Mohamed Bouyaala postao je predsjednik Uprave Bille Hrvatska potkraj kolovoza ove godine, a prošloga je tjedna otvorio i prvu prodavaonicu toga trgovačkog lanca u svom mandatu. Riječ je o 56. Billinu dućanu, 12. u Zagrebu. Iako je Billa prvi strani trgovački lanac u Hrvatskoj (prvi objekt otvorili su još 1999. godine), ta je tvrtka na našem tržištu suočena sa stagnacijom tijekom posljednih pet godina. Bilježi blagi pad prihoda (tijekom 2011. godine iznosili su 1,4 milijarde kuna). "Točno je da je posljednjih pet godina za Billu na hrvatskom tržištu bilo vrlo izazovno. Konkurencija je sve žešća. No, Billa je prvi strani lanac koji je u Hrvatskoj otvorio trgovine i ne mislim da smo izgubili prednost. Konkurencija je jaka i nije lako. Pokušavamo se repozicionirati na hrvatskom tržištu jer ni kupci nisu isti kao prije 13 godina. Evo, ovo je najmoderniji objekt koji smo dosad otvorili jer i dalje želimo kupcima pružiti najbolju uslugu", kaže nam na početku razugovora Mohamed Bouyaala, s kojim smo razgovarali prošloga četvrtka, nakon otvorenja Billina supermarketa u Martićevoj ulici u Zagrebu.
Nedavno ste preuzeli mjesto direktora Bille Hrvatska. Kojom strategijom namjeravate na ovom tržištu vratiti pozitivan rezultat?
Ako ste fokusirani samo na rezultat i brojke, izgubit ćete. Filozofija Rewe grupe, čiji je Billa dio, jest da se želimo fokusirati na potrošača. Želimo da svaki naš kupac bude zadovoljan. Želimo biti trgovački lanac koji je najbolje orijentiran prema potrošačima. Kad to postignemo, bit ćemo najbolji i prema financijskom rezultatu.
Znači, ne postoji scenarij da bi se Rewe grupa, tj. austrijski Euro-Billa holding, koji upravlja Billom Hrvatska, mogao povući s našeg tržišta zbog nezadovoljavajućeg rezultata u posljednjih pet godina?
Ne, nikako. Billa sigurno ostaje na hrvatskom tržištu maloprodaje kao važan igrač. Štoviše, mi se ovdje želimo širiti.
Rewe grupa prošle je godine imala promet od, za hrvatske razmjere, nevjerojatnih 48 milijardi eura u 13 zemalja. Imate dobro zaleđe za financiranje eventualnih akvizicija. Planirate li širenje u Hrvatskoj preuzimanjem drugih trgovačkih tvrtki?
Nitko ne može reći što će biti sutra. Naši planovi podrazumijevaju da se želimo širiti više nego što smo to činili u posljednjih pet godina. Želimo imati kupce u svim dijelovima Hrvatske, ponajprije tu mislim na obalu i područje Zagreba. Nismo zadovoljni trenutačnom prisutnošću na tim područjima i želimo to promijeniti. U ovom trenutku ni s kim ne pregovaramo o eventualnom preuzimanju, ali promatramo situaciju. Koncentrirani smo sada na organski rast.
Svjesni ste vrlo jake ekspanzije diskontnog lanca Lidla. Mogu li se 'obični' lanci u vrijeme krize nositi s takvim profilom trgovina?
Ne bojimo se diskontnih lanaca. Imamo vlastitu strategiju koja znači jako dobar i širok asortiman proizvoda, pogotovo tu mislim na svježe proizvode poput voća, povrća, mesa i pekarskih proizvoda. Usto, imamo vlastite robne marke koje su kvalitetne, a cjenovno konkuriraju diskontnim lancima.
Kako uz stalan pad potrošnje privući kupce? Je li cijena jedino čime se u krizi mogu privući kupci?
Ne, zato nam je važno da uz jeftinije robne marke nudimo i široku paletu svih ostalih proizvoda kako bismo zadovoljili ukuse i potrebe svih vrsta potrošača. Kao što sam spomenuo, jako smo fokusirani na svježe proizvode koji su potrošačima važni. Jer, ako kupac dođe po kruh i mlijeko, uvijek kupi još nešto. U vrijeme krize važna je i ponuda gotovih jela jer radni ljudi u vrijeme pauze sve manje idu u restorane na ručak.
Zašto je drogerijski lanac Bipa razdvojen u zasebnu tvrtku?
Ne mogu vam govoriti o Bipi jer to nije u mojoj nadležnosti. Bipa je jedan dio naše grupe, ona je naša sestrinska tvrtka koja je također u ekspanziji na hrvatskom tržištu.
U kojoj mjeri radite s hrvatskim dobavljačima? Često se mogu čuti kritike kako strani lanci uglavnom samo uvoze proizvode iz inozemstva.
Iako smo međunarodna tvrtka, djelujemo lokalno i domaći su nam proizvodi iznimno važni. Želimo da naši kupci na Billu gledaju kao hrvatski dućan u susjedstvu. To nam je važno i želimo još više pojačati suradnju s hrvatskim tvrtkama.
Kad vam je sljedeće otvaranje?
Do kraja godine planiramo otvoriti još jednu trgovinu u Zagrebu. Dogodine planiramo otvoriti još barem tri objekta, čime bi se ukupan broj naših trgovina u Hrvatskoj popeo na 60.
Kao strani menadžer, što mislite o investicijskoj klimi u Hrvatskoj? Jeste li bez problema riješili papire za lokaciju najnovijeg dućana?
To je dobro pitanje. Naravno, poslovanje u Hrvatskoj velik je izazov, ovo nije Njemačka. No, ako smo se odlučili poslovati u Hrvatskoj, sad moramo njegovati međukulturnu konkurentnost. ˝Želimo se što bolje uklopiti u hrvatski način života, običaje i poslovanje. Katkad je teško i drukčije nego u Njemačkoj ili u Austriji, ali uvijek na kraju nađemo rješenje jer imamo kvalitetne partnere u projektima.
Mislite li tu na gradonačelnika Milana Bandića, koji vam je otvorio najnoviji supermarket?
Gradonačelnik Bandić nam je puno pomogao i pružio podršku, u okviru svojih ovlasti i prema zakonu. I ne samo on, imali smo dobru komunikaciju sa svim nadležnim odjelima u gradu tijekom ovog projekta. Investicijska klima u Hrvatskoj će se još poboljšati, to je sigurno. Pogotovo kad uđete u Europsku uniju. Tada će poslovanje svim tvrtkama biti lakše i transparentnije. A i Billa će tada još više investirati u Hrvatskoj.
Mislite li da je Hrvatska spremna za ulazak u EU? Njemačka nas je u posljednje vrijeme zasula kritikama…
Siguran sam da je Hrvatska, ako se uspoređuje s nekim državama koje su u Uniju ušle prilikom posljednjeg proširenja, naprednija zemlja. Hrvatska je definitivno pripremljena za ulazak u Europsku uniju. A to će značiti i ulazak na tržište na kojem će se otvoriti još više šansi za vaše tvrtke.
Trebaju li se domaći dobavljači brinuti da će ulaskom u Uniju biti maknuti s polica stranih trgovačkih lanaca, poput Bille?
Ne, nikako. No, na kraju su kupci ti koji će imati najviše koristi od ulaska u Europsku uniju. Ulaskom Češke i Slovačke u EU u tim se zemljama dogodio snažan pritisak na cijene.
Gdje ste radili prije Bille?
U Billi sam godinu dana i uz Hrvatsku sam odgovoran za tržište Rumunjske. Prije toga pet sam godina bio u Schwarz grupi.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu