S ciljem pravovremene pripreme svih zainteresiranih strana, Ministarstvo poljoprivrede i Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju objavili su okvirni plan natječaja za mjere IPARD programa u slijedećoj godini. Planu je prethodilo je odobrenje Europske komisije kojim su uvažene pete izmjene IPARD programa koje je Republika Hrvatska tražila s ciljem proširenja mogućnosti za unaprjeđenje poslovanja poljoprivrednih gospodarstava.
Prilika za maslinare i frizere
Temeljem prijava i iskustava iz prijašnjih poziva, Ministarstvo poljoprivrede u suradnji sa Agencijom za plaćanja u poljoprivredi neprekidno prilagođava i mijenja pravilnike budućih natječaja kako bi olakšalo i povećalo mogućnosti ulaganja te podiglo razinu korištenja bespovratnog financiranja. Objavom pravilnika, očekujemo i objavu zadnjih, petih izmjena IPARD programa, koje će se primjenjivati s početkom slijedeće godine. One donose neke nove mogućnosti ulaganja po svim mjerama, što možemo ocijeniti uspjehom naše administracije u pregovorima sa Europskom unijom. U svim sektorima ulaganja u mjeru 101 i mjeru 103 očekujemo prihvatljivost troškova u obnovljive izvore energije usmjereno ponajprije potrebama vlastite poljoprivredne proizvodnje. Velika je novost ulaganje u poljoprivrednu mehanizaciju unutar mjere101. Ono uključuje i financiranje nabave traktora do 100 kW te ostale opreme za obradu tla, sjetvu, gnojidbu, zaštitu bilja, žetvu i transport. S obzirom na interes poljoprivrednika za takvu vrstu ulaganja, očekuje se čak između 600 i 1000 zahtjeva za nabavu poljoprivredne mehanizacije što bi u okviru M101 iznosilo 20 posto ukupno raspoloživog budžeta za financiranje.U sektoru vinarstva u mjeri103 očekujemo mogućnosti ulaganja u kompletnu opremu za preradu grožđa, proizvodnju, skladištenje i trženje vina. U sektoru maslinovog ulja unutar iste mjere također očekujemo mogućnost ulaganja u kompletnu opremu za preradu maslina i trženje maslinovog ulja što dosad nije bio slučaj jer su prihvatljivi troškovi bili vezani samo uz kemijsku analizu maslinovog ulja i opremu za kompostiranje komine masline. Unutar mjere 302, diversifikacija i razvoj ruralnih gospodarskih aktivnosti, očekujemo nove mogućnosti ulaganja u sektoru usluga i to kroz dozvoljene aktivnosti vezane uz ulaganja u frizerske salone i staračke domove.
Priprema za EAFRD
U novom financijskom razdoblju 2014.-2020. računamo na još izmjena i dopuna po svim mjerama koje ćemo koristiti u ponešto drugačijem obliku kroz Europski poljoprivredni fond za ruralni razvoj (EAFRD). Većina sadašnjih ulaganja i troškova i dalje će biti prihvatljiva uz dodatak novih mogućnosti. Očekujemo prihvatljivost ulaganja u primjerice pčelarstvo i proizvodnju peleta u sektoru obnovljivih izvora energije. Također očekujemo i bolje korištenje mjere 201 "Radnje za poboljšanje okoliša i krajolika" koja dosad nije zaživjela kako treba, te mjere 202 "Priprema i provedba loklanih strategija ruralnog razvoja" u kojima će Lokalne akcijske grupe (LAG-ovi) imati mnogo veći značaj za regionalni razvitak nego do sada i kojima će sredstva biti na isključivom raspolaganju. Prema objavljenom okvirnom planu, natječaj po mjeri 202 biti će otvoren već sredinom siječnja slijedeće godine.
Dakle, do ulaska u Europsku uniju očekuje nas još IPARD natječaja, a naglasak će cijele slijedeće godine biti na povećanju korisnika IPARD programa uz proširenje opsega dozvoljenih ulaganja kako bi se kvalitetno pripremili za korištenje sredstava iz već spomenutog EAFRD fonda gdje nas čeka deset puta više sredstava. Kako bi to iskoristili, moramo povećati broja korisnika i realizaciju projekata. Opsežne analize IPARD programa govore o pozitivnim trendovima koji prkose dosadašnjoj lošoj praksi i nezadovoljavajućoj razini iskoristivosti. U zadnje dvije godine, jedinice lokalne samouprave, općine i gradovi do 10.000 stanovnika, imaju poražavajuće rezultate korištenja darovnica unutar mjere 301 za ulaganja u sektore kanalizacije i pročišćavanja otpadnih voda, izgradnje lokalnih nerazvrstanih cesta, toplana i protupožarnih prosjeka. Naime, od 113 prijavljenih projekata, sredstva su odobrena za njih 24, što iznosi samo 21 posto. Takvi podaci zorno prikazuju tromost, nespremnost i neučinkovito upravljanje razvojem na lokalnim razinama. Umjesto da JLS budu pokretač i osnova za daljnja ulaganja ostalih, situaciju moraju spašavati mikro poduzeća do devet zaposlenih gdje je izraženo najveći interes i najveći broj prijava bio vezan uz rekonstrukciju i izgradnju smještajnih objekata unutar sektora ruralnog turizma.
I dalje loša kvaliteta prijava
Iskoristivost je ovdje obećavajućih 58 posto. Slično je i sa mjerom 101 gdje je iskorištenost 57 posto, te mjerom 103 gdje je iskorištenost 52 posto. Prema neslužbenim podacima, prijave na natječaj loše su kvalitete i oko 90 posto projekata treba dopune, a prema podacima APPRRR na području Šibensko-kninske, Ličko-senjske i Dubrovačko-neretvanske županije za sada još nema odobrenih projekata.Kriteriji rangiranja zasad nemaju efekta jer je je visina dostupnih sredstava još uvijek veća od zahtjevanih potpora kroz prijavljene projekte. Sredstava ima za svaki projekt kojeg prati ispravna i kvalitetna natječajna dokumentacija o čemu najčešće brinu konzultanti. HBOR također podupire IPARD projekte kroz kreditne linije za poljoprivrdenike uz kamatu od samo 1jedan posto godišnje.
* Robert Ravenšćak, konzultant i poslovni savjetnik te direktor tvrtke EUfondovi.hr
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu