Iako se mnogima čini kako Hrvatska nije idealna država za pokretanje biznisa jer naša zakonska regulativa dodatno otežava put mnogim poslovnim idejama, startupovi ipak pronalaze način da se probiju na tržište. Uz stručnu pomoć koja se kroz startup inkubatore nudi mladim poduzetnicima, oni lakše razrađuju ideje i njihove poduzetničke priče kreću na put prema uspjehu. U Hrvatskoj unutar lokalnih zajednica djeluju razni startup inkubatori koji mladim poduzetnicima pomažu u realizaciji prvih poslovnih koraka, nude im mentorsku podršku, prenose svoje iskustvo.
Poduzetnički inkubatori
S ciljem olakšavanja poslovanja poduzetnicima grad Rijeka je, primjerice, pokrenuo prvi Inkubator za poduzetnike prije 18 godina, a danas imaju inkubator za uslužne djelatnosti te poduzetnički inkubator za IT i produkt dizajn. Vlasta Linić, viša savjetnice za pravne poslove i razvoj poduzetništva u Rijeci naglašava kako je svaki početak težak i kako treba ostati motiviran i uporan jer se jedino tako može doći do stvarnog poslovnog uspjeha. "Poduzetnički inkubatori imaju velik udio na tržištu grada i veliku ulogu u pomoći mladim i novim poduzetnicima koji imaju dobre ideje, a ne znaju mnogo o poduzetništvu. U našoj trećoj generaciji imamo 11 timova, koji će početkom veljače morati pokazati što su napravili u prethodna tri mjeseca", tvrdi Linić. Smatra kako su zahvaljujući pomoći grada i inkubatora za poduzetništvo novi i mladi poduzetnici povezani s institucijama, bankama te s drugim poduzetnicima koji im mogu biti podrška u njihovom novom poslu i djelatnosti. Još jedan startup inkubator u Hrvatskoj je Zagrebački inkubator poduzetništva (ZIP) koji završava s "odgajanjem" šeste generacije startupovaca. ZIP-ov startup program temelji se na Lean startup metodi i bogatim iskustvima mentora koji rade na volonterskoj bazi, a intenzivni program radionica traje tri mjeseca. U ZIP-ove programe do sada se uključio 31 startup tim.
Brojne mogućnosti
Da je interes mladih za pokretanje startupova izuzetno velik tvrde i u Hrvatskoj agenciji za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAG-BICRO): "To potvrđuje značajan broj prijava za sudjelovanje na HAMAG-BICRO edukacijama, seminarima i konferencijama koje se organiziraju na temu startup poslovanja – od istraživanja i razvoja ideje pa sve do komercijalizacije i plasmana na tržište".HAMAG-BICRO i u sklopu aktivnosti Mreže studentskih poduzetničkih inkubatora pomaže mladim poduzetnicima. Riječ je o projektu namijenjenom studentima završnih godina studija, osmišljen kao virtualna platforma na kojoj studenti mogu uz pomoć iskusnih mentora razvijati svoje poslovne ideje i postati poduzetnicima i prije završetka studija. Studentima uključenim u projekt, na raspolaganju je mentorstvo i podrška u razradi poduzetničke ideje te mogućnost početnog financiranja studentskih poduzeća. Mreža studentskih poduzetničkih inkubatora obogaćuje sustav akademskog obrazovanja praktičnim dijelom koji nadopunjuje teorijsku podlogu stečenu na fakultetima i ubrzava proces prilagodbe studenata na tržištu rada. Poslovni dnevnik donosi pregled dobrih startup ideja čiji su kreatori uspjeli pokrenuti vlastiti posao.
POINT ME
Mateo Stupičić, student treće godine poduzetništva na Veleučilištu u Rijeci, radi na aplikaciji PointMe koju razvija u suradnji s kolegama s fakulteta. "Ideja se razvila spontano. Kao aktivan korisnik društvenih mreža svakodnevno gledam veliki broj objava i shvatio sam kako sve te objave nemaju vrijednost. Razmišljajući kako da to promijenim, stvorio sam PointMe, aplikaciju koja svojim korisnicima za postavljanje fotografija donosi nagrade", pojasnio je Mateo Stupičić. PointMe je aplikacija u kojoj korisnik fotografiranjem proizvoda osvaja nagrade dok brend dobiva promociju na temelju korisnikovog iskustva. To je i platforma koja pruža brendovima priliku za kreiranje ciljanih i učinkovitih marketinških kampanja. Sama aplikacija će funkcionirati na temelju nagradnih igara i natjecanja koja bi korisniku omogućila da pretražuje, komentira te ocjenjuje slike, a aplikacija je povezana sa Facebookom, Twitterom, Instagramom. PointMe tim čini šest studenata Mateo Stupičić, Marko Pavičić, Davor Pejić Juraj Zorić, Dejan Mišljenović i Mateo Perčinić. Zajednički su razradili ideju te se prijavili za StartUp inkubator u Rijeci koji im je osigurao uvjete za rad te pomoć mentora. "Nudimo opcije poput nagrada gdje brend postavi svoje promotivne nagrade za koje odredi potreban broj bodova za preuzimanje nagrade. Svaka uploadana slika donosi određen broj bodova, korisnik skuplja bodove te u konačnici preuzima nagrade. PointMe nije samo besplatna mobilna aplikacija već društvena mreža te svaki korisnik i brend ima svoju profilnu stranicu", tvrdi Stupičić. Ova vrijedna ekipa uskoro kreće s fazom instant nagrada i evenata koji će biti namijenjeni kafićima, klubovima i restoranima.
POCKETBEEP
Prije otprilike godinu dana Tomislav Tenodi, student pete godine računarstva na Fakultetu elektrotehnike i računarstva prvi puta susreo se s beaconom, uređajem koji odašilje bluetooth signal i tada se rodila njegova startup ideja, PocketBeep. PocketBeep je sustav za trgovine i njihove kupce koji se temelji na "realtime" popustima ostvarenim preko tehnologije iBeacon. Beacon uređaji su postavljeni unutar trgovine i omogućuju lociranje korisnika, čime kupci dobivaju personalizirani realtime popust svaki puta kada uđu u trgovinu, notifikacije o popustima i bodove kojima povećavaju popust proizvoda, dok trgovine dobivaju detaljnije statistike o parametrima kupnje i poboljšavaju ponudu. Uz Tenodija tim čine Dominik Šišejković, Juraj Selanec, Edi Ferhatović i Antonija Perić, svi studenti tehničkih fakulteta. "Put je bio dosta težak jer smo kao tim pretežno sastavljen od programera, učinili jednu veliku pogrešku – krenuli smo s implementacijom naše prvotne ideje bez da smo ispitali tržište. Ulaskom u šestu generaciju Zagrebačkog inkubatora poduzetništva dobili smo potrebna znanja i savjete od mentora koji su nam pomogli kvalitetnije definirati ideju i izveli nas na pravi put", tvrdi Tenodi. Prije mjesec dana završili su prototip. "Pri kraju smo s prezentacijskim materijalima i imamo funkcionalnu aplikaciju te nakon što završe ispiti kroz dva tjedna krećemo u osvajanje tržišta", poručio je Tenodi.
OPTIMUS CONSULTING
Nada Katić i Kristina Rabar studentice su diplomskog studija na Fakultetu ekonomije i turizma Dr. Mijo Mirković i poslovno surađuju u Optimus Consultingu, konzultantskoj tvrtki specijaliziranoj za savjetovanje u području povlačenja sredstava iz EU fondova i nacionalnih programa. Tvrtku su osnovale u lipnju 2013. godine i od tada samo nižu poslovne uspjehe. Osim projekata za EU fondove, bave se izradom poslovnih planova za kredite HBOR-a te provode edukaciju za pisanje EU projekata . "Osim što smo najbolje prijateljice u privatnom životu, odlično se slažemo i na poslu. Imamo iste ciljeve, a različite funkcije i vještine za obavljanje posla što nas zapravo čini odličnim timom jer jedna drugu nadopunjujemo. Vjerujemo da je rijetkost pronaći ovako dobrog i kompatibilnog poslovnog partnera s kojim se oko svega možeš dogovoriti i s kojim si povezan da si pogledom sve govorite", pojasnile su Nada Katić i Kristina Rabar. Rabar je vlasnica, direktorica i projektna menadžerica Optimus Consultinga, a njezina polja su u sektorima turizma i kulture, ICT-a te podizanju konkurentnosti obrtnika, malih i srednjih poduzeća te jedinica lokalne i regionalne samouprave. Katić je zadužena za administrativne poslove te projektni menadžment, a usmjerena je na poljoprivredu i regionalni razvoj, jačanje OCD-ova, poduzeća te lokalnih i regionalnih samouprava u podizanju kvalitete života. U tvrtki su jedine stalne zaposlenice, a po potrebi zapošljavaju još studenata. "U prvoj godini poslovanja poslovale smo s malim gubitkom od 4356 kuna, no u drugoj godini poslovanja prema trenutnom izračunu imat ćemo dobit nešto veću od 25.000 kuna", tvrdi Rabar.
SREDNJA.HR
Marko Matijević, nekadašnji student novinarstva i student međunarodne politiku na Sveučilištu u Regensburgu, tijekom svojih studentskih dana pokrenuo je portal Srednja.hr . "Ideja je došla na jednom predavanju kada je moj mentor prof. Kanižaj govorio o neadekvatnoj zastupljenosti mladih u medijima. Istaknuo je kako se o mladima puno piše, a nikada nisu sugovornici tema. Nekako mi se upalila ona filmska žaruljica da bi sam trebao krenuti u taj posao", pojašnjava početnu ideju Marko Matijević, osnivač portala Srednja.hr. Kad je cijela priča počela Matijević je bio na trećoj godini fakulteta i već je imao određeno iskustvo s prethodnim portalom Drugacije.hr. "Radi nedostatka financija prvu verziju srednja.hr informatički sam napravio samostalno. Prva godina rada portala je prošla u volonterskom radu studenata, a na isteku te godine otvorile su mi se prilike za razvoj nekoliko projekata što sam iskoristio i time zaposlio četvero ljudi", prisjeća se Matijević. Najveću podršku imao je od mentora prof. Kanižaja koji ga je savjetovao i ohrabrivao. Prvu plaću si je uspio isplatiti prije nekoliko mjeseci, a osim njega kao osnivača portala zaposlen je glavni urednik, četvero novinara te honorarni suradnici. "Nedavno smo proslavili tri godine, a realne prihode imamo tek posljednje dvije godine. Naši prihodi se temelje na marketingu i projektima. S obzirom da smo portal srednjeg dometa koji je 2013. godinu završio u top 30 po Gemiusu, ne možemo računati na veće prihode. Danas nam polovinu publike čine studenti jer smo već odgojili nekoliko generacija srednjoškolaca koji su nas intenzivno pratili tijekom državne mature", kaže Matijević.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.ima zgodnih ideja,
evo jedna….
http://www.24sata.hr/news/sjede-u-svom-razredu-i-putuju-azijom-afrikom-i-amerikama-406495?utm_source=Facebook&utm_medium=Status&utm_content=406495&utm_campaign=Bolje+obrazovanje
[emo_dolar][emo_novac]
[emo_palacg]
Uključite se u raspravu