Što je to ‘outsourcing’ i kako je u Hrvatskoj dobio negativne konotacije

Autor: Poslovni.hr/Hina , 04. svibanj 2014. u 09:55
Thinkstock

Zagovaratelji outsourcinga ističu da je njegova glavna značajka efikasnost, odnosno smanjenje troškova uz uvjet da proizvod i usluga ostanu iste kvalitete.

Vladina najava outsourcinga u javnom sektoru, odnosno da će zbog racionalizacije troškova prepustiti privatnicima djelatnosti čišćenja, održavanja, pranja i peglanja, pripreme hrane i pića, te prijevoza i zaštite, ponovno je posvadila socijalne partnere, a u Hrvatskoj dosad slabo poznatom i rijetko korištenom terminu "outsourcing" pridodala vrlo negativne konotacije.

Gotovo da nije bilo političara, poslodavca, ekonomista, sindikalca, ali i čistačice, kuhara ili konobara koji proteklih tjedana nisu koristili riječ "outsourcing", a nakon izjave čistačice iz jedne zagrebačke škole – "Ja se ne bum dala 'autsorsati' i idem u prijevremenu mirovinu", ta je glagolska izvedenica ušla i u svakodnevni govor.

Outsourcing je u Hrvatskoj dobio negativno značenje nakon stalnih upozorenja i optužbi sindikalaca i dijela zaposlenih u javnom sektoru da će se kroz izdvajanje djelatnosti u kojima je trenutno zaposleno 26.000 ljudi mnogi od njih naći bez stalnog posla ili će, u najboljem slučaju, biti premješteni u privatna poduzeća koja se bave tim poslovima i time biti ostavljeni na "milost i nemilost" novim poslodavcima kojima je profit na prvome mjestu, a prava radnika su "mrtvo slovo na papiru".

Predstavnici Vlade i poslodavci, s druge strane, outsourcing brane kao dobar model koji državi nudi uštede, a zaposlenicima jamči posao i istu plaću i idućih pet godina, što je u sadašnjim ekonomskim okolnostima dobra ponuda za njih.

Što je outsourcing?

"Outsourcing" je engleska riječ koja se na hrvatskom najčešće prevodi kao "izdvajanje". To je model ugovaranja u kojem tvrtke ili javne ustanove radi poboljšanja produktivnosti ustupaju određene, uglavnom sporedne poslove (non core), vanjskim poduzećima koja se njima bave.

Prvom primjenom outsourcinga, koji se tada nije tako zvao, smatra se poslovni potez iz 14. stoljeća, kada su trgovci iz cijele Europe unajmljivali skladišta za svoju robu u Veneciji.

Od kada se termin outsourcing pojavio krajem 90-ih, uglavnom kao posljedica velikoga rasta IT kompanija, mnoge tvrtke počele su se baviti upravo tom granom poslovanja.

Poznati guru menadžmenta Tom Peters rekao je: "Do what you do best and outsource the rest", što bi značilo da svako poduzeće treba raditi ono u čemu je najbolje, a sve ostalo prepustiti tvrtkama specijaliziranima za te poslove.

To se geslo dobro uklapa u današnje poslovne trendove kojima je cilj optimizacija poslovanja, odnosno smanjenje troškova uz istovremeno povećanje ili zadržavanje zadovoljstva kupaca i kvalitete usluge.

Najviše se izdvajaju usluge logistike, upravljanja skladištima, čišćenja, kuhanja, posluživanja i pranja, IT-a i upravljanja ljudskim resursima.

Početkom ovog stoljeća, logističke usluge predane na upravljanje vanjskim pružateljima u SAD-u su iznosile između 12 i 14 posto, a u Europi, gdje je tradicija takvog poslovanja duža, i dvostruko više.

Outsourcing se mora dobro ugovoriti kako bi se zadržala razina usluge

Zagovaratelji outsourcinga ističu da je njegova glavna značajka efikasnost, odnosno smanjenje troškova uz uvjet da proizvod i usluga ostanu iste kvalitete. Zbog toga ugovori o prepuštanju dijela poslova moraju biti dobro pripremljeni, u suprotnom može doći do pada kvalitete.

Član uprave tvrtke "Logiko", koja se bavi poslovnim savjetima, Antonio Zrilić ističe da je za ugovaranje outsourcinga najbitnije utvrditi razinu usluge, no u našem se slučaju sve svodi na to kolike će plaće imati radnici koji iz javnog sektora pređu kod privatnika.

Apsolutno je važna zaštita prava zaposlenika koji se izdvajaju, i tu bi sindikati trebali odigrati ključnu ulogu, kaže Zrilić koji je nedavno organizirao seminar o outsourcingu.

U prošlosti su sindikati najviše jačali u vrijeme industrijskog razvoja, no stvari su se promijenile. Danas uglavnom zastupaju prava službenika, a ne ljudi koji proizvode, što je donekle razumljivo jer se nitko ne želi "tući" s privatnim poduzetnicima, napominje Zrilić.

Pravilo je da u krizi rastu potrebe za izdvajanjem pojedinih djelatnosti, a nakon što kriza prođe mnogi se ponovno odlučuju sami baviti poslovima koje su u krizi unajmljivali.

Rastu prihodi tvrtki koje se bave outsourcingom

U Hrvatskoj nema preciznih podataka o broju tvrtki koje se bave outsourcingom, niti se zna njihova ukupna zarada i broj zaposlenih, no dostupni podaci pokazuju da, primjerice, poduzećima koja se bave čišćenjem, kao i zaštitarskim tvrtkama, ili onima koje se bave komercijalnim, tehničkim i infrastrukturnim upravljanjem objektima, već nekoliko godina rastu prihodi.

Sve su to vrlo uspješne tvrtke, koje iz godine u godinu povećavaju svoje prihode, razvijaju poslovanje i zapošljavaju sve više radnika, čulo se na seminaru o outsourcingu.

Kada je riječ o hrvatskim javnim institucijama, outsourcing koristi Središnji registar osiguranika (REGOS), koji u svojoj organizacijskoj strukturi koristi umreženje outsourcing partnera.

Mrežna organizacija je odgovor na sve složenije uvjete poslovanja i potrebu smanjenja troškova maksimalnim iskorištavanjem postojećih ljudskih i tehničkih kapaciteta, ističu u REGOS-u.

Većina država članica EU izdvojila je uslužne djelatnosti iz javnog sektora. U Velikoj Britaniji prihodi od tih poslova iznose oko 25 milijardi eura, u zemljama Beneluxa 21 milijardu, u Njemačkoj, Austriji i Švicarskoj oko 17 milijardi, a u državama s juga Europe oko 16 milijardi eura, pokazuju podaci Hrvatske udruge poslodavaca.

Kao primjer dobrog izdvajanja pomoćnih poslova iz javne uprave, te odlične suradnje sindikata, Vlade i poslodavaca, u HUP-u navode Italiju.

piše: Smiljanka Škugor Hrnčević

Komentari (13)
Pogledajte sve

Cisto za informaticare i slicne struke, mogu preporuciti IT outsourcing. Tek tolko da se cuje i o tome. Sto mislite o takvom outscouringu?


Sada ti slično soliš pamet drugima da postanu poljoprivrednici dok ti naravno imaš neki drugi posao a sam to naravno ne bi radio. A ako se ne varam upravo je Mao Ze Dong radio jednom prije slao ljude s fakultetima na polja.

Radio bih, kako da ne. Cisto radi povratka prirodi, rekreacije, zdravog zivota. Vecina nasih sa zavrsenim fakultetima i nisu za nista drugo do rada u polju, cak sumnjam da su i za to sposobni.


evo krecem…
Nego kako bi ti nazvao svog mentalnog sponzora…daj nas prosvijetli.

Znaci treba zaposljavati ljude samo radi poboljsanja statistike? Inace, najveci trgovinski deficit je u razmjeni voca i povrca a ima barem milijun hektara neobradjene zemlje, sto je dovoljno da se zaposle svi nezaposleni i dio iz birokracije koji ce tek dobiti otkaze.
[/quote]
1995 se sječam bojnog poklika mnogih ratnika sličnih tebi danas “Idemo do Zemuna do zadnjeg vašeg sina”.
Sada ti slično soliš pamet drugima da postanu poljoprivrednici dok ti naravno imaš neki drugi posao a sam to naravno ne bi radio. A ako se ne varam upravo je Mao Ze Dong radio jednom prije slao ljude s fakultetima na polja. A meni spominješ Sj. Koreju …
[emo_smijeh]

“Do what you do best and outsource the rest”

Ako cemo ovo doslovno primjenit na drzavna poduzeca, onda bi PRVO trebalo outsourcat uprave poduzeca. Jer je cest slucaj da cistacica i kuharice znaju svoj posao najbolje, a uprave tih istih poduzeca nemaju pojma svoj posao. Zakaj onda ne bismo outsourceali uprave poduzeca? Neki njemac, japanac ili korejac ce biti daleko bolji clan ili predsjednik uprave od nasih dzabalebarosa.

U biti najbolje bi bilo outsourcati citavu vladu i sabor!

New Report

Close