Hrvatska pošta bi do 2018. godine 25 posto svojih prihoda trebala ostvarivati iz usluga koje još ne postoje, a jedna od mogućih je i izrada osobnih iskaznica. Rekao je to Alen Premužak, predsjednik Uprave Hrvatske pošte, najavljujući novi zaokret u poslovanju jer ta tvrtka kraj 2012. godine obilježila s gubitkom od 27,9 milijuna kuna, a ni projekcije za 2013. nisu optimistične. No, poručuju iz Pošte, ideja o izradi osobnih iskaznica neće tako skoro zaživjeti. "Ona nije razrađena, samo je navedena kao primjer onoga što bi Pošta u budućnosti možda mogla raditi", tvrde u Hrvatskoj pošti.
Zakonske mogućnosti
Iz Ministarstva unutarnjih poslova (MUP) poručuju kako ne postoje nikakve "zakonske mogućnosti da Pošta izrađuje osobne iskaznice"."Pošta bi eventualno, uz značajne izmjene pravnog okvira i poslovnog procesa, mogla biti uključena u dostavu izrađenih osobnih iskaznica", kaže Dušan Miljuš, glasnogovornik MUP-a, dodavši kako prema članku 6. Zakona o osobnoj iskaznici osobnu iskaznicu izdaje samo policijska uprava, odnosno policijska postaja prema prebivalištu podnositelja zahtjeva. "Ukoliko bi se osobna iskaznica izdavala bilo gdje osim u Policijskoj upravi ili postaji bilo bi potrebno prvenstveno osigurati određenu razinu zaštite i to u pogledu baze podataka koja se odnosi na osobne podatke građana, sigurnosnog procesa izrade osobne iskaznice, a naročito sigurnosnih elemenata koje osobna iskaznica mora sadržavati sukladno ISO standardima. Pri tom Republika Hrvatska osobito uzima u obzir pravila Europske unije, koja su za nas kao buduću članicu obvezna, a kojima je definirana zaštita osobnih podataka i sigurnosni elementi osobnih i putnih isprava", odgovara Miljuš na hipotetsko pitanje koje bi preduvjete Pošta trebala ispuniti kada bi mogla odrađivati taj posao.
No, Robert Jukić, bivši predsjednik Uprave Hrvatske pošte, tvrdi kako izrada osobnih iskaznica na poštanskim šalterima ne bi bila presedan jer je takva praksa moguća u Italiji i Irskoj, čak i u Australiji. Prema podacima sa stranica Talijanske pošte, koja sebe predstavlja kao šalter države prema građanima, od 2010. godine uvođenjem novih tehnologija i e-osobne iskaznice, taj se dokument može izraditi i na poštanskim šalterima. Cilj te usluge olakšati je građanima snalaženje s državnom administracijom. "Ako bi policija dala sva odobrenja, izrada osobnih iskaznica u Hrvatskoj pošti bila bi itekako moguća jer je tehnologija napredovala. Moguće je čak u Pošti zaprimati zahtjeve za izradom putovnica, koje bi se onda eventualno uslugom HP Ekspres mogle dostavljati na policiju i poslije izrade natrag klijentu. Sve to moglo bi itekako imati smisla ako se uzme u obzir predimenzionirana javna uprava koju definitivno treba smanjivati i pritom ne zadirati u kvalitetu usluge", kaže bivši predsjednik Uprave Hrvatske pošte.
Slika prihoda
Ako je suditi prema podacima Ministarstva unutarnjih polosva, Hrvatska pošta bi zahvaljujući izradi osobnih iskaznica mogla ostvariti prihode od 20-tak milijuna kuna godišnje. "U 2011. godini prihod od osobnih iskaznica iznosio je 22,3 miiljuna kuna, dok je prihod od putovnica iznosio 90,1 milijuna kuna. Pri tome treba uzeti u obzir da su navedeni iznosi uplaćeni u državni proračun na ime troška izrade putovnica odnosno osobnih iskaznica, i da se ne radi o čistom prihodu, jer je MUP imao trošak prema AKD-u kojem je platio izradu tih dokumenata", kažu u tom ministarstvu.U Ministarstvu financija pak zaključuju kako su ukupni prihodi od državnih biljega koji su uplaćeni u državni proračun u 2011. godini iznosili 61,7 milijuna kuna.
Pošta bi uz izmjene zakona i poslovnog procesa, mogla biti uključena u dostavu
izrađenih iskaznica
Dušan Miljuš, glasnogovornik MUP-a
Ako bi policija dala odobrenja, izrada osobnih iskaznica u Pošti bila bi moguća jer je tehnologija napredovala
Robert Jukić, bivši direktor Pošte
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Nemamo ništa protiv.
Dakle ne može drugačije nego iz krajnosti u krajnost.
Naime izdavanje svih osobnih dokumenata potrebno je decentralizirati(os.iskaznice, vozačke dozvole, saobračajne dozvole,putovnice)na opčinsku razinu obzirom da je potrebna određena stručna osposobljenost pa bi to bilo jeftinije odnosom na broj opčina i poštanskih ureda, a ne da se sve svodi na Petrinjsku ili Henzlovu, pa se tamo hodočasti iz svih krajeva RH. Koda da nema postojeće tehnologije, i koda smo još uvijek u kamenom dobu.
Inaće u Nizozemskoj i Belgiji se na tim razinama os dokumenti mogu dobiti i zamjeniti već cca 25 god, a kod nas se o tome razmišlja tek o uvođenju 2018.
Moglo bi se isto provest već u roku cca 6 mjeseci, ako treba mjenjat zakon, pa što nije zakon Sveto pismo da ga samo dragi Bog može promijeniti.
Koliko smo tromi u promjeni bilo ćega upravo je nevjerojatno, koda da smo besmrtni, to se najbolje vidi po e-uputnicama, itd.
Pogotovo kada Linić i još neki tvrde da poboljšanja neće biti daljnjih 10 tak godina, pa zar ti ljudi stvarno misle da će živjeti dovjeka i da su besmrtni, ako treba promjena daj ih odmah , a ne za 2, 5 10 god., jako utješno.
Pa i hrvatska je oslobođena za 4-5 god, a mi obićne birokratske promjene nismo u stanju uvesti u roku od par mjeseci, SRAMOTA.
Uključite se u raspravu