Prvo plinarsko društvo (PPD), domaći lider u opskrbi i trgovini prirodnim plinom, nastavlja s politikom diversifikacije poslovanja.
Nakon nedavnog ulaska u vlasničku strukturu Luke Ploče, PPD je ovih dana preuzeo i većinski udjel u tvrtki Adria Transport, prvom i zasad jedinom domaćem alternativnom operateru željezničkog prometa. Ta tvrtka prošle je godine prva ishodila sve potrebne dozvole kako bi se mogla baviti željezničkim transportom, djelatnošću koju je sve do ulaska Hrvatske u Europsku uniju mogao obavljati jedino državni monopolist HŽ Cargo. Ipak, od 1. srpnja 2013. tržište je liberalizirano, a upravo je Adria Transport prošle godine bila prva tvrtka koja je provela prvi privatni vlak hrvatskim prugama. Direktor i osnivač tvrtke bio je Slovak Mario Mataš, koji je tada najavljivao lov na četiri milijuna tona tranzitnog željezničkog prometa koji zaobilaze Hrvatsku, no u međuvremenu je očito procijenjeno kako će zacrtane poslovne ciljeve lakše ostvariti u okvirima velikog poslovnog sustava poput PPD grupe, koja danas objedinjuje 11 poduzeća sa širokim spektrom biznisa, od trgovine energijom, preko investicijskih projekata do transporta.
Krilić
PPD će nam omogućiti prijevoz dovoljnih količina robe koje su nam potrebne da bismo stabilno poslovali
Cijenu transkacije nije bilo moguće doznati, no prema neslužbenim informacijama, Adria Transport već za nekoliko dana i simbolički će biti konsolidiran u PPD grupu putem promjene imena u PPD Transport. Operativno poslovanje tvrtke vodit će Oliver Krilić, koji je i dosad bio zadužen za Adria Transportov biznis u Hrvatskoj, a nekoć je bio na čelu HŽ Vuče vlakova. Iz PPD-a nisu željeli komentirati svoju novu akviziciju, dok je Krilić, pak, tek ustvrdio kako su u Adria Transportu procijenili kako će u okvirima PPD-a imati uvjete za stabilan poslovni rast i razvoj. "PPD će nam kroz svoje poslovanje omogućiti prijevoz dovoljnih količina robe koje su nam potrebne da bismo stabilno poslovali. Novim tvrtkama na tržištu koje se tek otvara – a željezničko tržište je upravo takvo – uvijek je najveći problem osigurati inicijalnu razinu prometa i prihoda koja može pokriti nužne investicije i fiksne troškove. Mi ćemo upravo to ostvariti s PPD-om i to će nam onda biti zdrava osnova za daljnji tržišni rast", rekao je Krilić, dodavši kako unatoč ulasku strane konkurencije na tržište željezničkih usluga u Hrvatskoj, PPD Transport ostaje, uz HŽ Cargo, jedina tvrtka na tržištu koja je registrirana u Hrvatskoj i koja zapošljava domaću radnu snagu.
Ulazak PPD-a u biznis željezničkog transporta očito se mora promatrati ponajprije u kontekstu kompanijina iskoraka u sektor lučkog biznisa, odnosno skladištenja nafte i naftnih derivata. Podsjetimo, PPD je nedavno dobio potkoncesiju za gradnju terminala za ukapljeni naftni plin (UNP) u luci Ploče. UNP terminal prostirat će se na ukupnoj površini od oko 25 tisuća četvornih metara i imat će podzemne spremnike ukupne zapremine 35 tisuća kubika, odnosno oko 17 tisuća tona. Riječ je o prvom takvom objektu na istočnoj obali Jadrana koji bi trebao poslužiti kao regionalni centar za distribuciju ukapljenoga naftnog plina iz prekomorskih zemalja, odnosno njegovih komponenti, za cijelu jugoistočnu Europu.
25posto
udjela u Luci Ploče ima PPD
U tom kontekstu, usluge željezničkog transporta jasan su pokušaj zauzimanja još većeg dijela vrijednosnog lanca u tom biznisu, posebno s obzirom na činjenicu da je PPD u međuvremenu preuzimanjem oko 25 posto udjela u Luci Ploče postao i najveći pojedinačni dioničar te tvrtke. Kako godišnje oko 2,3 milijuna tona željezničkog tereta prolazi kroz Luku Ploče, logično je očekivati da PPD-ova nova tvrtka preuzme i određeni dio tog posla. Na koncu, preuzimanje Adria Transporta zanimljivo je i u kontekstu medijskih spekulacija kako je PPD, u konzorciju s Inom, zainteresiran za preuzimanje kutinske Petrokemije. Div iz Kutine svake godine svojim poslovanjem generira oko 700 tisuća tona željezničkog prometa, što proizvoda, što repromaterijala, a to je oko sedam posto ukupna hrvatskog teretnog željezničkog prometa.
Doduše, u PPD zasad ne žele komentirati tvrdnje o interesu za ulazak u Petrokemiju, no evidentno je kako bi se taj posao uklopio u kompanijin model diversifikacije poslovanja ulaskom u sinergijeske djelatnosti. Tvrtka je tako dosad iz svoje osnovne djelatnosti distribucije plina prvo krenula u trgovinu plinom, zatim i u sektor trgovine drugim energentima, poput električne energije, te skladištenje i distrubuciju naftnih derivata. Usto, intenzivno razvijaju i ESCO poslovanje te planiraju više investicija u proizvodne objekte u segmentu obnovljivih izvora energije. Iskorak u komplementarni segment prijevozničkog biznisa utoliko se čini kao logičan nastavak iste strategije.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu