U okrutnom svijetu internetske trgovine, trgovci se moraju poslužiti svim raspoloživim sredstvima kako bi prodali svoje proizvode. Neki se veličaju tako što anonimno objavljuju pohvalne recenzije o svojim proizvodima, ali postoji i jednostavniji pristup.
Neki kupcima nude povrat novca u zamjenu za povoljnu recenziju. Kad je VIP Deals krajem prosinca ukinuo popust za kožnu futrolu Vipertek za Kindle Fire, koja se prodaje na stranici Amazon.com, stotine je recenzenata futrolu proglasilo remek-djelom vrijednim pet zvjezdica. I dok kolektivna mudrost mase istiskuje tradicionalno oglašavanje, užurbani mehanizam etrgovine pothranjuju povoljne recenzije. Situacija s tvrtkom VIP Deals odraz je važnosti koju trgovci pridaju takvom obliku korisničke procjene te mjere do koje su spremni ići da bi pobijedili. Lažne recenzije privukle su pozornost nadzornih tijela. “Oglašavanje u obliku iskrene korisničke recenzije stari je problem, ali sad se pojavio u drukčijem obliku”, kaže Mary Engle, direktorica odjela oglašavanja Komisije za saveznu trgovinu. “Jako smo zabrinuti.” Znanstvenici poput Binga Liua, profesora računarstva sa Sveučilišta u Illinoisu, također su zamijetili takav trend te nastoje osmisliti matematičke modele za sustavno razotkrivanje lažnog promicanja proizvoda. “Sve više ljudi ovisi o recenzijama kad nešto žele kupiti ili nekamo žele otići pa je poticaj za lažiranjem mišljenja sve veći”, kaže Liu. “Riječ je o vrlo jeftinu obliku marketinga.” Do kraja siječnja čak 310 od ukupno 335 recenzija za crnu kožnu futrolu Vipertek imalo je pet zvjezdica. Pohvale su se činile iskrenima, uz tek poneku indiskreciju. “Dao bih joj četiri zvjezdice umjesto pet da ponuda nije stigla”, iskreno je napisao jedan muškarac. Tvrtka VIP Deals odbija optužbe da je korisnicima potajno davala ponude ako napišu povoljne recenzije. “Niste uopće u pravu”, napisala nam je predstavnica Monica. Međutim, nakon razgovora s troje kupaca jasno je da je ponuda bila izravna. Kad su tražili zaštitnu futrolu za novi Kindle Fire, stigla im je ponuda: na VIP-ovoj stranici futrola se prodaje za manje od 10 dolara plus troškovi slanja (službena je cijena bila 59,99 dolara).
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu