U poslovnim prostorima zagrebačkog Green Golda uz pokroviteljstvo Ministarstva poduzetništva i obrta RH te podršku predsjednika Republike Hrvatske Ive Josipovića u Zagrebu je danas održana dugo iščekivana konferencija Geeks on a plane (GOAP). Osim političke podrške, konferenciju su organizacijski podržali i Zagrebački Inkubator Poduzetništva (ZIP), Farmeron, Netokracija te Hrvatska mreža poslovnih anđela CRANE.
Svi hrvatski ‘geekovi’ tako su danas konačno došli na svoje te predstavili svoje iznimno kvalitetne startupove, od kojih neki doista oduševljavaju kreativnošću, potencijalnim investitorima i glavnoj zvijezdi ove konferencije, Daveu McClure. McClure je vođa istaknutog američkog startup akceleratora 500 Startups. Podsjetimo, nakon poziva hrvatskog predsjednika putem Facebooka te ministra poduzetništva i obrta Gordana Marasa putem Twittera utjecajnom američkom investitoru Daveu McClureu da u sklopu istočnoeuropske turneje Geeks on a Plane posjeti i Zagreb, u lipnju je obznanjeno da će McClure prilikom svoje turneje navratiti i u našu metropolu. Od tog trenutka, svi mladi hrvatski poduzetnici marljivo su radili na svojim idejama i startupovima kako bi ih izbrusili do savršenstva te predstavili samom McClureu, ali i ostalim potencijalnim investitorima. Konferencija je okupila oko 350 sudionika, od kojih je većina predstavnika startup projekata iz Hrvatske i regije.
>>> GOAP: Maras očekuje ulaganje američkih investitora već danas
Uvodno predavanje na samom početku konferencije održao je ministar Maras koji je istaknuo kako je Hrvatska neotkriveno, odnosno neistraženo područje za investitore, a ima velikih potencijala u sektoru visoke tehnologije. Naglasio je i kako svi startupovi već imaju vladinu podršku, a u budućnosti žele udvostručiti financijski iznos koji se ulaže u razvoj startupova. Najavio je i osnivanje poduzetničkog inkubatora namijenjenog startupovima te dodao kako Hrvatska ima vrlo educirane ljude, koji se ni u kom slučaju ne bi smjeli zapostaviti.
Nakon ministra, na red je došlo predavanje koje su svi očekivali. Dave McClure bio je spreman za nastup te je održao predavanje, nimalo nalik uštogljenim govorima na kakve su Hrvati navikli. Njegovo je predavanje ponajprije bilo namijenjeno mladim ljudima, nositeljima startup projekata.
McClure je podijelio neke vrijedne savjete te naglasio što je važno, a što nevažno prilikom osnivanja poduzeća i privlačenja investitora. Mladim je poduzetnicima dao malu edukaciju o marketingu te naglasio ono što bi svi već trebali znati: potrošač, odnosno klijent je u centru svega, on je najvažniji. Vođa američkog startup akceleratora rekao je kako se svijet danas nalazi u razdoblju ‘geek renesanse’ jer se suočava sa tehnološkim, financijskim, društvenim i globalnim inovacijama. Danas imamo bum platformi koje prije pet godina nisu postojale, a za neke u prošlosti nismo mogli ni zamisliti da će postojati. Internetska se tehnologija doživljava iznimno dinamičan razvoj, a to pred društvo nameće nove izazove.
McClure je rekao kako većina ljudi ima krive predodžbe o marketingu te se on u velikoj većini slučajeva sagledava u negativnom kontekstu, što je sasvim pogrešno, smatra. Naime, marketing je taj koji omogućava pristup korisnicima, a poduzeće bez marketinga može se pozdraviti sa svojim opstankom. Navodi kako marketing zapravo objedinjuje kvalitetu, koja kod korisnika budi emocije i potiče ga na akciju, te kvantitetu koja mjeri rezultate postignutog. Osim marketinga, važni su i dobar dizajn i distribucija. Naglasio je važnost metrike, odnosno postignutih rezultata, a neke od mjera su broj registriranih korisnika, klikovi, e-mailovi, povratne informacije i sl.
Osnivačima startupova rekao je kako se moraju fokusirati na proizvod i tržište, a njihov startup mora biti provediv i jednostavan. Opet se osvrnuo na potrošače i naglasio kako je potrebno otkriti potrošače i njihove želje i potrebe te pronaći određenu tržišnu nišu, koju još nitko nije otkrio. Da bi se ostvario rast, potrebno je tragati za biznisom, smatra McClure.
Predstavio je i svoj tzv. ‘AARRR’ (acquisition, activation, retention, referral) model. Suština tog modela svodi se na to da najprije treba privući korisnika, stvoriti kod njega pozitivno iskustvo, natjerati ga da se vrati te da proširi informaciju. Smatra kako je fokus iznimno bitan pa je potrebno fokusirati se na nekoliko ključnih metrika. Vrlo je važno stvoriti tzv. ‘win-win’ situaciju u kojoj imamo zadovoljne korisnike i profitabilan biznis. Da bi se to realiziralo, potrebno je definirati korisnike i vrijednost, odrediti prioritete te konstantno povećavati stvorenu vrijednost kako bi korisnici bili zadovoljni.
Na samom je kraju još jednom naglasio koliko je bitan fokus, odnosno pronalazak jedne jedinstvene vrijednosti koju će korisnici voljeti. Zanimljivo je i to da McClure smatra da je dobro ako korisnici mrze vaš proizvod, u svakom slučaju to je bolje nego da su ravnodušni. Ako mrze proizvod jer znači da su reagirali i dali određenu povratnu informaciju, pa makar ona bila negativna. Mladim je poduzetnicima rekao kako ne moraju strahovati od neuspjeha jer ionako nitko ne zna da postoje što im daje prostor da svaki dan krenu iznova jer smatra kako je danas najbolje vrijeme za pokretanje startupa. Cijene izrade su niske, vrlo je lako i jeftino distribuirati sadržaj, a društveni servisi uvelike olakšavaju širenje priče o startupu.
Nakon McClureovog inspirativnog predavanja na red je došlo predstavljanje 20 najperspektivnijih startupova koji svi redom ciljaju na globalno tržište. Mladi su se timovi uspješno predstavili potencijalnim investitorima te svojim kvalitetnim i inovativnim projektima nastojali privući njihovu pažnju. Jedan od glavnih ciljeva mladih poduzetnika bio je zainteresirati investitore kako bi im detaljnije mogli predstaviti svoje projekte te pokrenuti pregovore o ulaganju u njihove projekte. Prvi hrvatski električni automobil, aplikacija za analizu nogometnih utakmica, aplikacija za upravljanje veterinarskom ordinacijom, potom aplikacija za web i mobilnu organizaciju vjenčanja samo su neki od inovativnih projekata predstavljenih na današnjoj konferenciji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu