Nakon što je četiri godine bila ispod radara, bivša kreativna direktorica Celinea ponovno se našla pod svjetlima reflektora. Ivana Omazić pridružila se timu dizajnera kultne marke Maison Martin Margiela na poziciji višeg kreativnog menadžera. No, u javnim nastupima inače suzdržanoj Ivani vjerojatno će goditi politika ove modne kuće koja uvijek nastupa pod zajedničkim nazivnikom svog tima, te se njihov studio voli opisivati kao kreativan kolektiv koji ne ističe svoje dizajnerske zvijezde. Ivanino imenovanje, ali i nedavnu suradnju brenda s modnim divom H&M već se u medijskim napisima komentiralo kao mogući pokušaj slavne Maison Martin Margiele da promisli o svojoj radikalnoj tajnovitoj strategiji brendiranja kuće. Od ove će jeseni Ivana raditi u pariškom ateljeu Maisona Martin Margiele, inače bivšem samostanu gdje anonimni kreativci doslovce rade u bijelim laboratorijskim kutama. “Jedan mi je slavni kreator rekao da je bolje propasti zbog onog u što vjeruješ nego zbog kompromisa. Dakle, poginuti zbog onoga u što vjeruješ”, tako je prošle godine u pripremnom intervjuu za jedan televizijski šou odgovorila Ivana Omazić na pitanje što je najvažnija lekcija koju je naučila u svojoj karijeri.
U jesen prošle godine Ivana Omazić nije imala ozbiljan angažman dostojan njezinog talenta i iskustva i činilo se da još uvijek pomalo liječi rane neslavno prekinite suradnje s modnom kućom Celine koju je 1945. s kolekcijom dječjih cipela 1945. osnovala Celine Vipiana, da bi već do sredine šezdesetih postala simbol pariškog otmjenog šika. Prije pet godina s mjesta kreativne direktorice te luksuzne pariške kuće svrgnuta je nakon uspješno pripremljenog puča koji je vodila glavna urednica američkog Voguea Anna Wintour. Slavna je urednica krenula u svrgavanje Ivane odlučna da na čelu Celinea vidi svoju sunarodnjakinju Phoebe Philo. “Ona je bila jedina modna urednica koja se nije željela sa mnom upoznati nakon što sam u svim francuskim medijima dobila izvanredne kritike, a u LVMH-u su hvalili uspješno tržišno oživljavanje Celinea, tog važnog simbola pariškog šika. Ali, to je sada iza mene. Posao u Celineu je bio izazov. I puno rada. Trebalo je revitalizirati tu tvrtku koja nije najbolje stajala. Puno je detalja koji definiraju vaš uspjeh”, rekla je Ivana koja nije dopuštala da je itko žali. Ivana je, naime, “tough girl”. Kad ne kreira uživa u ekstremnim sportovima, idealnim odmorom smatra planinarenje po Patagoniji, skakanje iz padobrana i paraglajding.
Pogubna pohlepa menadžera
U to je vrijeme diskretna Ivana tvrdila da je modna industrija u krizi, ali ne zbog globalne recesije, već zbog pohlepe menadžera i marketinških stručnjaka koji su je progutali. “Za njih nije u prvom planu modni objekt, oni ne razmišljaju o potencijalnom učinku savršenog kaputa ili cipela na žensku psihu, nego isključivo o dobiti i rezanju troškova. Oni žele prodavati ideju, dakle isključivo brend, bez pravog proizvoda koji stoji iza tog imena ili ideje. Za njih je idealan proizvod, recimo, torba s monogramom koja više ni po dizajnu ni po načinu kako je napravljena ne vrijedi desetinu svoje cijene. Nije problem u tome da se krojače u Kini ne može naučiti kako savršeno sašiti odijelo, žensku haljinu ili izraditi torbu. Problem je to što su oni tako daleko od kreatora tih predmeta, da to više ne mogu pažljivo kontrolirati i voditi”, objašnjavala je u jednim dnevnim novinama. Od svoje ideje čime se želi baviti i kako vidi modu nije odustajala čak i kada nije imala blistavi angažman. “Vjerujem u povratak izuzetnim komadima – po izradi, materijalu, dizajnu – u one komade za kojima bi žene uzdisale, koji bi bili svojevrsni, neprolazni klasici, a opet dizajnerski, industrijski komadi, a ne neki zastarjeli ‘haute couture’ koji nema veze s našim vremenom i životom. Bili bi skupi, ali bi vrijedili svakog centa koji je u njih uložen, jer je modi prava ljepota izvor neprolaznog.”
Sami na vrhu
Kad sam najuspješniju hrvatsku dizajnericu pitala kako izgleda radni proces od ideje do komada u trgovinama odgovorila je da u cijelom lancu uvijek ima više biznisa, a manje mašte. “A o vašoj mašti sve ovisi. Morate sami osjetiti pretvara li neka haljina ili kaput potencijalnu klijenticu u samouvjerenu, moćnu ženu ili ne”. Na pitanje je li kreativni direktor velikog modnog brenda dirigent velikog orkestra, menadžer skupog procesa ili umjetnik, odgovorila – osamljenik na vrhu. “Vi ste na vrhu i morate misliti o tisućama ljudi, o cijelom jednom procesu, o cijelom lancu. Nije dovoljno da budete kreativni. Zamislite kako je kad morate isporučiti robu u trgovine, a boja je spalila postavu i vi kasnite! Ovisite o tisuću stvari.” Otkako je vijest o Ivaninom angažmanu u Maison Martin Margieli obišla modni svijet, vjerojatno treba očekivati sve manje njezinih javnih nastupa. Politika komuniciranja s medijima ovog kultnog brenda, koju je belgijski dizajner Martin Margiela i viši pomoćnik Jeana Paula Gaultiera osnovao 1988. godine, stroga je i tajnovita. Sve hrabre, izazovne, nadrealne kreacije potpisuje kolektiv “bez lica”. U studiju nema dizajnerskih zvijezda. Jedina zvijezda je odjeća. A tako modu zamišlja i Ivana.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu