Ako je vjerovati objavama svjetskih medija koji se pozivaju na pouzdane, ali neimenovane izvore, glavnu riječ u skorašnjoj inicijalnoj javnoj ponudi društvene mreže Facebook vodit će američka banka Morgan Stanley. Pokažu li se neslužbene informacije istinitima, to će značiti da je prema mnogima favorizirani Goldman Sachs ipak izgubio vodeću ulogu u jednom od najočekivanijih burzovnih debija u povijesti, čiji je početak najavljivan za srijedu kada se očekivalo da će Mark Zuckerberg i njegov tim američkoj komisiji za vrijednosne papire predati svu potrebnu dokumentaciju, što do zaključenja broja nije bilo potvrđeno. O toj instituciji ovisi i kada će Facebook konačno izlistati dionice, a kako komisiji treba između tri do četiri mjeseca da razmotri prospekt za izlazak na burzu, spominje se svibanj iako bi se sve moglo odužiti zatraži li komisija dopunu dokumentacije.
Dovoljno velik kolač
Što se bankara tiče, kako navodi Bloomberg, Morgan Stanley neće jedini “omastiti brk” jer će u prodaji dionica pomagati i JPMorgan Chase kao drugi najvažniji igrač, a tek potom Goldman, Barclays i Bank of America. Prema procjenama pojedinih analitičara, bankari koji će raditi na Facebookovu IPO-u mogli bi zaraditi najmanje 500 milijuna dolara. Treba napomenuti da, iako su očito izgubili glavnu riječ u vođenju IPO-a, Goldman Sachs zapravo nema previše razloga za tugu. Kako je Poslovni dnevnik već pisao, Goldman će i samim izlaskom Zuckerbergove kompanije na buru biti na dobitku jer bi nakon izlaska na tržište njegov udio u Facebooku mogao vrijediti dvostruko pa bi u samo jednome danu mogao zaraditi 375 milijuna dolara. Tu je i potencijalnih 100 milijuna dolara naknada od klijenata, u čije ime je ulagao u Facebook. Kada je pak riječ o samom IPO-u, kao ciljani iznos spominje se pet milijardi dolara, ali i dvostruko veća svota. Vrijednost kompanije, čiji je većinski pojedinačni vlasnik (udio 24 posto) njezin osnivač ujedno i najmlađi svjetski milijarder, mogla bi dosegnuti vrtoglavih sto milijardi dolara.
Moguće prepreke
Iako je Facebookov izlazak na burzu neosporan financijsko-ulagački “bombončić”, pojedini analitičari napominju da na burzi ipak ne mora sve teći glatko. Investitori, dodaju, katkad jednostavno ne vole naočigled briljantne ponude, a kao jedan od primjera najčešće se spominje LinkedIn kojem je vrijednost dionice prvo uzletjela čak 100 posto, a potom se strmoglavila više od 33 posto iako je na kraju ponuda ipak bila uspješna. S druge strane prihodi najveće globalne društvene mreže navode na optimizam. Procjenjuje se da je Facebook lani udvostručio prihode od oglašavanja na 3,8 milijardi dolara.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu