E lega, koja dobra dumina ti bracika i specika, u značenju: Osječanin je u slengu rekao svojem kolegi kako mu se sviđaju lega-lega rokovnici osječkog Mit dizajn studija. Lega je kolega ili prijatelj, bracika je brat ili blizak prijatelj, a specika je specijalac. Neke su to od riječi koje su osječki kreativci upotrijebili kao imena svojih proizvoda i u kratkom vremenu od onoga što je trebao biti poligon za samoizražavanje stvorili prepoznatljiv brend lega-lega, čija popularnost rapidno raste. Uza sve više vjernih kupaca diljem Hrvatske, trgovina lega-lega udaljena desetak metara od Straduna apsolutni je hit među turistima koji posjete Dubrovnik. Osim što sve veći broj pripadnika najrazličitijih nacija zna što je lega, originalni rad mitovaca prepoznala je i struka. Igor Penović Penka, glavni kreativac projekta, svježe majice lega-lega spakirao je u tetrapak i za svoj "Fresh dizajn" prošle je godine na nezavisnom festivalu kreativnih komunikacija "Sudnji dan" proglašen najboljim dizajnerom.
Odgovor na recesiju
"Ovaj projekt nastao je kao pokušaj pronalaska rješenja problema recesijskog pada marketinške industrije i tiskarstva", kaže Boris Matešić, direktor i suvlasnik Mita i tiskare IBL. U posljednje tri godine isključivo na projektu lega-lega Mit je zaposlio šest osoba. Osim Matešića vlasnici Mita i IBL-a su Luka Šarić i Ivan Serdarušić. Mit zapošljava 17 osoba. U 2011. uprihodio je 8,1 milijun kuna, što je u odnosu na 2010. rast od 33,8 posto. Dobit je iznosila 250.000 kuna. IBL pak zapošljava 19 osoba. Ukupan prihod u 2011. iznosio je 5,6 milijuna kuna uz rast od 6,3 posto u odnosu na 2010. Dobit je iznosila 300.000 kuna. Matešić ističe kako troznamenkastim stopama raste i prodaja preko web shopa."Kada su se narudžbe za dizajn i tisak letaka, posjetnica i drugih materijala počele smanjivati, shvatili smo da je vrijeme da sami sebe zaposlimo i postanemo si klijent. Uz to, prvi korak je nastao i iz frustracije na području dizajna. Često smo bili sputavani u tome da naša ideja zaživi do kraja pa smo odlučili sami sebi napraviti proizvod i klijentima pokazati na koji način razvijati projekt ili malu firmu. Krajem 2006. napravili smo dvije šalice za čaj. Cilj je bio zaposliti tiskaru, a time i dizajnerski studio pa su šalice bile zapakirane u ekskluzivnu kutiju. To je bio prvi lega-lega proizvod. Reakcije klijenata bile su izvrsne. Budući da smo počeli dobivati narudžbe, shvatili smo da postoji potencijal za nešto drugo i drukčije pa smo počeli raditi bilježnice, blokove, rokovnike, podmetače za čaše, ukratko sve što naša tiskara može proizvesti. U kreiranju proizvoda uvijek je bio naglasak na papiru", priča Matešić. Mit je lega-lega proizvode ponudio velikom broju knjižara i distributera, no jedino je knjižara Profil, ističe Matešić, prepoznala potencijal hrvatske kreativnosti i proizvodnje. Prvi regal s rokovnicima pod nazivom Bracika, Specika i Karo, ovisno o tome jesu li na linije, kvadratiće ili prazni, i ostalim proizvodima našao se 2009. u Profilu u zagrebačkoj Bogovićevoj ulici.
Nova tiskara
"Osim što smo dobili mjesto odmah uz blagajnu i napravili regal koji je jako privlačio pažnju, naši proizvodi bili su znatno jeftiniji od konkurencije. Za oglašavanje smo koristili jedino Facebook stranicu i reklamu od usta do usta, no prodaja je jako dobro krenula", kaže Matešić i dodaje kako su godinu poslije proizvodi lega-lega bili u ponudi svih Profilovih knjižara, što je zajedno s malim knjižarama iz cijele Hrvatske činilo mrežu više od 20 prodajnih mjesta. Zatim su počele stizati ozbiljne narudžbe većih kompanija koje su oduševljene Bracikom i Specikom htjele tako nešto za svoje klijente. "Ubrzo smo dobili narudžbu za 30.000 komada. IBL je za tu količinu bila premala tiskara pa smo shvatili da uz dizajn i kreativnost moramo poraditi i na samoj proizvodnji. Iz gotovo garažne tiskare preselili smo u prostor veličine 300 četvornih metara, a kako se posao sve više razvijao i kako smo sami sebi postajali sve veći naručitelj, odlučili smo investirati u gradnju nove tiskare. Kupili smo zemljište u poduzetničkoj zoni Tenja, šest kilometara od Osijeka. Uz sredstva HBOR-a u gradnju objekta veličine 1500 četvornih metara uložili smo 5,5 milijuna kuna", kaže Matešić. Krajem 2009. mitovci su otvorili trgovinu u centru Osijeka gdje su uz papirnate proizvode stidljivo, bez ikakva istraživanja, već isključivo na osnovi vlastitih afiniteta, ubacili i nekoliko majica koje su poslali i u Profil. Prva serija bila je 450 komada, no, majice su ekspresno razgrabljene. Sljedeće godine prodali su 3000 majica, zatim 7000, a ove su godine premašili 10.000 majica unatoč ugovoru s Profilom prema kojemu nisu smjeli prodavati u gradovima u kojima Profil ima knjižaru.
Lege Japanci
"Zbog rasta prodaje i popularnosti brenda ove smo godine odlučili napraviti iskorak prema vlastitoj maloprodaji. Nakon obilaska Dubrovnika uvidjeli smo da za nas ima potrebe i prostora pa smo prije pet mjeseci otvorili dućan. Turisti su oduševljeni našim proizvodima", s ponosnim osmijehom na licu kaže Matešić i dodaje kako je lijepo vidjeti primjerice Japance kojima na prsima velikim slovima piše "lega-lega, dobra dumina iz Osijeka". "Uz tetrapak kupci su oduševljeni i time što majice prodajemo u frižiderima. Naime, kad je Penka dizajnirao pakiranje, otišli smo na otpad i pronašli stare frižidere za pivo i sokove koje smo uredili i poslali po prodajnim mjestima." Profil je u međuvremenu promijenio vlasnika, a kako nije poštovan potpisani ugovor, Matešić kaže kako je odredba o ekskluzivitetu prestala vrijediti te najavljuje vrlo skoro otvorenje lega-lega trgovine u zagrebačkoj Frankopanskoj ulici. "Lega-lega udio u Mitu ove će godine biti oko 20 posto ukupnog prihoda. San nam je raditi samo lega-lega. Vidim potencijal da sadašnjih 20 posto uskoro postane 80 posto. Zato smo fokusirani na vlastitu maloprodaju i u budućnosti franšiziranje poslovanja", sigurno zaključuje Matešić.
Ponuda
Majice, rokovnici i držači za nogavice
Jedna od najprodavanijih lega-lega majica je ona na kojoj su redom nabrojane "skroz Osječke riječi": bajs, zimkulja, laćika, bakotaner, levat, trafika, pauflek itd. Rokovnici Specika, Bracika i Karo dostupni su u 50 različitih varijanti. Prva naklada bila je 500 komada. Ove je godine prodano više od 25.000 komada. Uz najrazličitije bedževe, jedan od posebno prepoznatljivih proizvoda je držač nogavice da ne upadne u lanac bicikla.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Fenomenalan primjer kreativnosti i realizacije ideje s malim sredstvima. I to u industrijama koje su mnogi već davno otpisali i “poslali” na istok (papir i tekstil). Bravo i puno uspjeha i dalje!
Uključite se u raspravu