani ponovo palo.
Prodaja novih automobila još je veoma daleko od godina prije krize, kada se u Hrvatskoj prodavalo znatno više automobila – primjerice 2007. godine 82.664, a 2008. godine 88.265. Već 2009. godine broj prodanih novih automobila pao je na 44.891.
Najčešći razlozi pada prodaje, koje su tržišni analitičari isticali prošle godine, su opći pad standarda zbog krize i nepovoljni porezni propisi kod kupnje automobila u poslovne svrhe. Solidni prodajni učinci prošle godine ostvareni su tijekom zime, a bili su rezultat kratkoročnog utjecaja uoči promjena porezne regulative, odnosno povećanja PDV-a sa 23 na 25 posto, te novog načina obračuna PDV-a na kupnju automobila kao sredstva za rad, koji su stupili na snagu 1. ožujka prošle godine.
Poduzetnici su, naime, do 1. ožujka prošle godine mogli u obračunu PDV-a odbiti 70 posto pretporeza pri kupnji automobila, a od tada više ne, pa su požurili iskoristiti tu povlasticu. I neki građani koji su možda dvojili o kupnji automobila, požurili su s kupnjom ne bi li uštedjeli na nižoj stopi PDV-a. Kasniji podaci potvrdili su da je učinak povećanja PDV-a bio privremen, a prodaja je pala na uobičajene krizne brojke.
Tako je nakon sušnog prodajnog ljeta izostao uobičajeni jesenski oporavak prodaje pa je, primjerice, u rujnu prodano 1.767 novih osobnih automobila, što je samo 40 vozila više nego u kolovozu, koji je tradicionalno slab prodajni mjesec i iza kojeg je prethodnih godina u pravilu slijedio rujanski oporavak.
Najprodavanija automobilska marka u Hrvatskoj bio je lani Volkswagen, sa 4.285 vozila i tržišnim udjelom od 13,6 posto. Slijedi Peugeot, s 2.765 automobila i udjelom od 8,8 posto, te Opel, s 2.678 komada i udjelom od 8,5 posto. Među popularnijim markama redom su i Citroen, Renault, Hyundai, Kia, Chevrolet, Škoda te Ford. Najprodavaniji prošlogodišnji model je Opel Astra, a slijede Volkswagen Polo, Volkswagen Golf, Citroen C4 i Opel Corsa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu