Hrvatske autoceste (HAC) uspjele su podmiriti prvu veliku ovogodišnju tranšu kredita od 221 milijun eura i u posljednji trenutak izbjeći bankrot. No, to se ne bi dogodilo da nije uskočio proračun jer HAC u pola godine nije uspio dogovoriti s bankama refinanciranje pa je Vlada odlučila posegnuti u državnu blagajnu za gotovo 1,7 milijardi kuna dok se ne postigne dogovor s bankama, nakon čega će novac biti vraćen u proračun, doznaje Poslovni dnevnik.
800milijuna
eura kredita dospijeva HAC-u do kraja ove godine
EK distancirana
Ova godina posebno je financijski zahtjevna za HAC jer na naplatu dospijeva čak 800 milijuna eura ili više od šest milijardi kuna kamata i glavnice po kreditnim zaduženjima. Još krajem siječnja raspisan je javni natječaj za refinanciranje cjelokupnog iznosa, no banke su tražile zeleno svjetlo Europske komisije da se nužno državno jamstvo neće tretirati kao potpora, odnosno da Komisija neće tražiti povrat novca u proračun. U Bruxellesu koji je, čini se, bio više okrenut europarlamentarnim izborima i preslagivanjima Komisije, s davanjem mišljenja nisu pretjerano žurili pa je tako tek prošli tjedan Zagrebu poručeno da se državne potpore HAC-u neće naći na stolu u dogledno vrijeme. Time je samo naizgled nestala posljednja formalna prepreka da država izda jamstvo. Oprezni bankari, naime, neslužbeno su prošlog tjedna poručili da će tražiti neovisno pravno mišljenje kako bi se zaštitili pred matičnim grupacijama da takav odgovor Komisije doista znači da se Bruxelles neće predomisliti za nekoliko mjeseci i aktualizirati to pitanje, čime bi otplata kredita bila dovedena pod upitnik.
Manjak likvidnosti
Kako je vrijeme do dospijeća neumoljivo iscurilo, Vlada je imala opciju posegnuti u proračun i premostiti manjak likvidnosti dok HAC formalno ne potpiše ugovore s bankama i dogovori refinanciranje za ovu godinu. Alternativa je bila de facto tehnički bankrot kompanije koji bi otvorio vrata svim ostalim kreditorima da zatraže trenutačnu naplatu svojih potraživanja. Očita mogućnost bila je i da Vlada izađe na tržite novca i izda posebno izdanje trezorskih zapisa. Taj bi potez bio logičan s obzirom na niske kamatne stope i apetit institucionalnih ulagača za kratkoročnim dugom, no istodobno podignuo bi tekući deficit kojeg Komisija drži pod povećalom u okviru procedure prekomjernog deficita.
1,7mlrd.
kuna poreznih obveznika spasilo je HAC od bankrota
Kupili vrijeme
Stoga će 1,7 milijardi kuna poreznih obveznika kupiti nekoliko neophodnih dana HAC-u i bankama dok se (pozitivno) ne očituju odvjetnici. O najnovijem manevru koji je HAC povukao s ruba bankrota nisu željeli govoriti ni u tvrtki, kao ni u Vladi. Iz HAC-a su tek kratko poručili da je trenutnih 221 milijun eura plaćeno, a da će se kreditima iz javnog natječaja osigurati sredstva za cijelu 2014. koje najvećim dijelom dospijevaju u prosincu, a sve podatke objavit će kad se potpišu ugovori. Iz Vlade su poručili da je obveza podmirena, no pitanje je li uskočio proračun ostalo je bez odgovora.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.[emo_smijeh]to je samo priprema da pred kraj mandata poklone autoceste strancima.to pripremaju od kad su stupili na funkcije,zato su i išli u australiju.stvoriš problem i onda predloiš rješenja za njega.stara mantra prevare.
pa dokle ovi žele odgađati neodgodivo??
učinili bi svima uslugu da puste firmu da bankrotira.
pa ovako se ne ponaša više niti Veliki Vođa u sj. Koreji prema državnim firmama…
Ovi iz HACA su lopovi.
Imao sam taj njihov ENC uređaj i zbog njihove greške (uređaj nije registrirao moj ulaz u Zagrebu na autoput) kod izlaska za Senj naplatili su mi 380 kn.
Inače dionica je koštala 53 kn.
Bez obzira na pismeni prigovor na licu mjesta i mogućnosti provjere na nadzornim kamerama da sam ušao na Lučkom oni su mi naplatili najdužu dionicu.
Da Sam ušao na autocestu negdje na granici s Mađarskom.
Žalio sam se, žalba normalno nije uvažena.
Prijetili su se ovrhom.
Od tada sam ENC uređaj razbio i izbjegavam autoceste kad god je to moguće.
Pa zbog čega HAC ne propadne i autoceste se ne zatvore.
Odmah smo riješili veliki dio duga.
Tako i onako lokalne ceste su dovoljne za ovaj promet koji imamo prema moru.
Autoceste treba zatvoriti i proglasiti bankrot tvrtke.
još jedna prilika da se nešto pozitivno dogodi je propala. znajući da se eu komisija zapravo sviđa da se hrvatska što više zaduži, za očekivati je da će na kraju odobriti državna jamstva.
dok ima i mrvice zemlje i imovine koja se može staviti na bubanj, eu komisije će i dalje poticati zaduživanje u hrvatskoj.
tek kad postanemo nabjedniji kmeti bez ikakve mogućnosti da povratimo slobodu kreditiranje će stati, no milanović i karamarko se nadaju da će i u toj situaciji biti dovljno novca za njih osobno i njihove svite, ostalima tko je kriv što se nisu snašli.
Uključite se u raspravu