S Michaelom Georgom Müllerom, predsjednikom Uprave Raiffeisenbank Hrvatska, razgovarali smo o izazovima s kojima se susreću hrvatski poduzetnici, njihovom značaju za ekonomski napredak zemlje te benefita koji im donosi projekt EY Poduzetnik godine.
Je li prilagođavanje trendovima i novim konceptima poslovanja jedini način održavanja konkurentnosti?
Jedini. Danas nam tehnološke platforme omogućavaju inovativne načine komunikacije s klijentima, a produbljivanje funkcionalnosti tehničkih uređaja koje klijenti koriste postali su područje na kojem se kreiraju razlike u odnosu na konkurenciju. Upravo kako bismo se prilagodili trendovima na tržištu, na razini Raiffeisen Grupe (RBI), pokrenut je akceleratorski program Elevator Lab. Radi se o partnerskom programu s poduzetnicima iz FinTech područja, koji je usmjeren na zajednički razvoj inovativnih rješenja zasnovanih na korištenju modernih tehnologija, a u svrhu plasiranja najboljeg korisničkog iskustva za naše klijente. Ove godine su organizirana regionalna natjecanja startupova. Prezentirali su projekte s kojima su se natjecali, a najbolja rješenja bila su odabrana za implementaciju na razini Raiffeisen grupacije koja danas pruža financijske usluge za više od 16 milijuna klijenata.
Koji su glavni izazovi ekonomskog razvoja u Hrvatskoj?
Ekonomski razvoj dugoročno ovisi o konkurentnosti uvjeta poslovanja na lokalnom području. Pripadnost zajedničkom tržištu EU domaćim poduzetnicima omogućuje ravnopravan pristup tržištu s više od pola milijarde potrošača. I dok je pristup zajedničkom tržištu jednak za sve poduzetnike iz EU, uvjeti poslovanja poduzetnika razlikuju se ovisno o tome kako je koja članica EU razvila okvir za poslovanje na svom području. Hrvatska se unutar EU nalazi na začelju po mjerilima konkurentnosti, što znači da domaći poduzetnici u odnosu na konkurente iz bolje rangiranih članica troše dodatne resurse za savladavanje zapreka u složenim administrativnim procedurama, predugim sudskim postupcima, a izloženi su i visokim fiskalnim i parafiskalnim nametima.
Čini se da poduzetništvo sve više postaje prvi izbor u egzistencijalnom smislu. Je li svaki poduzetnički pothvat dobar pothvat?
Poduzetništvo se prvenstveno razvija zbog kreativnog potencijala pojedinaca i grupa, ali poduzetnik se može postati i zbog nedostatka drugih mogućnosti, odnosno iz nužde. Razlozi zbog kojega se pojedinac odlučuje postati poduzetnik nisu uvijek odlučujući za uspješnost projekta. S društvenog stanovišta, smatram da je bolje da motivacija za poduzetništvo dolazi od kreativnog potencijala, ali isto tako dobar i uspješan poduzetnik može nastati iz nužde. Takvi poduzetnici obično imaju viši stupanj empatije od kreativaca i skloniji su slijediti pravila za društveno odgovorno poslovanje.
Koja je uloga poduzetnika danas u Hrvatskoj? Jesu li spremni na promjene i prilagodbu tržišnim uvjetima?
Poduzetnici su temelj ekonomskog napretka – lokomotiva koja vuče gospodarstvo i donosi bolji standard zaposlenicima. Ujedno, iz novostvorene vrijednosti financiraju se i javne usluge, koje bez mnogobrojnih i uspješnih poduzetnika nisu održive. Kao kreditna institucija već skoro četvrtinu stoljeća financijski pratimo brojne poduzetnike u Hrvatskoj, pa možemo reći da imamo mjerodavno iskustvo o razvoju poduzetništva. Da bi ostvarili svoje projekte, poduzetnici se moraju prilagođavati promjenama u okruženju, usvajati nove tehnologije i na njima graditi nove projekte. Primjećujemo da poduzetnici u Hrvatskoj troše znatnu energiju na savladavanje specifičnih prepreka, pa se utoliko manje mogu fokusirati na promjene koje donosi napredak tehnologije i prilagodbu na te promjene. Dakle, osim spremnosti poduzetnika na promjene nužna je i spremnost cijelog društva na promjenu stava prema poduzetništvu, kao i spremnost države i regulatora na unaprjeđenje uvjeta poslovanja poduzetnika.
EY organizira šesti projekt EY Poduzetnik godine, a s obzirom na to da se program iz godine u godinu nastavlja, možete li reći je li imao utjecaj na percepciju poduzetništva u Hrvatskoj?
EY Poduzetnik godine je prepoznat kao jedan od najvažnijih kanala promocije i poticanja poduzetništva u Hrvatskoj. Svake godine pobjednici programa imaju priliku svoje poslovanje, ali i Hrvatsku predstaviti na globalnom finalu natjecanja u Monte Carlu. Pobjednici ovog programa su uistinu velikani hrvatskog poduzetništva, te kao takvi i zaslužuju svoje mjesto među najboljima od najboljih.
Samo kada pogledate dosadašnje pobjednike, poput mladog Rimca, zatim Alana Sumine i Zorana Vučinića iz Nanobita, te braće Kutić i Izabela Jelenića iz poduzeća Infobip te svih ostalih pobjednika dosadašnjih natjecanja, jasno je da se radi o poduzećima koja bez ikakvog problema mogu na pozornici stajati rame uz rame s predstavnicima Googlea, Applea ili bilo kojeg drugog svjetskog poduzetničkog uspjeha.
Koji su benefiti za sudionike, a posebice za pobjednike?
Hrvatska može puno toga pokazati i pružiti globalnom poslovnom tržištu. Svi prijavljeni poduzetnici imaju priliku biti ocijenjeni od strane stručnog žirija, te samim time dobiti potvrdu za svoj rad, pa čak i ako ne budu odabrani za pobjednika. Samo sudjelovanje je ovdje također vrlo važno, jer poduzetnici imaju mogućnost učenja od najboljih svjetskih praksi, te tako obogatiti svoje poslovanje s novim iskustvima i znanjima.
Na kraju, biti odabran za Poduzetnika godine je iznimna čast i dokaz struke da je njihov rad prepoznat i te njihova poduzetnička priča dostojna svjetske slave.
Zašto je važno podržati jedan ovakav projekt?
Ovakvi projekti na moderan i inovativan način promiču poduzetničke vrijednosti te ih predstavljaju široj javnosti.
Osim što projekt podiže svijest o poduzetništvu te ga tako čini primamljivim, on također pokazuje potencijalnim poduzetnicima da se u Hrvatskoj mogu razviti iznimni poduzetnici i ostvariti kvalitetni projekti, što nove generacije potencijalnih poduzetnika može potaknuti da pokušaju ostvariti svoje poduzetničke ideje i snove. RBA podržava projekt EY Poduzetnik godine od samog početka kao generalni partner, te nam je iznimno važno i dalje biti aktivni sudionik promocije poduzetničkih vrijednosti u društvu, medijima te svijesti svih potencijalnih poduzetnika i budućih zvijezda ovog natjecanja.