Susan Danger, izvršna direktorica Američke gospodarske komore za Europsku uniju (AmCham EU), od 19. do 21. rujna sudjeluje u Dubrovniku na godišnjem sastanku udruženja AmChams u Europi. U intervjuu za Poslovni dnevnik govori o perspektivama koje Hrvatskoj pruža ulazak u Europsku uniju (EU), o tome kako američke kompanije doživljavaju Stari kontinent te o najavljenoj fiskalnoj konsolidaciji na razini EU.
Bliže se američki predsjednički izbori. Što će oni značiti za Europu i američke poslovne pothvate u inozemstvu?
Bez obzira na to tko pobijedi na izborima, Sjedinjene Države ostat će najveći i najvažniji trgovinski partner EU jer su te dvije tvorevine jedna drugoj primarni izvor izravnih stranih ulaganja. Zapravo, Kina je tek 12. po redu odredište američkih izravnih stranih ulaganja, iza ukupno sedam država EU. EU i SAD moraju nastaviti surađivati ne bi li zajamčile napredak transatlantskoga gospodarstva. S tim ciljem EU i SAD pregovaraju o sporazumu prema kojemu bi se uklonile sve tarife i ostale trgovinske prepreke, što bi se moglo pokazati kao adrenalinska injekcija za oba gospodarstva. Prva izvješća o razvoju pregovora imat ćemo potkraj ove godine.
Kakvo je stajalište AmChama o strategiji gospodarske i monetarne unije EU?
AmCham EU podržava institucije EU i članice eurozone u nastojanjima da razviju dugoročnu strategiju za ekonomsku i monetarnu uniju. Pozdravljamo najnovije prijedloge EK o jedinstvenom mehanizmu za nadzor banaka. Članovi organizacije AmCham EU traže od političara da tijekom razvoja novog režima pripaze poštuje li on četiri ključna načela, a to su: visokokvalitetan nadzor; očuvanje i produbljivanje jedinstvenog tržišta unutar EU; doprinos globalnoj konvergenciji po pitanju financijskog nadzora i regulacije te doprinos vraćanju povjerenja u eurozonu. Tijekom uspostave sustava kojim će se zajamčiti stabilnost bankarskog sektora u eurozoni ne smijemo zaboraviti potrebu nastavka razvoja jedinstvenog tržišta EU za financijske usluge, dovršenja reformi kao i njegovanja globalne konvergencije prema visokim regulacijskim standardima. Uspostava novog režima sjajna je prilika za ispunjenje tih ciljeva.
Koje zemlje u EU biste istaknuli kao najzanimljivije američkim tvrtkama?
Sjedinjene Države i Europa jedna drugoj su najvažnije inozemno komercijalno tržište. Transatlantska trgovina godišnje doseže vrijednost od oko pet bilijuna dolara ukupne komercijalne kupoprodaje, a u sve to je uključeno 15 milijuna zaposlenika s obje strane Atlantskoga oceana. Unatoč fiskalnim i strukturnim izazovima pred kojima se Europa nalazi, američke tvrtke i dalje su joj posvećene te zainteresirane za ovaj kontinent. Tijekom prošlog desetljeća pet se od vodećih 10 inozemnih tržišta za američka ulaganja nalazilo upravo u Europi. Nizozemska je na prvom mjestu, a slijede V. Britanija i Irska. Njemačka je bila osma, a Francuska 13. Velika Britanija tradicionalna je izvozna platforma za američke tvrtke s koje se one šire na europsko tržište. No, s produbljivanjem jedinstvenog tržišta EU, uvođenjem eura i proširenjem tvrtke su počele izravno ulagati u europski kontinent. Širenje europske mreže i komercijalne infrastrukture također je preusmjerilo europsko gospodarstvo prema istoku.
Američkim tvrtkama savjetuje se ulaganje u Europu jer ona predstavlja vrata prema velikim tržištima poput Rusije, Bliskoga istoka i Afrike.
Te zemlje na europskoj periferiji proizvode i izvoze više dobara od Kine, a i potrošačka potražnja je visoka. Primjerice, 2010. količina uvozne robe bila je 60 posto veća od ukupna kineskog uvoza, čak veća i od uvoza SAD-a. Stoga uporište u Europi američkim tvrtkama osigurava prednost kada je riječ o neposrednom pristupu tim susjednim tržištima.
S obzirom na velike razlike između sjevera i juga Europe, je li američkim tvrtkama pametnije pričekati s ulaganjima u EU ili je ovo pravi trenutak?
Unatoč krizi, koja je nepovoljno utjecala osobito na južnoeuropske države, američke tvrtke i dalje vjeruju u gospodarski potencijal svih europskih zemalja. Gospodarski su se uvjeti kad je riječ o transatlantskoj ekonomiji znatno poboljšali. Povjerenje potrošača je ojačalo, kao i povjerenje poslovnog svijeta, a i povećala se globalna trgovina. Velik broj europskih država mora provesti fiskalnu konsolidaciju i strukturne reforme koje će pomoći otvaranju radnih mjesta. Američke tvrtke posvećene su europskoj ekonomiji te podupiru trajne napore usmjerene na vraćanje rasta i stabilnosti.
Dogodine će Hrvatska postati punopravna članica EU. Je li presmiono očekivati da će to automatski privući ulaganja u našu zemlju?
Hrvatsko članstvo u EU veliko je postignuće. Pridružujete se jednom od najvažnijih trgovinskih blokova u svijetu. Američke tvrtke u EU najviše privlači jedinstveno tržište robe i usluga. Proširenjem EU povećalo se jedinstveno tržište, a sve članice lakše su se integrirale u glavne tokove transatlantskih transakcija. Trgovinske veze sa zrelijim europskim tržištima potaknule su jači rast u središnjoj i istočnoj Europi. Američke tvrtke sve više ulažu upravo u države središnje i istočne Europe, a i Hrvatska će vrlo vjerojatno požnjeti slične gospodarske koristi. Kako bi pridonijela promicanju ulaganja, Hrvatska bi se trebala usredotočiti na mjere koje olakšavaju poslovanje i potiču održiva izravna strana ulaganja.
Vjeruju u ponovni rast EU
Razmatraju li neke američke tvrtke odlazak iz EU?
Iako teška gospodarska vremena zahtijevaju štednju, uvjereni smo da većina američkih poduzeća prepoznaje prednosti poslovanja u Europi. Povijest nas uči da je gospodarska uspješnost ciklična. Uzmimo Island kao primjer: premda se našao na rubu propasti, vratio se jači nego ikada. Iako ne smijemo podcjenjivati rizike pred Europom, vjerujemo da će se u nju uskoro vratiti punokrvni rast. Brojna su europska gospodarstva i dalje među najkonkurentnijima na svijetu. Bez obzira na teška vremena, mislim da američka poduzeća neće napustiti EU.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu