Bez promjene nema izlaska iz krize

Autor: Milan Krajnc , 15. ožujak 2010. u 22:00

Ako direktor zna prema kojem cilju plovi, onda tvrtku najčešće prati dobar vjetar

Ako stalno tražimo krivce za aktualno stanje u gospodarstvu, ne činimo nista dobroga već samo pogoršavamo situaciju i to je osnovni razlog zašto države ne nalaze rješenje izlaska iz krize. Previše se bavimo tim tko je kriv, zašto je do toga došlo i svi čekamo što će napraviti Amerikanci.

Amerika neće spasiti svijet, kako se već mnogo puta i pokazalo. Sada će se svatko morati spašavati sam. Prvi korak će morati napraviti vrh države, vlada i premijerka. Vlada ovoga puta ne smije tražiti rješenja izvana, ravnati se prema drugima, nego se mora okrenuti prema unutra. Okret mora biti ka njezinim korijenima, ka njezinoj najbitnijoj osnovi, čovjeku. Najveća vrijednost svake zemlje su njezini građani. Nisu ljudi tu zbog države, nego je država tu zbog ljudi, tako da je prva zadaća državne politike, administracije i birokracije promijeniti odnos prema svojim građanima.

Analiza resursa
Sljedeći korak je analiza neiskorištenih prirodnih resursa i potencijala koji postoje u državi. Mora se postaviti pitanje gdje je Hrvatska najbolja, zašto smo bolji od drugih, što se može ponuditi svijetu. Treba se postaviti jasan cilj: što želimo kao država i kao narod? Većina građana nema jasan cilj, ne zna što želi, zato biraju vladu koja treba postaviti ciljeve i tamo voditi. Međutim, ako Vlada nema jasan cilj proizvest će zbrku. Što je veća zbrka, veći je grabež u državnoj blagajni te se novac lakše netransparetno troši. Ako to traje nekoliko godina, država se nađe pred stečajem. Međutim, uvijek postoji rješenje. Svaka zemlja ima velike unutarnje rezerve, ne govorimo o zlatu i polozima u Švicarskoj, nego o znanju i potencijalu svojih gradana. Potrebno je jasno odrediti cilj jer se takvi potencijali mogu razviti samo u zdravom okolišu. Hrvati su dobri pomorci i dobro znaju – ako je jasno kamo ploviš vjetar je obično povoljan. Usporedimo li sadašnje stanje s plovidbom na olujnom na moru, znamo da se uvijek mora gledati preko valova, a ne u valove, inače bismo mogli zaronili zajedno s njima. Dakle, trenutno se ne treba baviti s tim što je do sada krivo, nego gledati prema naprijed, odrediti gdje želimo ići, odrediti cilj. Naravno, ne možemo čekati dok to država učini za nas, nego si svatko mora postaviti svoj osobni cilj. No ovaj put govorimo o direktorima, o onima koji upravljaju tvrtkama. Svatko si mora naći svoje mjesto pod suncem. Kad sam prije dva desetljeća trenirao jazz balet, mentorica nam je uvijek govorila, nađite svoje prazno mjesto na podiju. Taj savjet koristim posljednjih deset godina u poslovnom svijetu. Uvijek u potrazi za jednostavnim mjestom, gledam što ljudi trebaju, gdje se nude nove poslovne mogućnosti.

Specijalizacija
Najveću pogrešku čine oni koji su u tom razdoblju nastojali proširiti svoje poslovanje na nekoliko različitih aktivnosti te htjeli da novac dolazi iz različitih izvora, što je načelno dobro, ali ne u principijelno različitim djelatnostima. Tada se ne možemo usredotočiti na potrebno, nego postajemo rastrgani i radimo u skladu s tim stanjem. U postojećoj situaciji potrebno je postati čak i veći stručnjak, još se više specijalizirati, no sada svatko želi obaviti što više sam. Međutim, specijalističke stvari ne zna svatko. To što radite, trebate učiniti još preciznije i biti zaista najveći stručnjak u svom području. Ako se tržište smanji u vašem bliskom okruženju, u cijeloj regiji ostat će još uvijek dovoljno klijenata. Poduzetnici su kao lovci, moraju biti stalno na oprezu i stalno se truditi da uhvate plijen. Iako se lovište smanjilo, ono ipak postoji, što znači da moramo biti brži, jači i pametniji. Plijena je još uvijek dovoljno za sve, ali je potrebno mnogo više truda. Postojeće stanje više se ne može nazivati krizom, nego hlađenjem gospodarskog rasta. Moramo biti svjesni da smo stanje prouzročili sami, posebno s pretjeranim ambicijama. Tako možemo reći da ako želje malo smanjimo i istodobno počnemo optimističnije razmišljati, kraj svijeta neće doći. Naravno, trebamo dugoročne promjene u načinu razmišljanja. Uloga direktora u društvu ista je kao i uloga vaše vlade. Oni moraju promijeniti stav prema svojim zaposlenicima je su zaposlenici potencijal tvrtke. No, prije toga moraju poštovati sebe kako bi mogli poštovati sve ostale.

* Autor je međunarodni stručnjak u rješavanju osobnih i poslovnih problema, radi u slovenskom poduzeću Sirius.si.

Komentirajte prvi

New Report

Close