Većina žena ne smatra spol važnim za svoj posao, no ipak njih 29 posto doživljava ga kao smetnju, dok je taj udio znatno niži kod žena koje su vlasnice tvrtki i iznosi 20 posto, pokazuje anketa koju je Poslovni dnevnik proveo u povodu današnjeg okruglog stola "Žensko poduzetništvo" u sklopu projekta Poslovni uzlet.
Podaci su prikupljeni putem web ankete u kojoj je sudjelovalo gotovo 500 ispitanika, od čega 58,1 posto žena, a anketu je ispunilo 107 vlasnika tvrtke ili obrta, od čega 56 posto žena.
Među rezultatima te ankete je primjerice podatak da se 16 posto poduzetnica odlučilo za pokretanje posla zbog nemogućnosti napredovanja na svom dotadašnjem radnom mjestu, dok se za taj odgovor nije odlučio niti jedan muški vlasnik tvrtke.
Ispitanici su odgovarali i na pitanja vezana uz razlike između muških i ženskih vlasnika tvrtki, a rezultati pokazuju da razlike u pristupu upravljanju i posvećenosti obitelji zamjećuje čak tri četvrtine ispitanika, a najmanje, njih polovica, smatra da se razlike vide kod samouvjerenosti vlasnika tvrtki.
Vlasnici i vlasnice tvrtki koji su sudjelovali u anketu odgovorili su pak kako se uglavnom ne obaziru na spol osobe pri zapošljavanju, ali da su skloniji zaposliti ženu, ukoliko ima iste vještine kao i muški kandidat.
Na pitanje što im je najveća prepreka u poslovanju, vlasnici tvrtki ili obrta, bez obzira na spol, prvenstveno izdvajaju složenu zakonsku regulativu (40 posto), nelikvidnost (35,2 posto), nedostatnu pomoć države (20,8 posto) i financiranje tvrtke (19,2 posto).
Te je rezultate Maja Pokrovac iz Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) na okruglom stolu ocijenila pozitivnim u smislu da žene poduzetnice sve više muče isti problemi kao i muške kolege, dakle problemi vezani uz poslovanje, a ne spol.
Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić istaknula je pak da njen ured još uvijek najviše pritužbi od žena zaprima vezano uz diskriminaciju na tržištu rada, posebice u dijelu koji se odnosi na njihov bračni status ili majčinstvo.
Ipak, dodala je, 2008. godine u Hrvatskoj je bilo 18 posto poduzetnica, a 2013. gotovo 30 posto, za što dijelom zaslugu ima i Strategija ženskog poduzetništva, koju Hrvatska ima kao jedina zemlja u regiji.
Ministarstvo poduzetništva i obrta radi na novoj strategiji, za razdoblje do 2020. godine, a prema riječima ministra Gordana Marasa, taj je dokument nužan uzme li se u obzir da su tvrtke u ženskom vlasništvu u pravilu brže rastuće, kao i da su žene u prosjeku češće visokoobrazovane nego muškarci.
Žene su vlasnice 30-tak posto tvrtki i obrta u Hrvatskoj, dok je taj postotak npr. u SAD-u gotovo 50 posto, što znači da bi se u Hrvatskoj dostizanjem tog postotka broj poslovnih subjekata u ženskom vlasništvu povećao za 20-tak tisuća, a za barem toliko bi rasla i zaposlenost, kazao je Maras.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu