Nakon američkog Netflixa u Hrvatsku je na velika vrata ušao i japanski Viber. Izvorno izraelsku kompaniju, koja omogućuje slanje besplatnih poruka i besplatne telefonske pozive među korisnicima svoje aplikacije, prije dvije godine za 900 milijun dolara kupila je najveća japanska internetska kompanija Rakuten.
Viber je od tada sterlovito narastao. Globalno je skočio s 300 na više od 664 milijuna korisnika, a u Hrvatskoj ih ima 2,35 milijuna. Po broju korisnika u Hrvatskoj Viber je danas rašireniji od Facebooka, ali i svih mobilnih operatera. U četvrtak je u Zagrebu Viber započeo suradnju s Vipnetom s brendiranim dizajnerskim emotikonima koje naziva stickers. Prethodno je otvorio javne chat kanale za 24sata, Njuškalo i Podravku. Poslovni dnevnik razgovarao je s Atanasom Raykovim, Viberovim direktorom za srednju i istočnu Europu i voditeljem telekom operacija kompanija o budućim planovima u Hrvatskoj.
Koliko je hrvatsko tržište značajno za Viber?
Dakako da više korisnika imamo na tržištima kao što su Rusija, Indija i SAD. Međutim, u srednjoj i istočnoj Europi Hrvatska je jedno od tri najveća tržišta za Viber.
Da li vas je iznenadilo što ste lani rasli 50 posto u broju korisnika? Što je potaknulo toliko rast?
Nismo iznenađeni tim rastom. Prvo stoga što je korištenje Vibera u cijeloj regiji u velikom porastu, a onda i stoga što smo sami dosta radili na tome. Otvorili smo ured, bili prisutniji u javnosti, a radili smo i evente. Bilo je mnogo malih koraka koji su rezultirali velikim porastom ne samo broja korisnika nego i korištenja aplikacije.
50posto
u broju korisnika rastao je lani Viber
Unazad mjesec dana zabilježili ste na Viberu 550 milijuna poruka samo među korisnicima iz Hrvatske. To je duplo više od broja svih SMS poruka koje su prošli mjesec razmijenjene među korisnicima svih mobilnih operatera zajedno u Hrvatskoj. Ne čudi li vas toliki obujam prometa?
Ne. Mislim da klasične statistike, koje broje SMS poruke, ne odražavaju pravo stanje. Istina je da ljudi danas sve više komuniciraju. Radio sam u telekomu u Bugarskoj i znam da su prije korisnici u prosjeku slali 15 poruka mjesečno. Najaktivniji njih 50. Tada su to bili SMS-ovi. Danas preko Vibera ti isti korisnici šalju stotine poruka mjesečno. To pokazuje samo da se komunikacija promijenila.
Imate 2,35 milijuna korisnika u Hrvatskoj, a penetracija mobilnih telefona je 68 posto. Zvuči kao da ste blizu limita na ovom tržištu ili vidite još prostora za rast u Hrvatskoj?
Prostora ima još, jer Viber za razliku od konkurencije nije samo mobilna aplikacija. Ukoliko želite preko Vibera možete komunicirati i na tabletu, PC-u, Macu, Linuxu, Andoridu, iOS-u, znači na bilo kojoj popularnoj platformi. Štoviše, ako koristite našu aplikaciju na računalu vjerojatno ćete slati i všie poruka i koristiti nove mogućnosti. S druge strane, ja imam baku u Londonu s kojom se redovito čujem preko Vibera. Ona ne koristi Facebook i društvene mreže. No, Viber je bila jedna od prvih aplikacija koje je počela koristiti. Vidimo danas sve više starijih korisnika koji po prvi put kupuju pametne mobitele i tablete i paralelno počinju koristiti Viber.
Facebook slovi kao najjači komunikacijski alat u Hrvatskoj, ali sad vidimo da ima oko milijun korisnika manje od Vibera. No, uvijek se postavlja pitanje i da li su vaši korisnici aktivniji?
Jesu, jer za razliku od Facebooka naša je aplikacija izravno spojena s popisom vaši kontakata i nudi vam mogućnost izravne komunikacije sa svima njima. Mi nismo usmjereni samo na mlađe generacije i time obuhvaćamo i one korisnike koji ne žele biti na društvenim mrežama. Danas je sve više takvih korisnika i među mladima. Oni su na početku života, eksperimentiraju i ne žele da sve što su isprobali bude zapamćeno zauvijek. Mi stoga poruke naših korisnika ne skladištimo na našim serverima. K tome, ako žele, oni mogu napraviti grupe i komunicirati informacije o sebi sa točno određenom grupom ljudi. Sa svojim prijateljima, obitelji ili članovima kluba, a ne sa svima. Tako zadržavaju kontrolu nad svojim životom u budućnosti.
Viber je OTT (over-the-top) igrač, a Vipnet je telekom operater. Telekomi i OTT-i se u pravilu ne vole, jer telekomi se žale da vi ne plaćate infrastrukturu koju koristite da bi došli do korisnika. Kako ste uspjeli postići suradnju?
Ja vodim telekom operacije Vibera za cijeli svijet i svjestan sam stava koji imaju telekomi. Vidio sam to od Filipina preko Afrike do Amerike. No, telekomi brzo mijenjaju taj stav. Svjesni su da smo jedan od top brendova, jedna od najomiljenijih usluga i da im možemo povećati podatkovni promet. To je ono što i oni traže. Nije lako sklopiti partnerstvo s telekomima, ali mislim da smo prerasli početnu fazu razilaženja. I mi smo svjesni da nam je potrebna infrastruktura da bi došli do korisnika.
Hoćete li sklopiti partnerstvo i s HT-om i Tele2?
Ovo je zasad partnerstvo s Vipnetom.
Kako Viber zarađuje kad vam je aplikacija besplatna, a i poruke i pozivi su besplatni?
Osnovna aplikacija i njene funkcionalnosti su besplatne i takve će i ostati. Međutim, prilika za generiranje prihoda ima pregršt. Primjerice, dok su pozivi između korisnika Vibera besplatni, ako nazovete klasični mobilni ili fiksni telefon tada koristite uslugu Viber Out i ona je povoljna zamjena za skupi roaming svugdje u svijetu. Mi imamo i telekom dio, zbog dobrih veza sa brojnim operaterima po svijetu, pa klasičnim telekomima možemo ponuditi jednostavnije konekcije na globalnoj razini. Krajnjim korisnicima ne planiramo slati ni promotivne poruke ni postavljati reklame. No, oni će naše izvore prihoda najbolje vidjeti kroz usluge kao što su brendirani stickeri. Oni su korisnicima besplatni, ali ih tvrtke plaćaju. Imamo i javne chatove, poput 24sata i Njuškala, koji su korisnicima besplatni, ali ih tvrtke plaćaju. Slično surađujemo sa Coca-Colom, Nestleom i pivarima. Modeli suradnje su razni, uključuju čak i podjelu prihoda od prodaje lokalnog sadržaja. Konačno, igre su jedan od najvećih izvora prihoda na pametnim mobitelima. Mi smo razvili šest igara, a posljednja Rude Rider bilježi jako dobru prodaju.
Koje su prednosti javnog chata?
To je najbrži način spajanja privatnog i javnog života. Korisnik unutar Vibera komunicira privatno, ali ako želi s klikom se prebacuje na javni chat 24sata i odmah dobije najnovije vijesti. Može ih odmah podjeliti s prijateljima, komentirati, a može i tražiti informaciju. To otvara prostor za jaču vezu između medija i korisnika. K tome, mislim da smo pokretač mobilnog biznisa. Sve ono što se iz klasičnih okvira preselilo na internet sada se seli na mobilne telefone, a mi imamo najviše korisnika na mobilnim telefonima u Hrvatskoj.
Mali i srednji poduzetnici u pravilu nemaju kapacitet za tako intenzivnu komunikaciju s korisnicima, ali računate i na njih. Zašto?
Naravno, je svatko koristi komunikaciju na način koji mu je najefikasniji. Malim i srednjim korisnicima Viber je primjerice alat pomoću kojeg mogu slati ponude, račune, prezentacije i druge dokumente preko mobitela. Na sastanku ste i samo pošaljete kolegi prezentaciju preko Vibera. Važno je samo da nije veća od 200 Mb. Znači oni će koristiti Viber za prijenos datoteka. I ne samo preko mobitela već i preko računala, jer imamo i desktop aplikaciju. Usto, mali i srednji poduzetnici mogu telefonirati preko Vibera sa svojim korisnicima besplatno i paralelno im ne samo poslati prezentaciju, već je odmah i pokazati u video razgovoru. I sve je to besplatno. Tako da vidim dosta prostora za uspješnu suradnju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu