Slovenski proizvođači autodijelova radit će za nove Fiatove modele

Autor: Darko Bičak , 24. siječanj 2014. u 19:26
Slovenci žele biti što više prisutni na automobilskom tržištu u Europi, a nedavno su bili i u Škodi

Slovenci u sektoru proizvodnje autodijelova imaju 10 puta više tvrtki nego Hrvatska.

Iako je slovenska autoindustrija do sada bila uglavnom vezana uz francuski Renault, sve je više pogleda iz Slovenije i prema ostalim autoproizvođačima.

Tako su ovog tjedna predstavnici 20 tvrtki, proizvođača autodijelova, inače članica Automobilskog klastera Slovenije (AKS), boravili na poziv Fiata u Torinu na razgovoru o mogućnosti suradnje s talijanskim proizvođačem. Do sada nije bilo ozbiljnije suradnje Slovenaca s tvrtkom iz Torina pa je posjet bio više informativne naravi da bi se uvidjele moguće prillike. Kako je za slovenski dnevnik Delo pojasnio Dušan Busen, predsjednik Automobilskog klastera Slovenije, u Italiji su boravile tvrtke koje Fiat planira koristiti kao dobavljače za svoje automobile sljedeće generacije. 

 

2,9milijardi

eura prihoda slovenski automobilski klaster ostvari od izvoza

Nova tehnologija
Radi se o malim gradskim automobilima, vrlo naprednih tehnoloških karakteristika te ekološki besprijekornih. Alenka Rabuza iz tvrtke Livar, koja već ima posrednu suradnju s Fiatom, pojasnila je da njih prije svega zanima kojim putem će krenuti razvoj automobila ove talijanske kompanije, a da se prema tome mogu orijentirati i potencijalni dobavljači. "Radi se o suradnji na duge staze koja bi se mogla ostvariti u narednom razdoblju. Neke velike poslove u početku ne očekujemo", kazala je Rabuza. Značajne narudžbe od Fiata očekuje i Gorenje, odnosno njihova tvrtka Toolbox koja trenutno 90 posto svoje produkcije autodijelova plasira proizvođačima u Njemačku, Austriju i Francusku. Prvi kontakt s Fiatom je napravila i tvrtka KGL, a očekuje se da su Talijani zainteresirani za njihove aluminijske odljevke te štancanje ostalih metalnih dijelova. Osim spomenutih, kako piše Delo, Talijani su u Torino pozvali i tvrtke: Boxmark Leather, Cecomp, Cimos, RAA, ELVEZ, Emo Toolbox, IKOR, Iskra ISD, Laminator, MLM, Savatech SG-Moto, SILIKO, Tab Seals GK, Unior i Var.

Koliko je proizvodnja autodijelova važna za slovensko gospodarstvo, govori i činjenica da klaster AKS okuplja 223 tvrtke iz tog sektora. Ta industrija u susjednoj državi zapošljava gotovo 16 tisuća ljudi, a godišnje ostvari prihod od 3,3 milijarde eura. Od toga 2,9 milijardi se uprihodi od izvoza. To je visokoproduktivna grana gospodarstva koja se može pohvaliti visokom dodanom vrijednošću po zaposlenom koja se kreće između 40 i 50 tisuća eura. Stoga Slovenci žele biti što više prisutni na automobilskom tržištu u Europi. Tako je krajem prošle godine, u organizaciji slovenske gospodarske diplomacije, 18 tvrtki iz Automobilskog klastera Slovenije imalo prezentaciju u sjedištu Škode u Mladoj Boleslavi u Češkoj. 

Prilika za Hrvate
Koliko je poznato, za sada nije potpisan niti jedan konkretan ugovor, no slovenski mediji procijenjuju da je nekoliko dogovora u visokoj fazi realizacije. Slovenska industrija bi zasigurno željela biti više prisutna i u Fiatovim operacijama u Srbiji, u tvornici Fiat automobili Srbija (FAS) koja je zadužena za model 500L. Fiat je već prije najavio da planira u sljedećih pet godina povećati asortiman s nekoliko novih modela, a u Srbiji se nadaju da bi se upravo u Kragujevcu mogla proizvoditi nova Panda ili neki drugi Fiatov model. Iako je i hrvatska industrija automobilskih dijelova puno očekivala od dolaska Fiata u Srbiju, za sada je jedino splitski AD Plastik realizirao konkretne ugovore. Svojedobno se spomnjalo da bi u igri moglo biti 20-ak domaćih tvrtki, no neke nisu zadovoljile kriterije, a druge nisu našle svoj poslovni interes u tome. Hrvatski autoklaster bio je aktivan do 2010. kada je naglo zamro.

Na njegovo mjesto došao je AD Klaster koji, oko AD Plastika, okuplja 22 tvrtke sa 6000 zaposlenih i godišnjim prihodom od gotovo pola milijarde eura. Da bi moglo biti i dodatnih poslova za ovaj sektor, pokazuje i prošlotjedna objava udruge Hrvatski izvoznici koja je obavijestila članice da njemačka tvrtka Brose Fahrzeugteile GmbH&Co. KG iz Hallstadta, traži parntere u Hrvatskoj. Radi se o međunarodnoj korporaciji koja isporučuje mehatroničke komponente za autoindustriju. Opskrbljuje svojim proizvodima 80 automobilskih marki te preko 30 dobavljača autodijelova. Godišnji prihod im je 4,6 milijardi eura, a zapošljavaju 21.000 radnika u 58 tvornica u 23 zemlje. Kako navode u HIZ-u, Borse je spreman surađivati i s hrvatskim dobavljačima koji posjeduju potrebne certifikate.

Proizvodnja kamiona

Feroimpex globalni igrač

Tvrtka Feroimpex iz Zagreba je jedan od značajnijih europskih proizvođača ležajeva i opreme za automobilsku industriju u segmetnu kamiona. Tvrtka svoj godiišnji prihod od 180 milijuna kuna, s tendencijom rasta, gotovo u potpunosti ostvaruje u izvozu. Feroimpex, koji je u velikom investicijskom zamahu, radi dijelove za skandinavske Volvo i Scaniu te njemačke Mercedes i MAN. Godišnje se u njihovim pogonima obradi 15 tisuća tona čelika i proizvede između 12 i 15 milijuna komada autodijelova.

Komentirajte prvi

New Report

Close