Od sredine 2012. godine, kada je ministar pomorstva, prometa i infrastrukture postao Siniša Hajdaš Dončić, imenovanja čelnih ljudi uprava javnih poduzeća iz tog sektora nisu više u nadležnosti samo nadzornih odbora već i privatnih agencija za posredovanje u zapošljavanju.
Najnoviji primjer je riječka Jadrolinija čiji je Nadzorni odbor u četvrtak odgodio odlučivanje o novom predsjedniku Uprave sve dok četiri kandidata ne prođu proces selekcije u specijaliziranoj agenciji. Riječku Jadroliniju dosad je vodila peteročlana uprava na čelu sa Slavkom Lončarom. Imena kandidata za novog čelnika Jadrolinije nisu službeno objavljena, no neslužbeno saznajemo da su valjane ponude predali direktor Turističke zajednice Rijeka Petar Škarpa, kadrovski direktor Lošinjske plovidbe Juraj Bukša, koordinator srednjedalmatinskog plovnog područja Jadrolinije Ante Mrvica te voditelj Hrvatskog registra brodova područnog ureda Rijeka Mario Hodak. Pavao Komadina, predsjednik NO-a Jadrolinije, kaže da se time želi dobiti stručno mišljenje za izbor najboljeg kandidata. Agencija još nije izabrana, no poziv za iskazivanje interesa iz riječke tvrtke otišao je na adrese četiri tvrtke za posredovanje u zapošljavanju, Koje tvrtke su pozvane zasad ne žele otkriti. "Procjenjujem da će nas to stajati od 10 do 15 tisuća kuna, a korist od izbora najboljeg kandidata će biti višestruka. Nakon selekcijskog postupka NO može, ali i ne mora potvrditi kandidta kojeg mu je agencija predložila", kaže Komadina. Upućeni međutim tvrde da je prosječna cijena za izbor predsjednika uprave od jedne do tri njegove bruto mjesečne plaće, odnosno do čak 150 tisuća kuna.
Iz Ministarstva prometa smo saznali da se ovakva procedura koristila i pri procesu izbora čelnih ljudi ACI-a te Hrvatske kontrole zračne plovidbe. U oba slučaja je kao najpovoljnija bila izabrana agencija Hill International iz Zagreba. Renata Ivanović, glasnogovonica Ministarstva kaže da oni ne naređuju da se na ovaj način bira Uprava, no da oni imaju obvezu zaštititi državni interes u javnim poduzećima te da preporučuju da se procesom selekcije u specijaliziranim agencijama izbjegnu moguće kadrovske trzavice. Kako je riječ o nabavi male vrijednosti, za ovaj projekt nije bio potreban javni natječaj.Saša Jurković, direktor portala i agencije Posao.hr kaže da pozdravlja ovakav način biranja menadžmenta u javnim tvrtkama jer je čitav proces puno transparentniji. "Nisam osobno upoznat da javne tvrtke koriste agencije za posredovanje u zapošljavanju svojih čelnih ljudi. Iako se radi o nabavi male vrijednosti, svejedno bih volio da je proces izbora agencije koja će taj posao obaviti bio transparentniji i da smo za njega svi znali", kaže Jurković. Slično njemu razmišljaju i čelnici drugih agencija koje nisu bile upoznate s ovim projektom.
Plinacro
Petogodišnji plan razvoja
Tvrtka Plinacro je krajem 2010. Deloitteu platila 216.000 kuna za izradu petogodišnjeg plana razvoja. Tada se postavilo pitanje zašto takav plan ne radi Uprava tvrtke nego vanjski konzultant kojem se dodatno plaća za posao koji je u domeni ovlasti Uprave. Iz Plinacra su tada pojasnili da su ih na takav aranžman prisilili strogi zahtjevi Europske investicijske banke (EIB) i Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) koji su ih kreditirali.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu