Maloprodaja se u Hrvatskoj (kao i u ostalim tranzicijskim zemljama) u kvantitativnom smislu razvila iznad razine opće gospodarske razvijenosti, što je posljedica neravnomjernog razvoja između proizvodnje i potrošnje.
Tako je u Hrvatskoj 0,93 kvadrata maloprodajne površine po stanovniku, no ti kvadrati ne stvaraju dovoljno BDP-a. Po metru kvadratnom on u Hrvatskoj iznosi tek 15,9 posto.
Ukazao je na to profesor Zdenko Segetlija koji je jučer na Ekonomskom fakultetu predstavio svoj rad "Maloprodaja i gospodarski razvoj u europskim tranzicijskim i tržištno razvijenim zemljama". Kako je podsjetio, stopa rasta maloprodaje u Hrvatskoj je 2011. iznosila 3,53 posto, no to ne znači nužno i razvoj već je više posljedica politike povećane potrošnje.
Učinkovitost maloprodaje, naime, slabija je nego u gospodarski i tržišno razvijenim zemljama, što znači da oblici poslovanja nisu adekvatni. A to je posebno vidljivo kod hipermarketa koji nisu očekivano produktivni.
Osim toga, i elektronička maloprodaja u Hrvatskoj je slabija nego u drugim zemljama. Tako je u zadnjih 12 mjeseci iznosila tek 14 posto, dok se taj postotak u Njemačkoj popeo na 60, a u Sloveniji je 27 posto.
Takve su tendencije, smatra Segetlija, prijetnja gospodarskom i održivom razvoju. I zato predlaže učinkovitije maloprodajne oblike i prihvaćanje načela društvenog marketinga od samih gospodarskih subjekata te bolje reguliranje maloprodaje mjerama gospodarske politike te adekvatnim instrumentima prostornog planiranja, zaštite okoliša, uštede energije i slično.
Osim profesora Segetlije, na međunarodnoj konferenciji o trgovini koja se održava 21. I 22. Studenog na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, svoje su radove predstavili i drugi profsori s Katedre za trgovinu EFZG-a, ali i njihovi kolege iz zemalja regije i svijeta.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu