Kako električni automobili sve više postaju dio sadašnjosti, a ne tek daleka budućnost, tako sve više kompanija uviđa dobru poslovnu priliku u zbrinjavanju i recikliranju baterija iz tih vozila. Već sada su male litij-ionske baterije u nizu uređaja, od pametnih telefona do električnih četkica za zube, pravi rudnici vrijednih metala i minerala.
Treba 'izvući' gotovo sve
Kako prenosi Financial Times podatke konzultantske kuće Roskill, samo se 2015. u nekorištenim litij-ionskim baterijama nalazilo metala vrijednih dvije milijarde dolara. Gotovo sve te baterije završavaju na otpadu ili leže neiskorištene u starim uređajima. Problem će postati još izraženiji kada korištenje električnih automobila postane masovnije.
11milijuna tona
litij-ionskih baterija trebat će reciklirati do 2030.
Naime, takve su baterije daleko veće, traju od osam do 10 godina, a do 2025. činit će 90 posto tržišta litij-ionskih baterija. Procjene Roskilla govore da će to povećati potražnju za litijem za četiri puta, a za kobaltom više od dva puta. Radi se o dva osnovna metala u proizvodnji litij-ionskih baterija. Inače, cijena kobalta je samo ove godine skočila 80 posto. Ajay Kochhar, suosnivač i izvršni direktor kanadskog startupa Li-Cycle, procjenjuje da će do 2030. globalno trebati reciklirati 11 milijuna tona litij-ionskih baterija. No, da bi tvrtka bila profitabilna, mora reciklirati gotovo sav materijal koji se nalazi u baterijama. Kochhar tvrdi da već sada može “izvući” do 90 posto materijala, uključujući litij, kobalt, bakar i grafit. Problem s tom vrstom baterija jest što ne postoji standardizirani postupak njihova recikliranja.
Složen postupak
“Svatko koristi svoju vlastitu formulaciju”, ističe Linda Gaines, analitičarka američkog Centra za prometna istraživanja. Da postupak nije jednostavan govori i primjer belgijske tvrtke Umicore, jednog od pionira recikliranja litij-ionskih baterija. Umicore se tim poslom bavi od 2006. godine. Tvrtka trenutno radi na pilot-projektu recikliranja baterija iz električnih automobila kako bi se pripremila za “značajne količine” takvih baterija u budućnosti.
Ipak, u američkoj tvrtki OnTo Technology optimistično gledaju na budućnost. “Do 2025. to će zasigurno biti snažna industrija. U sljedeće tri godine najvažnije je naučiti kako unaprijediti postupak reciklaže i te materijale vratiti nazad u proizvodnju”, kaže osnivač tvrtke Steve Sloop. Linda Gaines smatra kako je pitanje koliko će industrija baterija biti voljna koristiti reciklirane materijale. U tome može pomoći zakonska regulativa. Za sada samo Kina i Europska unija imaju regulativu koja traži da se proizvođači automobila pobrinu za reciklažu baterija.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu