U tijeku projekta POSLOVANJE NA KVADRAT i razgovora / radionica s našim finalistima uočili smo određene probleme koje je potrebno riješiti u najskorijem roku, praznine u poslovanju koje je moguće unaprijediti, ali i značajne prilike koje je moguće iskoristiti. Jedna od stvari koja je zajednička svim finalistima je nedovoljno precizno praćenje rezultata iz poslovanja koje ostvaruju, a posebno se to odnosi na profitabilnost.
Takva situacija ne iznenađuje budući da svi poduzetnici, a posebno oni u stvaranju ili u razvojnoj fazi naglasak stavljaju na kvalitetu proizvoda, inovacije i agresivnu prodaju. To je na neki način ispravan put, ali u određenom trenutku potrebno je i podvući crtu i zapitati se što mi to radimo, da li to radimo dobro i koji su rezultati našeg rada.
Kroz razgovore s našim finalistima stekli smo dojam kako se često vode osjećajem za posao kao orijentirom u donošenju poslovnih odluka, dok relativno zapostavljaju egzaktne brojke i praćenje ostvarenih rezultata.
Upravo su pitanja tipa: „Koliko zarađujemo od ovog proizvoda?“ ili „Koliko zarađujemo po prodajnom mjestu?“ ili „Koliki postotak prihoda nam nosi pojedini proizvod ili usluga?“ poslužili kao okidač za razmišljanje i poneki nesiguran pogled.
Budući da je u poslovnom svijetu ograničenost resursa (kapitala) posebno izražena, upravo je stoga važno voditi računa da radimo ono u čemu smo najbolji, u čemu imamo komparativne prednosti i od čega možemo najviše zaraditi kako bi tvrtka živjela. Jako je važno zapitati se (što češće):
- Koliko zarađujemo od pojedinog proizvoda i na što se trebamo usmjeriti?
Evenio – bojanke, web portal, ilustriranje
SF klima, grijanje – klima uređaji, servisi velikih postrojenja, solarni sustavi (grijanje; struja)
Pčelarstvo Daruvar – Med, suveniri, dodatni proizvodi
- Koliko zarađujemo od pojedinog prodajnog kanala (maloprodaja – veleprodaja – web)?
- Koliko zarađujemo od pojedinog kupca ili grupe kupaca?
- Koji proizvod / usluga nam nudi najviše šansi za širenje tržišta (dodatnu prodaju)?
- Kakve su nam marže u usporedbi s konkurencijom?
Napomena svakako treba biti na riječi „zarađujemo“ jer često se dogodi da iz visokih prihoda (velike prodaje) imamo zapravo mali uspjeh u smislu zarade. Tu je naravno potreban balans i potrebno je zadovoljiti više ciljeva (ključni kupci, stabilnost poslovanja i prihoda, dugoročna održivost), ali da bi te ciljeve mogli ostvariti, nužno je baratati egzaktnim podacima.
Slijedom toga, uz prihode potrebno je uzeti u obzir sve troškove potrebne kako bi proizvod / usluga bili kreirani i isporučeni kupcu. Ustvari poželjno je kontinuirano raditi kalkulacije i „male“ Račune dobiti i gubitka (RDG) po proizvodima, prodajnim mjestima, kupcima, profitnim centrima, ali i za tvrtku u cjelini.
Samo na temelju cjelovitih podataka bit ćemo u mogućnosti donijeti kvalitetne poslovne odluke. Kod naših finalista postoji mjesto za napredak, ali i izražena volja za promjenama pa vjerujem da će upravljanje poslovanjem u budućnosti dignuti na još višu razinu.
'Pred kandidatima je zahtjevan posao jer mijenjaju sebe'
Pogledajte sve videopriloge o natječaju 'Poslovanje na kvadrat'!
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu