Evo što Državni inspektorat kaže o Toplani

Autor: Poslovni.hr , 30. prosinac 2012. u 12:43
Gradska toplana u Karlovcu; Photo: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL

Državni inspektorat izvijestio je o o utvrđenom činjeničnom stanju i poduzetim mjerama u Gradskoj toplani d.o.o. u Karlovcu kao i u Toplani d.o.o. u stečaju.

Objavljujemo 'reagiranje Državnog inspektorata na tekst "Pretvaraju građane u robove, a od agencije i Inspektorata ništa“, objavljen 28. 12. 2012. g. na portalu Poslovni.hr':

>> 'Pretvaraju građane u robove, a od Agencije i Inspektorata ništa'

Poštovani,

Vezano za navedeni tekst objavljen na Vašem portalu i izjave predsjednika Regionalne organizacije za zaštitu potrošača (ROZP) "Korana" iz Karlovac,  Željka Tomašića koji izražava nezadovoljstvo postupcima inspektora Državnog inspektorata, karlovačke Ispostave, izvješćujemo Vas o utvrđenom činjeničnom stanju i poduzetim  mjerama kako biste javnost, obzirom da se radi o pružanju usluge opskrbe toplinskom energijom što je od iznimnog značaja za lokalnu sredinu, izvijestili o stvarnom stanju u tome slučaju.

Činjenice su slijedeće:

1. ROZP "Korana" iz Karlovca podnijela je Odsjeku inspekcijskog nadzora u Karlovcu  dana 25. 09. 2012. godinu predstavku kojom prijavljuje Gradsku toplanu d.o.o. iz Karlovca na okolnosti dijelom opisane u tekstu na koji reagiramo. Dana 06.10. 2012. godine ista je udruga dostavila drugu prijavu u kojoj ponavlja navode iz prethodne prijave, dodajući da je Gradska toplana kao i prethodna Toplana d.o.o. odbila odobriti i izdvojiti iz  zajedničkog toplinskog sustava pojedine potrošače koji su podnašali zahtjeve za izdavanje, pa čak se i fizički (rezanjem cijevi) odvojili iz zajedničkog toplinskog sustava, jer nisu imali 100% suglasnost svih ostalih tarifnih kupaca priključenih na zajedničko mjerilo toplinskom energijom.

2. Nakon toga karlovačka Ispostava Državnog inspektorata nije zaprimila niti jedan naknadni dopis odnosno predstavku ROZP "Korane" koja bi se odnosila na poslovanje Gradske toplane d.o.o. ili nezadovoljstvo sadržajem obavijesti o provedenom inspekcijskom nadzoru i poduzetim mjerama koji je Državni inspektorat poslao udruzi 08. 11.2012. godine. Gospodarski inspektor Državnog inspektorata složeni inspekcijski nadzor započeo je i dovršio unutar 30 dana (iako je prema odredbi članka 101. st.1. Zakona o općem upravnom postupku propisan rok do kojeg se mora dovršiti  upravni postupak u kojem se provode ispitne radnje od 60 dana), pa ne stoji niti mišljenje g. Tomašića o odugovlačenju s provođenjem nadzora ili pogodovanju Gradskoj toplani d.o.o.

3. Također, inspekcijski nadzor proveden je nad poslovanjem Gradske toplane d.o.o. u Karlovcu kao i u Toplani d.o.o. u stečaju (prethodnom opskrbljivaču toplinske energije).

U  nadzoru je  utvrđeno  slijedeće:

4. Gradska  toplana d.o.o. registrirana je za obavljanje energetskih djelatnosti proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinskom energijom i za iste usluge posjeduje dozvole Hrvatske energetske regulatorne agencije (HERA).

5. Osnivač Gradske toplane d.o.o. je Grad Karlovac, koji je na sjednici Gradskog vijeća od 27.07.2012. godine donio Odluku o odobrenju prijenosa Ugovora o koncesiji za distribuciju toplinske energije i za izgradnju energetskih objekata za distribuciju toplinske energije sklopljenog dana 25.07. 2006 godine između Grada Karlovca i trgovačkog društva Toplana d.o.o. Karlovac sa danom 01. 08.2012. godine.

