Zagrebački iSTUDIO zasigurno je najveća i najuspješnija agencija za društvene mreže na području naše regije, a u intervjuu za Poslovni.hr otkrivaju odakle ideja o osnivanju poduzeća, s kojim su se sve problemima susreli prilikom njegova pokretanja, koji su im planovi za budućnost, kao i kakvi su idealni zaposlenici koje traže.
Daniel Ackermann, CSO i suosnivač iSTUDIO-a
O tim i svim ostalim detaljima razgovarali smo s osnivačima iSTUDIO-a, Danielom Ackermannom i Tomislavom Grubišićem.
1. Kako je krenula priča o iSTUDIO-u?
Priča je krenula još dosta davno odnosno kada smo bili u srednjoj školi te smo radili web stranice za klijente. Radili smo uistinu napredne sustave koje smo, s obzirom na naše godine, i dobro naplatili. Za vrijeme fakulteta, zaključili smo da ne želimo više toliko raditi napredne sustave za druge, već da želimo to znanje i iskustvo koje smo stekli koristiti za naše projekte. Tako smo napravili daj5.com – studentski forum koji je okupljao studente svih fakulteta. Imali smo dobar proizvod, ali u početku su studenti slabo znali za naš projekt te smo morali napraviti promociju. Probali smo dijeliti letke, lijepiti plakate, kupiti google adwords, slati newsletter, čak i organizirati evente. No sve je to bilo preskupo za naš skromni studentski budžet, a rezultat su bili nezamjetni. Jednog dana smo nagovorili administratoricu grupe “EFZG Zagreb” na Facebooku koja je imala 3000 članova da pošalje svim članovima poruku kako smo napravili super forum i da ga moraju isprobati. To jedno slanje poruke je dovelo do ogromnih rezultata. U samo 10 minuta, stiglo nam je 150 ljudi što je bio najveći rekord ikada. Čak nam je srušilo server. Kroz 24 sata nam je došlo čak 1500 ljudi sa te grupe. Ovo je bilo besplatno, a daleko brže i efikasnije od bilo čega drugog što smo dotad isprobali. Tako smo prepoznali moć Facebooka i sve više ga počeli koristiti za naše potrebe. Primijetili smo da nitko u Hrvatskoj Facebook ne koristi na taj način, što nam je bilo nevjerojatno, a čak niti u svijetu nismo uspijevali naći dobre primjere na koje bi se ugledali. Bili smo u situaciji da smo otkrili najjači medij u Hrvatskoj, a nitko ga nije koristio na taj način te smo tu uvidjeli veliki potencijal i tako smo otvorili iSTUDIO. Bili smo mladi, bez ikakvog zaleđa i kredibiliteta i nije bilo lako ponuditi ikom nešto toliko novo, zapravo je graničilo sa ludošću. Uskoro smo počeli razgovarati s prvim poznanicima kojima smo sakupili hrabrosti ispričati što radimo i brzo smo dobili prve klijente. Dalje je već bilo lakše. Rezultati su govorili sami za sebe te smo dobivali preporuke za dalje.
2. Pokrenuli ste biznis u samom jeku krize i postali tržišni lider na području marketinga na društvenim mrežama, kako ste uspjeli?
Zapravo je naša velika prednost što smo nastali u recesiji i ne poznajemo bolja vremena. Naučili smo poslovati u najgorim trenucima kada klijenti nemaju budžete, kada klijenti ne plaćaju redovito, kada neki i odlaze u stečaj i naučili smo biti spremni na sve. Razlog zašto smo mi rasli, dok su drugi padali, najviše leži u kvaliteti usluge i rezultatima. U vrijeme recesije, marketinški budžeti su bili značajnije smanjivani. Kompanije su morale pronaći alternative koje su jeftinije od tradicionalnog marketinga, a k tome efikasnije. Mi smo pronašli uslugu koja je bila mnogo jeftinija od tradicionalnih kanala, a izuzetno moćna. Klijenti s kojima smo počeli surađivati su to prepoznali i većina njih je još uvijek s nama. Oni su nas preporučivali dalje te smo postepeno izgradili svoju listu klijenata koju čine top kompanije u Hrvatskoj i šire i na koju smo jako ponosni.
3. S kojim ste se barijerama susretali prilikom pokretanja i razvoja poslovanja? Da li su postojale neke predrasude poslovnih partnera s obzirom na to da ste svi vrlo mladi?
Imali smo 2 problema: U to vrijeme skoro nitko još nije koristio Facebook za oglašavanje. Ne samo u Hrvatskoj već i u svijetu. Kada bi potencijalnim klijentima spomenuli Facebook oglašavanje, njihov komentar bi bio da je to mjesto za klince, a ne za oglašavanje. Nisu shvaćali da je već tada Facebook brojao stotine milijuna aktivnih korisnika i da oglašivači trebaju biti tamo gdje su i korisnici.
Drugi problem je bio taj što smo obojica smo tada imali 23 godine bez poznanstava i bez neke adekvatne pozadine. Vrlo brzo smo se susreli u razgovorima s značajnim ljudima o kojima smo čitali po novinama i nije nam bilo baš svejedno. S jedne strane direktori marketinga, s druge strane dva studenta. Koji puta nisu odmah imali povjerenja u nas, no super rezultatima koje smo postizali ipak smo ih uspjeli pridobiti.
Tomislav Grubišić, CTO i suosnivač iSTUDIO-a
4. Koliko tvrtka danas ima zaposlenika? Jeste li zadovoljni njima?
Kada bi prebrojali sve koji su s nama puno radno vrijeme, bilo bi nas oko 30. Trenutno smo u novoj ekspanziji tako da trenutno zapošljavamo dvije nove osobe, a uskoro planiramo još. Jako kvalitetni ljudi nam se prijavljuju na natječaje tako da imamo mogućnost izabrati najbolje ljude za naš tim. Mnogi nas uistinu oduševljavaju svojom darovitošću i talentom. Često nam se dogodi i da imamo toliko kvalitetne prijave da bi najradije zaposlili sve, no naprosto ne možemo… Odlično je da u Hrvatskoj imamo tako kvalitetne ljude. Sada kada su mnogi već dulje s nama, mislim da stvarno možemo biti zadovoljni našim zaposlenicima, njihovim razvojem i rezultatima. Imamo super tim i priliku postići još mnogo jače stvari.
5. Kakav mora biti profil zaposlenika koji bi se uklopio u vašu tvrtku?
Trenutno preferiramo mlađe ljude do 35 godina. Područje kojim se bavimo je jako novo i, na žalost, malo ljudi ima iskustva u tom području pa često, koga god da zaposlimo, osoba će morati proći dulji trening. Zato nam mnogo više odgovaraju mlađi koji će brže moći savladati materiju i početi raditi maksimalno kvalitetan posao. Kod zaposlenih nam je također jako bitan entuzijazam i stvarna želja da se nešto napravi. Mi kao firma nikada ne spavamo. Imamo 1000 ideja i projekata, stalno radimo nešto novo kako bi svi zajedno napredovali. Jako smo dinamični i iz mjeseca u mjesec se mijenjamo i razvijamo, kako firma i tako i mi kao pojedinci. Želimo da i naši zaposleni imaju isti žar i želju da naprave nešto što u Hrvatskoj još nije bilo viđeno.
6. U travnju je objavljena i vijest o tome kako ste primljeni u Facebookovo elitno društvo, odnosno Facebook vas je uvrstio u top 200 agencija. Što to znači za vas i vaše poslovanje, koje benefite time ostvarujete?
Glavna stvar za nas je da smo kroz prijavu u njihov Facebook Preferred marketing Developers program, a zatim i prihvaćanje u isti, potvrdili sebi i svima da radimo posao na najvišim standardima koje Facebook postavlja. Radimo već 3 godine jako puno kampanja. Imamo super rezultate i zadovoljne klijente. No ovo je ipak kruna našeg rada, i to kao prva agencija u regiji. Stavili su našu agenciju od 30 ljudi uz bok gigantima i s po 200 zaposlenih i milijunima investicija iza sebe. Samo agencije iz 30 zemlja su ušle u ovaj program i velik je prestiž da je Hrvatska među njima. Ulaskom u program dobivamo svakako i mnoge beneficije. Imamo pristup zatvorenim edukacijama, posebno za Facebook preferred marketing developere, obavještavaju nas prije ostalih o novostima koje dolaze, imamo prilike testirati nove proizvode sa našim klijentima prije bilo koga drugoga i imamo mnogo bolji support u Facebooku u slučaju bilo kakvih pitanja ili problema. Također, imamo prilike ostvariti dobar kontakt s ostalim agencijama poput naše diljem svijeta.
7. Koliko brendova se danas nalazi pod okriljem vaše tvrtke kojima vodite Facebook fanpage?
Ukupno smo radili kampanje za nekoliko stotina jakih brendova na projektnoj razini. Na dnevnoj razini radimo sa njih oko 50.
8. Poslujete s mnogim „velikim“ klijentima a Jutarnji list, Bipa, Tisak i Konzum samo su neki od njih. Kako dolazite do klijenata? Da li vi prvi stupate u kontakt ili se oni javljaju vama?
Više se oni nama javljaju. Od početka firme pa do danas, uvijek smo imali mnogo više posla nego smo ga mogli odraditi. Postojeći klijenti bi većinom bili jako zadovoljni i širili obujam suradnje, a novi bi sami dolazili preko preporuke. Tako da nikada nismo imali pravu aktivnu prodaju.
9. Što mislite kako će se marketing društvenih medija razvijati u budućnosti?
Društvene mreže su konačno zauzele određeno mjesto u marketingu. No to je još uvijek premalo i očekujemo daljnji rast promocije na društvenim mrežama. Većini naših klijenata je budžet za društvene mreže za 2012. godinu rastao, što ide u prilog rastu potražnje. Što se tiče promocije na društvenim mrežama, ona će se zasigurno mijenjati. Sve više i više dolaze do izražaja integrirane kampanje, odmicanje od malih kratkotrajnih kampanja prema stvarnom kontinuiranom komuniciranju s potrošačima te pravih mjerenja i računanja ROIa. Više neće biti dovoljno objaviti samo status i kupiti adse, trebati će napraviti mnogo širu priču koja uključuje i komunikacijsku strategiju, samu komunikaciju, oglašavanje i produkciju te sve to mjeriti i vrednovati. To je pristup koji mi već sada radimo sa našim klijentima i za koji smatramo da je jedini ispravan.
10. Koliko je na hrvatskom tržištu jak marketing društvenih medija, ali i digitalni marketing uopće? Jesu li naše tvrtke spremne razmišljati „izvan kutije“ ili ih većina još uvijek najviše vjeruje u tradicionalne marketinške oblike?
Što se tiče promocije na društvenim mrežama, Hrvatska je zapravo daleko najrazvijenija u cijeloj regiji i čak spada u među najrazvijenije zemlje u Europi. Ovo nam je velika prednost i potencijal jer omogućuje našim agencijama da budu jako konkurentne na svjetskom tržištu. No to što je Hrvatska dosta razvijena, ne znači da smo završili posao, dapače. Postoji još jako puno posla pred nama. Npr. neke industrije još uvijek uopće nisu isprobale Facebook, neke su probale, ali bez jasnih ciljeva i strategije, pa su na kraju ostale bez rezultata. Rijetko koja kompanija u Hrvatskoj je u potpunosti iskoristila potencijal društvenih mreža. Kada se susretnemo s novim klijentima, još uvijek većina nema gotovo nikakvog znanja što i kako možemo napraviti na Facebooku. Što se tiče digitalnog marketinga, tu također ima mnogo prostora za razvoj. Postotak marketinškog budžeta koji odlazi na promociju na internetu je još uvijek mnogo manji od zapadnih zemlja. Čini nam se da je glavni problem needuciranost agencija i klijenata koji imaju strah od digitalnog marketinga te određenu odbojnost što je krivo jer propuštaju ogromnu priliku za performanse i unaprjeđenje poslovanja. Oni s kojima smo to radili, imaju konkretne rezultate ROI-ja i utjecaja na poslovanje.
11. Iz vaše su tvrtke proizašli i Socialnumbers i Mediatoolkit. Čemu zapravo služe ti “proizvodi”, kome su namijenjeni i koliko se koriste u Hrvatskoj?
Socialnumbers je javni statistički alat koji prikazuje rezultate bilo koje Facebook stranice na svijetu. Moguće je vidjeti koja stranica radi dobro posao, koja ne. Koji segment je dobar, a koji nije. Moguće je uspoređivati stranice, vidjeti koja agencija stoji iza stranice itd. Alat je namijenjen ljudima iz agencija i kompanija koji žele analizirati uspješnost svojih stranica.
Mediatoolkit je alat predviđen prvenstveno za medije, analizira cijeli web i pokazuje što je trenutno najzanimljivije na internetu. Tako pomaže pokazati koje su zanimljive teme, o čemu bi trebalo pisati te tako povećati kvalitetu sadržaja pa i posjećenost.
Oba proizvoda su namijenjena svjetskom tržištu i ne guramo ih previše u Hrvatskoj već više prema zapadnoj Europi. Za sada smo jako zadovoljni rezultatima i brojem ljudi koji ih koriste, ali tek smo na početku i želimo od njih napraviti svjetske zvijezde
12. Nedavno je lansiran novi proizvod – Socialpuzzle. O čemu se tu točno radi?
Kako radimo sa jako puno klijenata, često smo se počeli susretati sa sličnim upitima te smo se zatekli da moramo raditi sličnu stvar više puta ispočetka što nam nije imalo smisla. Iz tog razloga odlučili smo napraviti kolekciju gotovih generičkih aplikacija koje ćemo moći prodavati po mnogo manjoj cijeni, a na još višoj razini mogućnosti nego što smo to prvotno radili za klijente. Tu kolekciju aplikacija smo staviti na socialpuzzle.com gdje bilo tko može doći, izabrati si aplikaciju koja mu treba i za mali trošak ju početi koristiti. Klijent dobiva naprednije i jeftinije rješenje, koje može biti spremno unutar 10 min.
13. U kojim sve zemljama iSTUDIO danas djeluje? Nedavno ste krenuli s poslovanjem u Srbiji, kako ste zadovoljni tamošnjim poslovanjem? Da li uskoro namjeravate otvoriti podružnicu u još nekoj od zemalja regije?
Trenutno imamo 2 podružnice (Hrvatska i Bosna i Hercegovina) dok je Srbija pokrenuta, no još uvijek čekamo nekoliko logističkih procesa da se završe. Sa rezultatima podružnica smo jako zadovoljni te smatramo da nam je to vrlo dobar put. Ovime smo omogućili da klijenti ne moraju za svako tržište tražiti posebnu agenciju nego da mogu dobiti sve na jednom mjestu. Na jednom mjestu ćemo napraviti maksimalno kvalitetnu strategiju, kompletnu produkciju svega i kasnije lansirati proizvod, ne samo u jednoj zemlji, već u većem broju zemalja. Na taj način klijent dobiva mnogo kvalitetniju uslugu, a za manje novce. To nam je velika prednost jer druge specijalizirane agencije nemaju podružnice u više zemalja. Trenutno razmatramo mogućnosti otvaranja novih podružnica no u kojim zemljama, ne možemo reći. Također, osim podružnica, razvijamo mrežu partnera po cijelom svijetu te ih sada brojimo preko 20. Cilj nam je napraviti mrežu izuzetno kvalitetnih agencija preko kojih možemo ponuditi uslugu ne samo u našoj regiji, već u cijeloj Europi ili svijetu. Ovakvu mrežu specijaliziranih agencija i partnera ima rijetko koja agencija u svijetu, pa možda čak niti jedna te nam je ovo još jedna beneficija naspram konkurencije. Cilj nam je da za bilo kojeg klijenta možemo ponuditi usluge u 1, 5, ili 50 zemlja svijeta.
14. Možete li reći gdje su ljudi „najovisniji“ o Facebooku? Što je sa situacijom u našoj regiji? Provode li Hrvati više vremena na Facebooku nego Srbi?
Najaktivnija zemlja regije definitivno je Srbija. U Srbiji postoji preko 3 000 000 aktivnih Facebook računa. Ako je populacija Srbije samo 7.2 milijuna, to znači da je doseg Facebooka 40 %. U drugim zemljama je oko 30 %.
15. Kakvi su vam planovi za budućnost? Da li nam spremate neke novitete?
Radimo na jako puno projekata i vjerujemo da tek sada dolazi pravi period za nas. 2011. godina je bila jako važna za nas, no 2012. će biti još važnija. U fokusu nam je internacionalizacija i ekspanzija prema zapadnim tržištima, a razmatramo i neke mogućnosti na istoku. Smatramo da sada imamo pravi miks usluga i proizvoda, dovoljno znanja i iskustva, i mnogo benefita naspram konkurencije u drugim državama. Uz to smo i jeftiniji od zapadnih agencija. Ovo su nam veliki benefiti i želimo ih što bolje iskoristiti i napraviti priču ne više na razini regije, već na razini Europe i cijelog svijeta.
16. I za kraj, savjet mladim poduzetnicima? Postoji li neki recept za uspjeh?
Na žalost ne postoji. Potrebno je doći do neke ideje, idealno do ideje koja stvarno rješava neki problem ljudima. Potrebno je biti spreman na rad i odricanje te imati strpljenja. To je najbitnije. Krenuti u projekt i raditi na njemu od jutra do sutra sve dok se projekt ne završi. Poduzetništvo je jako teško i stresno, no ukoliko projekt uspije, to će biti nešto jako vrijedno. Ako razmišljate o poduzetništvu, krenite. Ako i ne uspijete, biti će vam to odlično iskustvo u kojem ćete jako puno naučiti i vrijediti mnogo više.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu