Strelovit rast: Od sada je 100 milijuna dolara godišnji prosjek investicija

Autor: Bernard Ivezić , 15. svibanj 2019. u 09:55
Mate Rimac i Euisun Chung

U branši se očekuje više svega: startupa, poslovnih anđela, VC fondova i ulaganja u istraživanje i razvoj.

Iako je Hyundaijeva investicija od 80 milijuna eura (cca 90 mil. dolara) u tvrtku Rimac Automobili prekretnica za taj startup, jer postaje najbolji R&D centar za električne automobile na svijetu i korak je bliže statusu prvog hrvatskog jednoroga, ona je još značajnija za ubrzanje razvoja hrvatskog startup ekosustava. Već je sada jasno da će 2019. biti prva godina u kojoj će lokalni startupi primiti najmanje 100 mil. dolara investicija.

U branši se zbog toga očekuje više svega: startupa, poslovnih anđela, VC fondova i ulaganja u R&D. Prvu prekretnicu u domaćem startup ekosustavu postigao je 2014. Bellabeat, prvi koji je privukao milijunsko ulaganje – 4,5 mil. dolara iz SAD-a. Drugu prekretnicu označio je europski startup fond Atomico kad je 2017. RH po prvi put stavio na svjetsku startup mapu objavivši da se u lokalne startupe od 2012. do 2016. slilo 100 mil. dolara. S Rimcem to sada postaje godišnji prosjek.

Mihovil Barančić, poslovni anđeo, član CRANE-a i jedan od osnivača prvog hrvatskog startup inkubatora ZIP-a, današnjeg Algebra Laba, kaže da je ulaganje u Rimca potvrda da je na hrvatskoj startup sceni mnogo bolje nego se i priča. Barančić već više od pet godina radi istraživanje ulaganja u domaće startupe i navodi da se ukupan iznos i broj investicija ubrzavaju. Prema njegovom istraživanju od 2013. godini dosad ulaganja u hrvatske startupe porasla su za 20 puta. Analiza za 2018. još se radi, ali u 2017. godini 16 domaćih startupa primilo je 58,1 milijun eura investicija.

"Znam za nekoliko značajnih exita i investicija o kojima ne mogu govoriti, jer kod nas se još uvijek o uspjesima šuti. No, Rimac koji je u tom smislu vokalan, jasno ukazuje kakva je dinamika u našem startup ekosustavu", kaže Barančić. Nije želio nagađati koliku je tržišnu vrijednost (valuaciju) uspio postići Rimac. No, kao i drugi u branši nagađa da je Hyundai dobio udio između 10 i 20 posto udjela što znači da su investitori za Rimac Automobile spremni platiti od 400 do 800 milijuna dolara. U međuvremenu je Mate Rimac otkrio da je Hyundaiju prodao 13,7 posto tvrtke (Hyundai 11%, Kia 2,7%) što valuaciju Rimac Automobila diže na 584 milijuna eura ili 4,3 milijarde kuna. Zanimljivo je da je lani, kad je 10 posto tvrtke prodao Porscheu za 18,7 milijuna eura tržišna vrijednost hrvatskog proizvođača automobila bila 1,4 milijarde kuna što znači da se u godinu dana utrostručila. Drugim riječima, ovim tempom, iduća Rimčeva investicija lako bi ga mogla promaknuti u prvi hrvatski startup jednorog. Riječ je o startupima s tržišnom vrijednosti od najmanje milijardu dolara.

 

50 posto

najmanji je udjel koji je Mate Rimac zadržao u svojoj tvrtki

Drugim riječima, iduća Rimčeva investicija lako bi ga mogla promaknuti u prvi hrvatski startup jednorog. Riječ je o startupima s tržišnom vrijednosti od najmanje milijardu dolara. Marta-Patricia Aparicio y Montesinos, predsjednica lokalne mreže poslovnih anđela Keymon Angels ističe da je Hyundaijevo ulaganje u Rimca dobar znak za hrvatske startupe, ali i šire, za gospodarstvo. "Ovo je signal da Hrvatska u očima najvećih međunarodnih igrača postaje lokacija na kojoj se razvijaju najnaprednije tehnologije na svijetu, kao i da razvoj hrvatskog startup ekosustava ubrzava", kaže Aparicio y Montesinos.

Dodaje da će to za posljedicu imati povećan priljev R&D investicija, znači više inovacija, zatim ulaganja u startupe kao i da će pomoći drugim tvrtkama koje se svojim uslugama i proizvodima vežu na startupe poput Rimac Automobila. Stevica Kuharski, voditelj skauta u Fil Rouge Capitalu, novom startup fondu kaže da hrvatski startup ekosustav i vjera u njega raste svakom investicijom i velikim poslom, poput ovog Rimčevog. "Ovakva investicija pokazuje da smo spremni za velike stvari. Ne znam možemo li smatrati Rimca pandanom Skypea, ali mi vjerujemo da su Rimac Automobili idući Google!", kaže Kuharski. Jure Mikuž, izvršni partner u fondu SC Ventures, koji aktivno ulaže u startupe u regiji, uključujući u Hrvatskoj, naglašava da je najnovija Rimčeva investicija nesvakidašnje dobra stvar za domaću startup zajednicu.

"Ne samo da je Rimac osigurao ubrzani razvoj za vlastitu tvrtku, već je mnogim osnivačima, i to svojim primjerom, pokazao što se može postići iz Hrvatske", kaže Mikuž. Dodaje da je Mate Rimac jedan od uzora na domaćoj sceni te da je uvjeren da će nakon ovoga uslijediti još uzbudljivih vijesti iz njegove tvrtke. Iako Rimac nije želio komentirati detalje ugovora s Hyundaijem, primjerice što sve uključuje tehnološko partnerstvo i koliki je udio južnokorejski auto-div kupio, za početak je naglasio da ne pomišlja o odlasku iz kompanije. Podsjetimo, Rimac se nakon prve investicijske runde 2014., kad su 10 milijuna eura uložili Frank Kanayet Yepes, Sinocop Resources i vlasnik Forbesa, obvezao da neće napustiti tvrtku do 2020. kao i da dotad neće smanjiti svoj udio ispod 50 posto. No, po svemu sudeći, Mate Rimac je dobio zeleno svijetlo investitora da svoj udio ipak smanji ispod prvotne razine. Naknadno je objavio da drži 47,7 posto tvrtke te ostavio prostor da dalje smanji svoj udio očigledno u pripremama za nove runde investicije, potencijalno i izlazak na burzu, s obzirom da želi povećati broj udjelničara dijeljenjem udjela radnicima.

"Jedan od glavnih razloga za investiciju je upravo Matina vizija, ekspertiza i stil vođenja firme. Nema govora o povlačenju. Mate je i dalje izvršni i tehnički direktor firme", poručuju iz Rimac Automobila.  Dodaju da im je idući veliki plan gradnja kampusa za 2000 zaposlenih u okolici Zagreba. Finalna lokacija još nije dogovorena. Inače, trenutačno Rimac zapošljava više od 500 radnika. Potvrđuju pak da sve pripreme za isporuku C_Two-a u 2020. idu po planu.

Komentirajte prvi

New Report

Close