6. Gradska toplana primjenjuje cijene visine pojedinih tarifnih stavki prema Odluci o visini tarifnih stavki u tarifnom sustavu za usluge energetskih djelatnosti proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinskom energijom za korisnike na području Grada Karlovca, koju je donijelo Gradsko vijeće Grada Karlovca s početkom primjene od 1.8.2012. godine.

7. Gradska toplana je dostavila račune za mjesec kolovoz  svim tarifnim kupcima koji su bili tarifni kupci prethodnog energetskog subjekta Toplane d.o.o., a prema podacima (imenima, adresama, površinama grijanih površina) koje im je bez pristanka potrošača dala  Toplana d.o.o. (sada u stečaju) s obračunatom snagom utrošene energije, a da prije toga s tarifnim kupcima za zasebnom mjerilu toplinske energije ili predstavnikom suvlasnika u zgradama priključenim za zajedničko mjerilo toplinske energije nije zaključila  ugovor o opskrbi i korištenju distribucijske mreže tarifnog kupca, niti je obrazac ugovora kao niti opće uvjete isporuke toplinske energije objavila na svojim internetskim stranicama ili na drugi način učinila dostupnim tarifnim kupcima odnosno potrošačima.

8. Opće uvjete isporuke toplinske energije, Gradska je toplana objavila je na svojim internetskim stranicama tek sredinom mjeseca kolovoza 2012 godine, a primjerak obrasca ugovora početkom rujna  iste godine. U razdoblju od 05. do 15. listopada 2012 godine  Gradska toplana dostavila je tarifnim kupcima obavijesti o zaključivanju ugovora.

9. U odnosu na opskrbu toplinskom energijom  tarifnim kupcima u kategoriji kućanstvo – potrošačima, Gradska toplana nije potrošačima omogućila upoznavanje unaprijed sa svim uvjetima korištenja javne usluge opskrbe toplinskom energijom, niti je te uvjete objavila u medijima, a kako je to propisano člankom 24. stavkom 5. Zakona o zaštiti potrošača.  Gradska  toplana  postupila je i protivno  članka 25. Zakona o zaštiti potrošača, jer nije omogućila potrošačima pružanje usluge koja se pruža putem distribucijske mreže, priključak na distribucijsku mrežu i uporabu priključka i mreže te pružanje usluge opskrbe toplinskom energijom pod unaprijed poznatim i ugovorenim uvjetima.

10. Obzirom da je utvrđeno da se  Gradska toplana  u obavljanju energetske djelatnosti opskrbe toplinskom energijom  nije pridržavala odredbi članka 114. i 116. Općih uvjeta za opskrbu toplinskom energijom, počinila je prekršaj iz članka 35. stavak 1.  točka 7. Zakona o energiji. Gradska  toplana postupila  je i protivno članka  24. stavka 5. i članka  25. Zakona o zaštiti potrošača, te je počinila prekršaje iz članka 145. stavka 1. toč. 14.  i članka 145. stavka 1. toč. 17. istog Zakona. Zbog počinjenih prekršaja, protiv Gradske toplane i odgovorne osobe u tom društvu, Prekršajnom sudu u Karlovcu podnijet je optužni prijedlog.

11. Također je protiv Toplane d.o.o (sada u stečaju) nadležnom prekršajnom  sudu podnijet  optužni prijedlog zbog prekršaja iz članka 145. st.1.toč.1. Zakona o zaštiti potrošača, jer je protivno 7 odredbe članka 7. stavka 3. Zakona o zaštiti potrošača osobne podatke o potrošačima, bez njihove izričite pisane suglasnosti dala trećem trgovcu (Gradskoj toplani d.o.o.). Istim Zakonom nisu propisane upravne i/ili prekršajne mjere protiv trgovca koji takve podatke koristi, u ovom slučaju Gradske toplane d.o.o.

12. Vezano za legalitet postupka dodjeljivanja koncesije od strane Gradskog vijeća za distribuciju toplinske energije, Ministarstvo gospodarstva je tijelo nadležno za provođenje upravnog nadzora nad primjenom Zakona o proizvodnji, distribuciji i opskrbi toplinskom energijom, a HERA je nadležna za  kontrou nad primjenom tarifnih stavki za opskrbu toplinskom energijom – stoga je Državni inspektorat svoj inspekcijski zapisnik zajedno s predstavkom udruge dostavio tim tijelima na nadležno postupanje.

13. Kontrolom evidencije uplaćenih računa koje je Gradska toplana dostavila tarifnim kupcima za mjesec kolovoz i rujan ove godine, utvrđeno su u svakoj od stambenih ili stambeno poslovnih zgrada račune platili većina tarifnih kupaca odnosno vlasnika stanova i/ili drugih poslovnih prostora koji  imaju većinu udjela u površinama stambenih i drugih poslovnih prostora u zgradama priključenim na zajedničko mjerilo toplinske energije.
14. U odgovoru koji je Državni inspektorat o utvrđenom činjeničnom stanju i poduzetim mjerama uputio još 8. studenoga udruzi „Korana“, odnosno g. Tomašiću, također smo skrenuli pozornost na odredbu članka 39. Općih uvjeta za opskrbu toplinskom energijom prema kojem vlasnici posebnih dijelova nekretnine koji predstavljaju samostalnu uporabnu cjelinu (stan/poslovni prostor) na zajedničkom mjerilu toplinske energije u stambenim i/ili poslovnim zgradama, ugovor u pisanom obliku zaključuju sa opskrbljivačem toplinske energije putem predstavnika suvlasnika, što znači da Gradska toplana d.o.o. ne može niti smije zaključivati ugovore sa svakim takvim tarifnim kupcem zasebno, već samo sa predstavnikom suvlasnika ili osobom koju oni ovlaste za zaključivanje ugovora, a taj ugovor sukladno stavku 2. članka 39. Općih uvjeta sadržava odredbe o  pristupnim ugovorima za pojedine suvlasnike nekretnine.

O svim je navedenim činjenicama g. Tomašić obaviješten još početkom studenoga 2012. godine. Radi istinitog izvješćivanja potrošača – korisnika usluge toplinskom energijom u gradu Karlovcu kao i drugdje gdje se može pojaviti sličan problem, g. Tomašiću skrenuli smo pozornost  a upućujemo na tu činjenicu i opću javnost: gospodarski inspektor Državnog inspektorata nije ovlašten naređivati Gradskoj toplani d.o.o pružateljima usluge opskrbe toplinskom energijom) ili predstavnicima suvlasnika stanova priključenih na zajedničko mjerilo toplinske energije sklapanje ugovora niti utvrđivati prestanak važenja ugovora. Sukladno odredbama Zakona o vlasništvu i stvarnim pravima koje se odnose na upravljanje zajedničkom stvari potrošači (tarifni kupci) vlasnici stanova ili poslovnih prostora u zgradama priključeni na zajedničko mjerilo toplinske energije moraju sami odlučiti o tome hoće li ili neće zaključiti ugovor odnosno izdvojiti se iz zajedničkog sustava toplinskog grijanja. Prema uvjetu iz članka 23. st. 2. Zakona o proizvodnji, distribuciji i opskrbi toplinskom energijom za izdvajanje iz zajedničkog sustava toplinskog grijanja  traži se 100% suglasnost svih  tarifnih kupaca priključenih na zajedničkom mjerilu toplinske  energije, a odredba članka 30. Općih uvjete za opskrbu toplinskom energijom koja sadržava isti takav uvjet, ne može se ocjenjivati u smislu poštenosti ili nepoštenosti jer je ista propisana odredbom članka 96.st.5. Zakona o zaštiti potrošača.

Također, odredbama članka  294. Zakona o obveznim odnosima propisano  da se  ugovor za čije se sklapanje  zahtijeva pisani oblik, smatra valjanim iako nije sklopljen u tom obliku, ako su ugovorne strane ispunile u cijelosti, ili pretežnom dijelu obveze koje iz njega nastaju, osim ako iz cilja radi kojeg je oblik propisan očito ne proizlazi što drugo, te da se stoga, u svim slučajevima u kojima  je većina vlasnika stanova i/ili poslovnih prostora u zgradama priključenim na zajedničko mjerilo toplinske energije, koji imaju većinski udio u površini svojih stanova i/ili poslovnih prostorija, platilo račune, time ispunilo svoju obvezu, te se ugovor, iako nije zaključen u pisanoj formi, smatra valjanim.

Odnosi s javnošću Državnog inspektorata

Komentirajte prvi

New Report

Close