Ako je suditi po najnovijim transferima hrvatskih menadžera u inozemstvu, i u krizi ima posla za one koji su se dokazali radom u hrvatskim podružnicama multinacionalnih kompanija. Neke od njih, poput Coca-Cole, Nestlea i Lactalisa, imaju dugu tradiciju unaprjeđivanja hrvatskoga kadra. Nedavno promaknuće Vedrana Prasnikara, člana Uprave P. Z. Auta, kojem je povjerena dužnost predsjednika Uprave novoosnovanoga Porsche Chilea, pravi je primjer kako napredovati u međunarodnim tvrtkama.
Čile po austrijskom modelu
"Odlučio sam prihvatiti novi izazov u karijeri i nakon 12 godina rada na funkciji člana Uprave P. Z. Auta krećem dalje, puno dalje, u Čile", rekao je to za Poslovni dnevnik Vedran Prasnikar, koji od 1990. radi za Porsche. Porsche Holding iz Salzburga dobio je od Volkswagena AG dužnost da za tržište u Čileu uspostavi razgranatu maloprodajnu mrežu. Tražili su menadžera iz vlastitih redova, a zahvaljujući uspješnoj 22-godišnjoj karijeri i iskustvu u maloprodaji i veleprodaji Prasnikar je dobio ponudu da preuzme funkciju čelnog čovjeka Porschea za tu južnoameričku zemlju. "Od mene se očekuje da tvrtku organiziram tako da, iako je jako daleko od centrale u Salzburgu, radi na isti način kao da je u Austriji. Ista prepoznatljiva pravila poslovanja, takozvani Porsche duh", kaže Prasnikar, koji će za nekoliko tjedana prvi put otići u Čile. Dojmove o tome što ga točno čeka zasad prikuplja samo iz knjiga i s interneta, ali svi mu, kaže, govore da je nagrađen, jer je to predivna zemlja. "Osjećam se kao da zapravo idem kući jer tamo živi oko 250.000 ljudi podrijetlom iz Hrvatske, a među njima je mnogo uglednih poslovnih ljudi. Tamo živi i velik broj Nijemaca, a kako sam 20 godina živio u Beču, njemački jezik govorim bez greške, pa mi i zato mnogi prijatelji kažu da zapravo idem doma", napominje Prasnikar.
Lidl ga poslao u Portugal
"Osoba koja se dokazala na visokim pozicijama u Hrvatskoj treba se izvrsno služiti stranim jezicima i biti spremna za rad u međunarodnom i često multikulturnom okruženju, za što treba imati poseban senzibilitet", potvrđuje Mirjana Šlat iz head hunting agencije Neumann. Prvo se, objašnjava, trebate dokazati u domaćem okruženju, rezultatima, vještinama, ali i u međuljudskim odnosima, da biste mogli računati na ponudu za međunarodno promaknuće. Sve te uvjete ispunjava i dosadašnji predsjednik Uprave Lidla Marin Dokozić, koji je početkom siječnja, nakon četiri godine na toj funkciji u Hrvatskoj, promaknut na isto radno mjesto u Portugalu. Jedan od najsvježijih transfera je i onaj Christiana Sockevica, koji je promaknut na fukciju regionalnog menadžera za Panasonic za centralnu i srednjoistočnu Europu. Sokcevic u Panasonicu radi od 1998., i to uglavnom u Njemačkoj, a ubuduće će raditi u sjedištu tvrtke u Londonu.Nakon Saudijske Arabije, pa rada u T-Mobileu Hrvatska, novo radno mjesto i adresu dobio je nedavno i Stjepan Udovičić. Taj bivši voditelj odjela cjenovne politike T-Mobilea u Hrvatskoj postao je direktor marketinga Orangea u Rumunjskoj. Prethodno je bio direktor Mobilyja, mobilnog operatera u Saudijskoj Arabiji.Za postignute rezultate u Hrvatskoj nagrađene su nedavno i dvije menadžerice u hrvatskoj podružnici Nestlé Adriatica. Renata Matusinović, koja je do listopada 2012. bila voditeljica kategorije napitaka za Nestlé u Adriatic regiji i članica upravljačkog tima, postala je izvršna direktorica kategorije napitaka i članica upravljačkog tima u regiji Nestlé Češka & Republika Slovačka sa sjedištem u Pragu. Iva Mladinić Lečić, donedavno voditeljica sektora ljudskih potencijala te članica upravljačkog tima tvrtke Nestlé u Adriatic regiji, preuzela je početkom rujna 2012. poziciju biznis partnera za kategorije unutar sektora ljudskih potencija u središnjici tvrtke Nestlé u Švicarskoj, u Veveyu.
Uspjele u PR-u
I Coca-Cola je zadovoljna hrvatskim menadžerima. Sandro Baričević, dugogodišnji direktor za odnose s javnošću Coca-Cole za Jadransku regiju, 2011. imenovan je direktorom komunikacija Coca-Cole za Europu. Njegovo novo radno mjesto otad je u Londonu. "Od svibnja prošle godine operativni sam direktor odnosa s javnošću za zapadnu Europu i Skandinaviju, što je poseban izazov jer radim u europskom sjedištu kompanije i dostupna su mi posljednja komunikacijska i znanstvena dostignuća. Iako je princip rada isti kao u Hrvatskoj, nije isto predstavljati kompaniju na tržištu koje tek raste kao na dobro uhodanom tržištu, tako da svaki dan učim nešto novo", rekao je Sandro Baričević za Poslovni dnevnik. Još jedan visoki menadžer Coca-Cole ima nevjerojatnu međunarodnu karijeru: Bruno Filipi, Hrvat koji je bio glavni menadžer Coca-Cole za Hrvatsku i BiH, svojedobno je bio predsjednik Uprave te kompanije u Kini, a danas je odgovoran za poslovanje The Coca-Cola Company na području Južnog Pacifika i radi u Sydneyju u Australiji. Coca-Colin Zoran Bogdanović također je promaknut nakon vođenja hrvatske podružnice na čelno mjesto tvrtke u Švicarskoj, a kasnije Grčke. Milivoj Vela, menadžer odnosa s ključnim kupcima na Bliskom istoku u joint-venture kompaniji Nokia Siemens Networks u Dubaiju, bivši je konzultant za hrvatsku ispostavu Siemensa.
"Kao konzultant bio sam u kontaktu s raznim odjelima tvrtke diljem svijeta, a nakon što sam pomogao kolegama iz novootvorenoga ureda u Dubaiju nekoliko puta, ponudili su mi posao 2004. i prihvatio sam ga. Kako je riječ o manje-više istom poslu koji sam obavljao u Zagrebu, samo u bitno drugačijoj okolini, prilagodba nije bila teška", objašnjava Vela. Siemens je promaknuo i bivšu direktoricu Odnosa s javnošću Dinku Karakašić, koja je najprije dobila mjesto šefice Siemensovih korporativnih komunikacija u Muenchenu, a potom u Londonu. A da je PR sektor dobra prilika svjedoči i primjer Petre Gelb, koja od siječnja ove godine vodi ured agencije Grayling u Dohi. Među priznatim hrvatskim menadžerima odavno su u inozemstvu i Dukatovi kadrovi Mato Zadro, bivši predsjednik Uprave, Zvonimir Seki, direktor marketinga koji je iz Dukata otišao u Lactalis Španjolsku, te Vlatka Mateljan, menadžerica ljudskih resursa koja radi za američku podružnicu Lactalisa.Član Uprave Privredne banke Zagreb Dinko Lucić uspješno je godinama bio na čelu slovačke VUB banke, koja također posluje u sastavu Intesa grupe.
Interni natječaji
"Da bi menadžer iz Hrvatske dobio odgovornu poziciju u inozemstvu, u međunarodnoj kompaniji za koju ovdje radi, mora imati dokazane rezultate i kompetencije. Kompanije u pravilu same odabiru kandidate za interne pozicije u drugim zemljama, nekada vrlo transparentno putem internog natječaja, nekada u procesu succession planninga, a nekada i ad hoc", kaže Nina Anđal iz agencije za posredovanje u zapošljavanju Antal International. "Na visoke pozicije vani menadžeri iz Hrvatske najčešće odlaze unutar iste kompanije. Hrvatska nije dovoljno veliko i atraktivno tržište rada da bi strane kompanije u veliku broju ovdje regrutirale kadrove za svoje više menadžerske pozicije, iako ima i takvih slučajeva, no tada je uglavnom riječ o radnim mjestima u zemljama izvan EU", zaključuje Anđal.
Prvo se trebate dokazati u domaćem okruženju, rezultatima, ali i u međuljudskim odnosima, da biste mogli računti na promaknuće
Mirjana Šlat, head hunting agencija Neuman
Nismo dovoljno veliko tržište rada da bi strane tvrtke masovno ovdje regrutirale kadrove za svoje više menadžerske pozicije
Nina Anđal, Antal International
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.naslov i podnaslov su potpune gluposti, vidi se da to piše netko tko pojma nema o tematici.
multinacionalke tako rade otkad postoje, dakle to nije ama baš nimalo novi trend, niti ima ikakve “pomame” za hrvatskim menažerima, nego ista takva unprjeđenja i fluktuacije postoje u svim drugim državama u kojima djeluju, samo su se u poslovnom izgleda okupili autisti koji misle da na granicama hrvatske postoji velika provalija koja vodi u svemir. dovolno se potruditi bar minimalno u svom poslu pa recimo zaguglati da se steknu osnovne informacije o onome o čemu se piše.
multinacionalke, toliko o sposobnom menađmentu!
Uključite se u raspravu