Mnoštvo stvara pritisak na internetu

Autor: The New York Times , 21. listopad 2012. u 22:00
Građanski je marketing dosegnuo ekstremne granice

Objave na Twitteru, Facebooku i Pinterestu mogu postati plaćene promotivne aktivnosti.

Internet je omogućio lakše iskorištavanje mudrosti većih grupa. Povratna je informacija stalna pojava, a javnost želi progovoriti, uključiti se i prosuđivati. No što se događa kad mnoštvo postane preveliko? Ili kad ga počne iskorištavati tržište?

Stranice poput Kickstartera kreativnim ljudima omogućuju da se povežu s javnošću i prikupe sredstva za svoje projekte. Na Kickstarteru je, kako piše Times, prikupljeno gotovo 300 milijuna dolara, no tvorcima projekata prikupljanje sredstava lakši je dio posla. S obzirom na to da cijeli postupak prati zahtjevno mnoštvo, pritisak proizvodnje je pregolem. Prema istraživanju koje je proveo Fakultet Wharton na Sveučilištu u Pennsylvaniji, 75 posto projekata vezanih za dizajn i tehnologiju koji su se financirali putem Kickstarta nije dovršeno unutar zadanog roka. Tim koji je stvorio Diasporu, koja je trebala biti otvorena alternativa Facebooku, prikupio je 200.000 dolara od otprilike 6500 ljudi, no nakon tri godine tim se odlučio za novi poslovni pothvat. Max Salzberg, bivši član tima, kaže da im je vrijeme pojelo odgovaranje na elektroničku poštu i izradu majica za donatore pa su imali premalo vremena za razvoj softvera.

Osnivač Kickstartera Yancey Strickler kaže da se, kako proizvod dolazi do određene faze, "od osobe očekuje da postane korporacija". A i mnoštvo poprima korporativne crte. Tijekom Tjedna mode održanog u New Yorku ove jeseni, pločnici su bili prepuni blogera i studenata opsjednutih stilom koji žele pokazati svoje kreativne odjevne kombinacije. No kako su mnogi od njih postali internetske ikone, njihov se ulični stil "uvukao među stručnjake za tržišta, marketinške savjetnike i gurue odnosa s javnošću, koji ih žele nagovoriti da se pokažu u svojoj odjeći", piše Ruth La Ferla za Times. Blogerima koji su postali zvijezde dizajneri posuđuju ili poklanjaju odjeću i plaćaju ih da budu hodajuća reklama modnih robnih marki.Građanski je marketing dosegnuo ekstremne granice jer stranice za kupnju plaćaju kupcima koji objavljuju linkove na proizvode te time povećavaju internetski promet i prodaju.

Objave na Twitteru, Facebooku i Pinterestu mogu postati plaćene promotivne aktivnosti. Julie Medeiros mjesečno zaradi 50 dolara tako što objavljuje proizvode koje voli na Pinterestu i stranici Beso, koja joj plaća 14 centa za svaki klik koji korisnici donesu trgovinama koje u tome sudjeluju. No neki osjećaju pritisak što moraju dijeliti. Brazilski pisac Paulo Coelho potiče čitatelje da mu pišu na Twitteru i Facebooku. "Bjelokosnog tornja više nema", kaže za Times. "Ako se čitatelju nešto ne sviđa, on će vam to reći jer nije izoliran." 

Anita Patil

Komentare šaljite na nytweekly@nytimes.com

Komentirajte prvi

New Report

Close