Uspjeti u današnjem svijetu dinamičnih promjena doista nije lako. Potrošači su sve zahtjevniji, a konkurencija sve žešća. Recesija koja je pogodila svijet, pa tako i Hrvatsku, ne ide na ruku nikome, a osobito ne poduzetnicima koji muku muče sa brojevima negativnih predznaka. Naime, kriza je nanijela velike štete brojnim kompanijama, a neke su od njih, nažalost, morale i zatvoriti svoje pogone.
Ipak, i dalje postoje poduzeća koja, unatoč krizi, ostvaruju pozitivne rezultate, uspjeh im nije nepoznat, a nama 'običnim smrtinicima' čini se kako im nekako sve ide od ruke. Stoga se samo po sebi nameće pitanje koje si poduzetnici vrlo često postavljaju: po čemu se razlikuju uspješna poduzeća od onih manje uspješnih? Postoji li doista neki recept za uspjeh ili je sve stvar trenutka, pogrešnih odabira i propuštenih prilika?
Mišljenja smo kako neki poseban recept, nažalost, ne postoji. Uz trud, snalažljivost, puno muke i rada može se ostvariti puno toga. No i dalje ostaje nedorečeno kako neke kompanije, čak i u uvjetima krize, mogu poslovati profitabilno. Stoga smo upitali neke od najuspješnijih poduzeća koja posluju na hrvatskom tržištu u čemu je tajna njihova uspjeha. Osim toga, zamolili smo ih i za par poslovnih savjeta mladim poduzetncima koji žele pokrenuti vlastiti biznis. Većina kompanija kao najvažnije ističe inovativnost, kontinuirano ulaganje u kvalitetu te dobar odnos sa potrošačima, ali i zaposlenicima. U odgovorima su bili, upozoravamo, prilično općeniti – a ne manjka im ni PR-ovske hvale na vlastiti račun.
Konzum
Prvi se na popisu najuspješnijih kompanija našao Konzum (ma što vi mislili o tome), vodeći trgovački lanac u Hrvatskoj sa 700 prodavaonica u kojima svakodnevno kupuje više od 650.000 kupaca. Konzum već dugi niz godina na hrvatskom tržištu ostvaruje vodeću poziciju, a u vlasništvu je ništa manje uspješnog Agrokora. Ana Mitrović, voditeljica Konzumova Ureda za odnose s javnošću, rekla nam je kako Konzum svoj uspjeh temelji na vrijednostima kao što su kvaliteta, uslužnost, povjerenje, inovativnost i razumijevanje potreba svojih kupaca. Što se poslovne strategije tiče, Mitrović navodi kako je suština njihove strategije kupcima biti prvi izbor pri kupnji, zaposlenima poželjan poslodavac, poslovnim subjektima pouzdan partner te društveno odgovorna kompanija. Ističe kako Konzum odnos sa svojim kupcima gradi kroz široku mrežu prodavaonica, vrhunsku uslugu te bogat izbor kvalitetnih, uvijek svježih i zdravstveno ispravnih proizvoda kontroliranog porijekla. Kao važnu stvar napominje i razvoj poslovanja u skladu s potrebama i željama kupaca. Nastoje biti u toku s aktualnim tržišnim trendovima, trude se unaprijediti poslovne procese, a od jednake im je važnosti i uvođenje inovativnih usluga i tehnologija. Konzum ujedno posluje kao 'društveno odgovorna tvrtka koja daje svoj doprinos u zaštiti okoliša, energetskoj učinkovitosti te pomaganju najugroženijih segmenata društva'.
"Kroz primjer Konzuma kao uspješne kompanije, mladim poduzetnicima prilikom pokretanja biznisa savjetujemo postavljanje jasnih standarda kvalitete te misije i vizije koje će pratiti svaki segment poslovanja. Uspjeh mlade tvrtke zagarantiran je ukoliko je tvrtka od samog početka motivirana da zadovolji potrebe kupca i fokusirana da mu pruži vrhunsku uslugu, kvalitetan proizvod i dodanu vrijednost. Ujedno je važno ulagati u obrazovanje i edukaciju svojih zaposlenika te kvalitetne odnose sa svim ključnim sudionicima zajednice u kojoj tvrtka djeluje", savjetovali su u Konzumu mladim poduzetnicima.
Vindija
U Vindiji su nam rekli kako jako cijene kvalitetu pa istu nastoje osigurati u svakom segmentu svoga rada. Ističu kako su odavno prepoznali važnost stalnog ulaganja u kvalitetu kao ključnog čimbenika za uspjeh na tržištu i zadobivanje te zadržavanje povjerenja kupaca. Poseban naglasak u Vindiji daje se i tehnologiji koja omogućuje postizanje visoke razine kvalitete finalnog proizvoda, stoga uvjeravaju kako su njihovi pogoni opremljeni najsuvremenijim uređajima. Smatraju kako je, pored kvalitete, vrlo važno pratiti trendove i potrebe potrošača te neprestano nuditi nešto novo. "Tako Vindija u uvjetima gospodarske krize učestalim odobravanjem akcijskih cijena proizvoda i mogućnošću kupnje zbirnih pakiranja proizvoda po akcijskim cijenama izlazi u susret svojim potrošačima. Kada govorimo o zemljama Europske unije, poštivanje zadanih standarda u svim procesima proizvodnje i europski izvozni brojevi preduvjet su za sam ulazak na tržište, a Vindija je po tom pitanju već odavno u Europi", rekli su u toj prehrambenoj kompaniji. Ističu kako su osnova formule za uspjeh, kao i u svakom poslu, uporan rad, marljivost i inovativnost. Upravo su im te značajke, zajedno s spojem tradicionalnog i suvremenog, autentičnim okusima i sljedivošću od polja do stola koju njeguju u svojim proizvodnim procesima, donijele i niz međunarodnih priznanja i certifikata.
Vipnet
Upit smo slali i u Vipnet, a u toj telekomunikacijskoj kompaniji istaknuli su kako su ponosni na činjenicu da su svojim dolaskom značajno uzdrmali postojeće stanje na tržištu telekomunikacija. "Vipnet je od prvog dana ostao vjeran stalnom uvođenju inovacija, bez obzira je li riječ o proizvodima, uslugama, tehnologijama, standardima kvalitete ili odnosu prema zaposlenicima. Osim poslovnog aspekta, važan segment Vipnetovog imidža je i izuzetno razvijen odnos sa zajednicom koja je ukomponirana u svakodnevno poslovanje Vipneta. Putem brojnih sponzorstava i donacija u kulturi, sportu i posebice u razminiranju Vipnet nastoji obuhvatiti sve segmente zajednice u kojoj djeluje", poručuju iz kompanije. Ističu i kako su posebno usmjereni na zelene inicijative i procese koji štite okoliš i prirodne resurse te navode kako je na inicijativu Vipneta i u suradnji sa stručnjacima iz Končara razvijen nagrađivan hibridni sustav eko baznih stanica koje se napajaju obnovljivim izvorima energije kombinirajući energiju sunca, vjetra, vode te gorive članke pri čemu je iskoristivost energije 99,9 posto, a jedini nusproizvod rada ovog sustava je voda. Dodaju kako uspjehu Vipneta pridonose i zaposlenici koje smatraju svojom najvećom vrijednošću. ''Kontinuirano podižemo ljestvicu u procesima upravljanja ljudskim potencijalima što potvrđuje i naš dugogodišnji status top poslodavca. Vipnet svojim zaposlenicima pruža mogućnost da izraze svoju individualnost, ali i da se osjećaju kao dio tima jer istovremeno potičemo i cijenimo timski rad, ali osiguravamo i razvoj pojedinačnih potencijala. Vipnet je prvi počeo razvijati stručnjake u telekomunikacijama i time smo razvili tržište rada u ovom sektoru. Vipnet svojim zaposlenicima nudi niz dodatnih pogodnosti kao što su dodatno zdravstveno osiguranje, wellness i fitness centar unutar prostora tvrtke, ali i prvi korporativni vrtić u Hrvatskoj. "Inovativni smo i uvijek prvi u tehnološkom razvoju i nalaženju odgovora na potrebe korisnika, a u današnjem poslovnom okruženju biti inovativan i ponuditi rješenja i usluge koje olakšavaju svakodnevno poslovanje i pojednostavljuju življenje – znači stvoriti dodatnu konkurentnu prednost", zaključuju u toj kompaniji.
Nestlé
Nestlé je jedna od vodećih prehrambenih tvrtki na svijetu, a smatraju kak su neprestana ulaganja u istraživanje i razvoj njihova ključna prednost. U Nestleu su ponosni na svoju iznimo veliku istraživačko-razvojnu mrežu u prehrambenoj industriji, a koja uključuje 29 istraživačkih razvojnih i tehnoloških centara širom svijeta te preko 5000 zaposlenih u području istraživanja i razvoja. Napominju i kako surađuju s više od 300 vanjskih suradnika, vrhunskim sveučilištima, izumiteljima, malim i velikim poduzećima, partnerima iz industrije, dobavljačima i kupcima. Koliko su im istraživanje i razvoj važni govori i sljedeća činjenica: samo u prošloj godini Nestlé je u istraživanje i razvoj uložio 1,42 milijardi švicarskih franaka. "Poznavanje preferencija potrošača temelj je svih inovacija i renovacija kada je riječ o proizvodima, kao i ambalaži. Jedan od alata koji Nestlé koristi kako bi mogao odgovoriti na potrebe i želje svojih potrošača test je kojim se istražuju preferencije i ukusi potrošača. Istraživanjima se dobivaju relevantne informacije i smjernice za poboljšanje proizvoda u pogledu senzorskih karakteristika", rekli su nam te dodali kako razvijaju sustav komunikacije i informiranja o brandovima koji pomaže potrošačima u donošenju informiranih odluka kada je riječ o prehrani. Kao odgovor prehrambene industrije u ovim turbulentnim vremenima za gospodarstvo Nestle je pokrenuo inicijativu čiji je cilj potrošačima nižeg životnog standarda učiniti dostupnima hranjive proizvode koji zadovoljavaju visoke standarde kvalitete, nudeći ih po prihvatljivijim cijenama.
Ina
I za kraj, savjeti iz najveće hrvatske naftne kompanije. U Ini navode kako su posvećeni stalnom unaprjeđenju svojih poslovnih procesa i kvalitete proizvoda i usluga, čime nastoje zadovoljiti zahtjevne kriterije tržišne učinkovitosti. "Kao naftna kompanija koja posluje u stalno promjenjivom i nepredvidljivom okruženju, INA uspješnost svojih projekata osigurava zahvaljujući neprestanom usavršavanju tehnologije i metodologije te ekspertizi svojih stručnjaka. Zahvaljujući tome, kompanija je unatoč globalnoj ekonomskoj krizi i izazovima specifičnima za naftnu industriju zadržala vodeću ulogu u nacionalnom gospodarstvu te nastavila sa svojim istraživačkim i razvojnim aktivnostima, čime je i osnažila tržišnu prisutnost. Također, INA svoju poslovnu i financijsku snagu koristi i za pružanje podrške specifičnim potrebama lokalnih zajednica te je pouzdan partner u brojnim humanitarnim, kulturnim, edukacijskim, ekološkim, sportskim, zdravstvenim i znanstvenim projektima", poručili su iz te naftne kompanije. Navode i kako dugoročnu vrijednost za sve dionike povećavaju kroz poslovanje u skladu s načelima održivog razvoja, odnosno uravnoteženoj integraciji gospodarskih, ekoloških i društvenih čimbenika u svakodnevnom poslovanju. Smatraju kako se njihovi rezultati temelje na kontinuiranim ulaganjima i stvaranju vrijednosti za dioničare, zatim plodnom partnerstvu s lokalnim zajednicama te posvećenosti menadžmenta daljnjem poboljšanju učinkovitosti kao dodatnog doprinosa dugoročnoj financijskoj stabilnosti i profitabilnosti tvrtke. "U nadolazećim godinama, INA ostaje predana daljnjem razvoju tvrtke kako bi rasla i ostala snažan pokretač hrvatskog gospodarstva", rekli su u toj kompaniji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.@zeko_ma, bravo, baš sam si i ja mislio nešto slično, ovakvi tekstovi ne mogu pomoći malim i srednjim poduzetnicima.
Izaberite manje poznate uspješne tvrtke koje su uvele neke inovacije u posebnosti u poslovanje zbog čeka se ističu te uspjevaju na konkurentnom, teškom tržištu.
Evo što uspješne tvrtke u Hrvatskoj savjetuju mladim poduzetnicima:
1. probajte se ukrcati u posao gdje ćete biti monopolisti (INA, KONZUM) ili gdje ima jedan ozbiljan konkurent (VIPNET, VINDIJA) s kojim ćete se dogovoriti oko cijena
2. ako niste monopolist, budite ogromna strana kompanija (NESTLE, TELE2, P&G…) koja može sredstva gubiti godinama na reklamiranje (ispiranje mozga potrošača) i tako pregaziti male domaće konkurente i onda ćete zauzeti tržište
3. ako ste se uspjeli svrstati u točku 1. ili 2., da bi nastavili biti uspješni, obavezno je ucijeniti dobavljače s popriličnom odgodom plaćanja, neki će u međuvremenu i propasti pa im nećete niti morati platiti, a s nekima ćete moći kompenzirati kad ih dovedete do ruba
4. i za kraj, ukoliko vam ipak posao ne ide kako ste očekivali, pobrinite se da imate ogromnu količinu radnika kako bi mogli sa otpuštanjem radnika ucjenjivati državu oko plaćanja poreza (ako platimo, 1000 radnika ide na ulicu) koje ste već godinama dužni 🙂
Uključite se u raspravu