Između 2007. i 2013. za potrebe vezane uz sva motorna vozila na hrvatskom tržištu prodano je 188 milijuna litara motornih ulja, istodobno je otpadnih ulja prikupljeno tek 44 milijuna litara.
Ovaj za okoliš više nego dramatičan podatak iznesen je na Auto-moto forumu održanom u organizaciji Hrvatske gospodarske komore i njezina Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima. Nitko pouzdano ne zna, čulo se na tom skupu, gdje je završilo 'jezero' od čak 144 milijuna litara otpadnih motornih ulja. Možda u kanalizaciji, rijekama ili tlu? Ili su, našalio se jedan od sudionika, otpadnim uljem ofarbani i time zaštićeni od kukaca štetočina kilometri dvorišnih drvenih ograda, što je još uvijek navika na pojedinim lokacijama, a na ovdašnjim prostorima, dodao je, nije nepoznat ni običaj potpaljivanja vatre upravo otpadnim uljem.
Zamjenik ministra zaštite okoliša i prirode Hrvoje Dokoza najavio je kako će poslati inspektore na teren u postroženi nadzor te da se prva analiza s izvješćem može očekivati u lipnju. Prodaja motornih ulja mora se izuzeti iz klasične maloprodaje i prepustiti isključivo servisnim radionicama jer samo u tom slučaju vlasnici tvrtke mogu jamčiti pravilno zbrinjavanje motornih ulja, jedno od rješenja koje je moguće provesti u kratkom roku i učinkovito, predloženo je. Upozoreno je i na sve evidentniji ilegalni uvoz auto guma dvojbene kakvoće, procjenjuje se da ih je samo u 2014. iz takvih kanala ovdje prodano oko 50 tisuća komada čime je državni proračun oštećen za milijune kuna. Posebno britka rasprava iznjedrila se između sudionika skupa i pomoćnika ravnatelja Carinske uprave Maria Demirovića zaduženog za trošarine i posebne poreze.
Poseban porez na motorna vozila, ustvrdio je Demirović na skupu HGK-a, carinici određuju prema katalozima i tržišnim cijena što znači da za isti tip vozila, neovisno je li kupljen u nekoj europskoj državi ili u RH taj porez, mora biti istovjetan. U praksi se tako ne radi, uzvratili su mu nazočni, navodeći na Demirovićev upit i lokacije carinskih ispostava koje evidentno krše zakon. Poduzetnici su Demirovića upozorili da od carinskih ispostava mogu dobiti samo konačni iznos poreza ne i strukturu na što je on uzvratio neka ubuduće traže cjelovit zapisnik procjene jer, on nije tajni dokument. Na Auto-moto forumu upozoreno je i na odljev novca iz RH na uštrb državnog proračuna s obzirom da se na motorno vozilo kupljeno primerice u Njemačkoj PDV plaća po stopi 19 posto.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Baš lijepo.
INA je prošle godine samo na račun ulja koje daje na tržište uplatila Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost preko 7 miliona kuna.
Kako se INA bavi i sakupljanjem ulja ( 30 godina) , jer to nam je u ekonomskom interesu, a naročito u ekološkom interesu, zanima nas što to zapravo Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, kao i Ministarstvu zaštite i okoliša i prirode radi s našim novcima?
Osim što daje dozvole sakupljačima otpadnih ulja koji uopće nemaju infrastrukturu i mogućnost obrade otpadnih ulja.
I kako se ne zna gdje su otpadna ulja?
Pa imamo tok ulja za koje se zna od početka proizvodnje, do njegovog zbrinjavanja i oporabe.
Čemu onda služe svi ti izvještaji i takse (eko kuna, 1 litra ulja = 1 kuna) ako je Ministarstvo zaštite okoliša i prirode izgubila toliko otpadnih ulja?
Ajde neka Ministarstvo proda ulja u vrijednosti od 7 miliona kuna.
Glavno da se daju poticaji na g.luposti, kao električni autići, a nas će potpuno zatvoriti.
Bravo Hrvatska i njezina Ministarstva i Agencije.
Što ne daju poticaje za rafinaciju i regeneraciju otpadnih ulja?
Uključite se u raspravu