Obnova voznog parka sve je skuplja

Autor: Tin Bašić , 16. listopad 2012. u 16:12
www.sxc.hu

Leasing je kao oblik financiranja i dalje zanimljiv i vrlo fleksibilan.

Leasing je i dalje atraktivna usluga i način nabavke vozila, unatoč promjenama Zakona o PDV-u s kraja prvog tromjesečja ove godine koje su smanjile broj leasing ugovora u Hrvatskoj.“Leasing kao oblik financiranja je i dalje vrlo zanimljiv i fleksibilan jer ovisno o vrsti ugovora, može poprimiti obilježja najma (Operativni leasing) ili kupoprodaje (Financijski leasing), a najam automobila smatra se troškom poslovanja pa se odbija od poreza na dobit, a tvrtke ne moraju odjednom angažirati velika financijska sredstva ili ulaziti u kredit”, kažu u Hypo Alpe Adria Leasingu.

Porezni problemi

Ističu kako je leasing posebice privlačan s računovodstvenog i poreznog stajališta jer plaćanje leasing naknade za poduzetnika predstavlja trošak (porezno priznati rashod). “Budući da objekt leasinga nije u vlasništvu primatelja leasinga, te se stoga ne pojavljuje u njegovoj bilanci, leasing ne opterećuje njegovu kreditnu sposobnost, tako je prema određenim izračunima moguće da cijena najma na godišnjoj razini bude i do 30 posto manja ako se automobil ‘unajmljuje’”, kažu u toj leasing kući. Ističu nekoliko prednosti financiranja na leasing za male i srednje poduzetnike. To su porezne olakšice, može se smanjiti porez na dobit, PDV se priznaje kao pretporez, ali ne na osobna vozila za pravne osobe promjenom poreznog zakona od ožujka 2012., rate leasinga plaćaju se iz prihoda, a realizacija financiranja je brža. Najbolja opcija i za velike i za male tvrtke koje imaju potrebu za voznim parkom je tzv. fleet management – specifična usluga operativnog leasinga koja obuhvaća financiranje vozila i ostale nefinancijske usluge održavanja vozila, odnosno potpunu uslugu upravljanja voznim parkom (troškovi redovitog održavanja, zamjene guma, registracije, tehničkog pregleda, osnovnog i kasko osiguranja, poreza na motorna vozila i slično). Financijska kriza stegnula je remen domaćem gospodarstvu i poduzetnici su, kako bi preživjeli teška vremena, počeli drastično rezati troškove.

Novi zakoni

Među prvim troškovima bili su i leasing ugovori za vozila, što se odrazilo na poslovanje gotovo svih leasing kuća u Hrvatskoj. Uz to, lošoj situaciji “kumovalo” je i stupanje na snagu izmjena i dopuna Zakona o PDV-u prema kojemu se ulazni PDV od početka ožujka ove godine više nije priznao kod nabave vozila putem financijskog leasinga.Također, objašnjavaju u SG Leasingu, zakon je uzrokovao rast s jedne strane rast cijena vozila obzirom na povećanje PDV-a na 25 posto. S s druge strane, tvrtke koje vozila ne koriste za obavljanje osnovne djelatnosti uvođenjem novih propisa ne mogu PDV na vozila koristiti kao pretporez. To je stvorilo nezadovoljstvo među leasing kućama kojima su prihodi zbog toga zabilježili pad, što im je otežalo poslovanje. Naime, kažu u SG Leasingu, tvrtke odlažu zamjenu voznog parka i povećavaju eksploatacijski vijek vozila.“Gledajući iz ove perspektive evidentno je da postojeće mjere dodatno opterećuju tvrtke u smislu povećavanja troškova poslovanja, smanjenja obrtnih sredstava i likvidnosti. Ulagati u obnovu voznog parka znatno je skuplje i računovodstveno neisplativije. Rezultat je pad prodaje vozila u odnosu na isto razdoblje prošle godine što u konačnici ima negativan odraz i na državne financije”, upozoravaju u SG Leasingu.“Najveći pad bilježi se u segmentu financiranja osobnih vozila za 19 posto kao posljedica smanjenja nabave vozila putem javne nabave te smanjenja nabave nakon promjene porezne politike. Zbog pada financiranja osobnih vozila pad operativnog leasinga iznosi preko devet posto u 2012 godini, dok pad vrijednosti novozaključenih ugovora o financijskom leasingu iznosi oko sedam posto”, objasnio je stanje u industriji Darko Urukalović, član Uprave Erste&Steiermärkische S-Leasinga.

Potrebe tvrtki

Razlog tomu je, kažu u HypoLeasingu, što je prema određenim izvještajima u Hrvatskoj do rujna prodano 26.400 novih vozila, što predstavlja pad od čak 31 posto u kategoriji osobnih vozila.  “Pretpostavljamo da će se situacija postupno normalizirati, da će se pažljivije pristupiti nabavi vozila, vjerojatno će se više investirati u gospodarska vozila te da će poduzeća u ovoj prilagodbi novom Zakonu uvidjeti neke olakšice, kao što su reinvestirana dobit, doprinosi kod dohotka, naknade za šume, i dr., koje će na neki način kompenzirati dodatni teret koje donose nove odredbe Zakona o PDV-u. Pravne osobe će i dalje trebati osobna vozila dok će nabavu ostalih gospodarskih vozila prilagođavati potrebama tvrtke”, kažu u Unicredit Leasingu.

Tekst je objavljen u posebnom prilogu Poslovnog dnevnika 'Automobili'.

Komentirajte prvi

New Report

Close