Finski bi istražitelji u iduća tri mjeseca trebali završiti istragu o mogućem davanju i primanju mita prilikom prodaje oklopnih vozila finske Patrije Hrvatskoj, nakon čega će tamošnji državni odvjetnik odlučiti o eventualnom podizanju optužnice.Potkraj svibnja završila je, pak, istraga u Sloveniji započeta 2008., a odluka o podizanju optužnice protiv osumnjičenih u tamošnjem slučaju bit će donesena do kraja godine. Upravo je prikupljeni materijal u istrazi o slovenskoj kupnji naznačio mogućnost nelegalnih radnji u Hrvatskoj."Imamo razloga vjerovati da je novac isplaćen dužnosnicima u Hrvatskoj. Do kraja godine završit ćemo istragu", kaže glavni inspektor Finskog ureda za istraživanje Kaj-Erik Björkqvist.
Ispitan i peti osumnjičenik
"U dokumentima koje smo prikupili u slovenskom slučaju nalaze se i imena hrvatskih dužnosnika", rekao nam je tijekom razgovora u gradiću Vantaa, u kojem se nalazi sjedište finske policije, u blizini Helsinkija. Hrvatska je na javnom natječaju 2007. godine od finskog proizvođača oružja Patrije kupila 84 oklopna vozila za 112 milijuna eura. Slovenija je 2006. sklopila ugovor o kupnji 135 Patrijinih vozila."Imamo osumnjičene i sliku o tome što se, moguće je, dogodilo. No, želim naglasiti da su sve to samo sumnje, nitko nije optužen", dodaje finski istražitelj. Afera Patria dosad je najveća korupcijska istraga u Finskoj u međunarodnom poslovanju. "Za nas je ovo važan slučaj. Nama su ovdje za pokretanje istraga dovoljne tek naznake", napominje Björkqvist.Finski istražitelji još su ranije formirali grupu s hrvatskim i austrijskim kolegama, budući da su kao posrednici u poslu sudjelovali i državljani Austrije, te je postavljen operacijski plan u kojem su podijeljeni njihovi zadaci. "Suradnja se odlično odvija, zadovoljni smo odnosom s hrvatskim kolegama", ističe Björkqvist, odbivši reći na koga sumnjaju za primanje mita. Hrvatski istražitelji zaduženi su za terenski dio istrage u Hrvatskoj.Napominje kako su u Finskoj od ranije osumnjičena četiri bivša Patrijina menadžera za moguće davanje mita u Sloveniji i Hrvatskoj, od kojih su dvojica bila i uhićena. Jedan od njih bio je Reijo Juhani Niittynen (55), pušten 31. siječnja nakon dva tjedna provedena u pritvoru. Njegov odvjetnik Antti Riihell odbio je komentirati."Ponovno ćemo ih ispitati", kaže finski istražitelj te dodaje da je prije nekoliko dana ondje ispitana i peta osoba, također osumnjičena za davanje mita.
Cure podaci
U Patriji napominju kako nema nikakvih novih informacija vezanih uz slučaj, a nijedna od osoba koje su pod sumnjom nisu zaposlenici kompanije. "Želimo da cijeli proces što prije završi. Posebno zbog ljudi koji su već dugo u nezgodnoj situaciji", kaže Jukka Holkeri, član Uprave Patrije. Kompanija sa sjedištem u Helsinkiju nekoliko je puta poručila kako je posao s Hrvatskom bio čist i transparentan. Isto su napominjali i hrvatski dužnosnici.Nakon što finski istražitelji obave svoj dio posla, kompletnu dokumentaciju predat će tamošnjem državnom odvjetniku Jukki Rappeu. S obzirom na poveznicu, odnosno iste ljude koji su vodili poslove u Sloveniji i Hrvatskoj, jednaka oklopna vozila i sličan način sklapanja ugovora, on je zadužen za oba slučaja."Istraga u Sloveniji je završena, a materijali nam proslijeđeni. Bude li sve u redu, odluka o podizanju optužnice u tom slučaju bit će donesena do kraja godine", kaže Rappe. Na pitanje hoće li istraga i odluka utjecati na slučaj u Hrvatskoj, kaže: "Između ta dva slučaja mogle bi postojati činjenične poveznice. No, koji je njihov praktičan efekt, još nije jasno. U oba slučaja sumnja se na potkupljivanje predstavnika kupaca".Početkom veljače je na državnu finsku televiziju YLE procurio izvještaj finske policije u kojem se Patriju sumnjiči za plaćanje 3,91 milijuna eura u Sloveniji i 1,59 milijuna eura u Hrvatskoj. Autentičnost materijala je potvrđena u uredu finskih istražitelja, no oni kažu da ne znaju kako je dospio u javnost. "Mi to sigurno nismo pustili", kaže Björkqvist.
Zašto uopće mito
Finsko oklopno vozilo pokazalo se odličnim na testiranju, cijena je bila niža od one konkurenta na natječaju, austrijskog Steyra, u vlasništvu američkog General Dynamicsa, a Patria je usto ponudila i offset program kojim se dio vozila proizvodi u Sl. Brodu, dok se hrvatskim kompanijama dogovaraju poslovi s Fincima. Steyr se nije žalio na odluku, pa ostaje nepoznato zašto je navodno mito uopće bilo potrebno. Björkqvist o tome ne želi govoriti, upućuje na hrvatske istražitelje. Iz Uskoka su odbili dati informacije pozvavši se na zakon. Član tadašnje hrvatske komisije za nabavu oklopnih vozila Vlatko Cvrtila izjavio je u siječnju kako je logično da finska policija i državno odvjetništvo provode istragu u Hrvatskoj jer da su isti ljudi koji se sumnjiče za korupciju u Sloveniji radili i u Hrvatskoj. Istaknuo je da je natječaj bio transparentan, a ponuda Patrije povoljnija za 35 milijuna eura.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu