Najkasnije s 1. travnjem iduće godine svi koji u Hrvatskoj žele pokrenuti vlastiti biznis trebali bi s registracijom i poslovanjem startati u roku 48 sati. To bi trebao omogućiti Start – novi sustav pokretanja poslovanja putem jednog digitalnog obrasca, koji se odlukom Vlade od prošlog tjedna već priprema u Financijskoj agenciji (Fina). Do kraja ožujka iduće godine taj će sustav moći koristiti svi domaći osnivači doo-a, jdoo-a i obrta, dok će onima iz inozemstva usluga biti omogućena do kraja 2019.
Ekspresno pokretanje tvrtki u Hrvatskoj nije baš novina i neće startati sa Startom, jer je još od 2005. aktivan vladin servis Hitro.hr, također pri Fini. Ipak, iz Ministarstva gospodarstva koje nadzire ovaj projekt pojašnjavaju kako su velike razlike između Hitro.hr-a i Starta. "Hitro.hr omogućuje samo osnivanje društva i obrta, odnosno upis u Sudski ili Obrtni registar, dok Start omogućuje i pokretanje poslovanja, što uključuje uz upis u sudski i obrtni registar još i upise u Registar poslovnih subjekata pri Državnom zavodu za statistiku, podnošenje prijava o početku poslovanja i o početku osiguranja u Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje i Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje, upis u Registar poreznih obveznika pri Poreznoj upravi, te registraciju u sustav PDV-a, otvaranje poslovnog računa u banci i elektroničko plaćanje pristojbi i naknada nastalih u procesu", pojašnjavaju u Ministarstvu gospodarstva.
Ubuduće dakle poduzetnici neće fizički morati obilaziti sve navedene institucije, već će se sve prijave moći izvesti na jednom mjestu ispunjavanjem jednog digitalnog obrasca. Uspostavljanje ovog sustava stoji 5 milijuna kuna, koliko je predviđeno u proračunu Ministarstva gospodarstva, a godinu kasnije namjerava ga se poduprijeti s još pola milijuna kuna. Start zahtijeva automatiziranu komunikaciju i razmjenu podataka i dokumenata između ministarstava gospodarstva, pravosuđa, financija, Porezne uprave, DZS-a, HZMO-a, HZZO-a i kreditnih institucija. Testiranje funkcioniranja Starta Vlada je utvrdila da se obavi 45 dana prije konačnog službenog početka primjene. No, Hitro.hr s osnivanjem Starta neće prestati postojati. Kako su nam potvrdili u Ministarstvu gospodarstva, taj servis ispunjava ciljeve zbog kojih je osnovan – informiranje budućih poduzetnika i bolju komunikaciju građana i državne uprave, te osnivanje tvrtke ili obrta.
5 milijuna
kuna vrijednost je novog sustava, što plaća Ministarstvo gospodarstva
"Hitro.hr će i dalje pružati usluge korisnicima koji će trebati upravo takav vid pomoći – informacije na "šalteru" i pomoć oko rezervacije imena ili samo osnivanja tvrtke ili obrta", ističu iz Ministarstva. Iz Fine pak dodaju da "ako korisnik želi pokrenuti poslovanje iz vlastitog doma, koristit će Start, a ako želi osnovati tvrtku dolaskom na šalter Hitro.hr-a i sve ostale korake odraditi pojedinačno, imat će i tu opciju". Za one koji, dakle, preferiraju "klasičan" način pokretanja tvrtke osobnim dolaskom na šalter, Fina namjerava zadržati urede Hitro.hr-a, sve dok za njima bude interesa. Što se, pak, očekivanja interesa za novom uslugom tiče, ona su u Fini u početnoj fazi na razini iskustava iz drugih zemalja koje su uvele takve platforme, a to je da se 10 posto korisnika odlučuje za njihovo korištenje.
No, zbog sve prisutnijeg trenda digitalizacije javnih usluga i uključivanjem novijih generacija u njihovo korištenje, i u Fini procjenjuju da će taj postotak iz godine u godinu rasti. Od uspostave Hitro.hr-a velik broj poduzetnika koristio se ovom podrškom u prvom koraku, a posebice kod osnivanja jdoo-a gdje je svaki drugi takav oblik tvrtke od uvođenja 2012. osnovan upravo preko Hitro.hr-a. Ukupno je Hitro-hr pomogao u osnivanju više od 57 tisuća novih tvrtki, od toga nešto više od 32 tisuće doo-a, a 25 tisuća jdoo-a. Obrtnici su se, pak, rijetko koristili ovom uslugom pri registraciji, budući da je njihov proces pokretanja posla drukčiji od osnivanja tvrtke, a od 2015. je uveden sustav e-Obrt, koji je potpuno preuzeo registraciju obrta.
No, uvođenje Starta neće prema informaciji iz Fine automatski povući i otvaranja novih radnih mjesta. Trenutno se uredi Hitro-hr-a nalaze u 61 poslovnici Fine diljem Hrvatske, a u njima su usluge informiranja i pomoći u osnivanju tvrtki pružali Finini djelatnici, a za Start kao on-line uslugu bit će, kažu u Fini, angažiran jedan dio zaposlenika Hitro.hr ureda. U preporukama iz Svjetske banke Hrvatskoj za poboljšanje poduzetničke klime upravo je apostrofirano kreiranje jedinstvenog online postupka i uključivanja u osnivački postupak pomoć i za aktivnosti koje su obavezne nakon samog osnivanja, koje su dosad poduzetnicima uzimale dragocjeno vrijeme.
Zanimljivi su podaci iz analize Doing Business u kojoj je vidljivo da je pokretanje poslovanja u Hrvatskoj najlakše u Splitu, a tamo je između pet najvećih hrvatskih gradova utvrđen i najveći broj korisnika Hitro.hr-a, a najlošiji su rezultati zabilježeni u Zagrebu. U Splitu se prema analizi Doing Business više od polovice novoosnovanih tvrtki koristi Hitro.hr-om, a za pokretanje poslovanja je potrebno obaviti šest postupaka i proces traje u prosjeku šest dana.
Istodobno u Zagrebu poduzetnik mora obaviti osam postupaka i prosječno je potrebno tri tjedna za svu papirologiju. Elektroničko pokretanje poslovanja koje će od 1. travnja donijeti Start trebao bi ove postupke svesti u svim gradovima na jedan, a trajanje procesa na maksimalno dva dana. Što se samog troška pokretanja poslovanja tiče, oni su, kažu u Ministarstvu gospodarstva, uređeni posebnim propisima. Sustav Start, kažu u odgovoru na naš upit, povezuje postojeće sustave i ne određuje cijenu po pojedinom "koraku", no uvođenjem ove digitalne usluge doći će do smanjenja "nevidljivih" troškova u poslovanju. To administrativno rasterećenje u Ministarstvu gospodarstva predviđaju da će biti na razini od 40 posto.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.čemu jednim ? to neki program što čita misli, neće trebati ništa popunjavati ? ime, sjedište, osnivača(e), djelatnost ………….
Uključite se u raspravu